[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۵۳۶
  • دوره جدید

پروژه راه‌آهن؛ راهبردی، اما بی‌اعتبار، روزنامه شیراز نوین

توسعه خطوط ریلی در کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب اهمیت بالایی داشته و خط آهن شیراز- بندرعباس به‌عنوان یک نقطه اتصال در این میان نقش مهمی ایفا می‌کند.
خطوط ریلی برای توسعه کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب اهمیت بالایی دارد و خط آهن شیراز- بندرعباس به‌عنوان یک نقطه اتصال در این میان نقش مهمی ایفا می‌کند.
استان فارس به‌عنوان یک کریدور مهم در اتصال شمال به جنوب کشور مطرح است؛ جایگاهی که می‌تواند علاوه‌بر تسهیل در جابه‌جایی بار و مسافر، به اقتصاد استان نیز کمک بزرگی کند. موضوع پروژه‌های ریلی دیگری نظیر شیراز- بوشهر و شیراز- گل‌گهر مورد تأکید و توجه مسئولان استان قرار گرفته و امام‌جمعه شیراز نیز در یکی از خطبه‌ها خواستار تسریع اجرای این پروژه‌ها شد. در حالی که توسعه خطوط ریلی، به‌ویژه در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب یکی از اولویت‌های مهم برای رشد اقتصادی و حمل‌ونقل سبز در کشور به شمار می‌رود، پروژه خط آهن شیراز-بندرعباس با وجود مصوبه در قانون بودجه، همچنان بدون تخصیص اعتبار باقی مانده است. مهدی عبداللهی، مدیرکل راه و شهرسازی فارس، با اشاره به اهمیت خطوط ریلی در کاهش هزینه‌ها، افزایش ایمنی و تسهیل صادرات و واردات به‌ویژه از بندرعباس، بر ضرورت تکمیل مسیرهای ریلی و برقی‌سازی آن‌ها تأکید کرد. وی توسعه این مسیرها را نه‌تنها برای حمل‌ونقل داخلی، بلکه برای ترانزیت بین‌المللی حیاتی دانست و افزود که دولت باید اولویت بودجه‌ای خود را به این پروژه‌ها اختصاص دهد. در همین حال، امیرحسین جمشیدی، مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس با بیان اینکه پروژه شیراز- بندرعباس به دلیل فقدان اعتبار و انحلال گروه سرمایه‌گذار فعلاً متوقف است، گفت: در حال حاضر اولویت با پروژه‌های راه‌آهن شیراز- بوشهر و شیراز- گل‌گهر است که پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌اند. جمشیدی افزود: اگر اعتبار لازم برای شیراز- بندرعباس تأمین شود، این پروژه نیازمند مشارکت مالی دولت یا سرمایه‌گذاران خصوصی خواهد بود تا بتواند به مرحله اجرا برسد. مسیر اولیه این پروژه شامل اتصال به گل‌گهر، لار، بوشهر و بندرعباس است که در صورت نهایی شدن می‌تواند جایگاه فارس را به‌عنوان کریدور مهم شمال به جنوب تقویت کند.
با وجود درخواست‌ها و تأکیدات متعدد مسئولان و امام‌جمعه شیراز برای تسریع در اجرای این خطوط ریلی، اما تا زمان تأمین اعتبار و برنامه‌ریزی مناسب، پروژه راه‌آهن شیراز-بندرعباس همچنان در انتظار حمایت مالی و سیاسی برای تحقق عملی باقی می‌ماند. این مسیر می‌تواند گامی مهم در توسعه اقتصادی استان فارس و بهبود حمل‌ونقل سبز در کشور باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی