پیوستن فارس به شاهراه توسعه، روزنامه شیراز نوین
سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
قطعه ۷ آزادراه شیراز- اصفهان افتتاح شد. این شاهراه ارتباطی به نمایندگی از پروژههای مهم زیرساختی ادارهکل راه و شهرسازی استان فارس همزمان با انبوهی از پروژههای مسکن، راه و شهرسازی کشور افتتاح شد. این مراسم دیروز یکشنبه ۱۳ مهرماه بهصورت ویدئو کنفرانس و با حضور رئیسجمهور و با حضور جمعی از مقامات ارشد استان فارس به بهرهبرداری رسید.
عزم راسخ دولت برای توسعه پایدار
استاندار فارس در این مراسم از عزم راسخ دولت بهمنظور توسعه پایدار خبر داد. حسینعلی امیری با بیان اینکه آزادراه شیراز- بوشهر است قرار است بندر انزلی را بوشهر متصل کند، گفت: قبلاً شش قطعه آزادراه اصفهان- شیراز افتتاح شده است، پس از 12 سال دولت چهاردهم، تمامکننده آزادراه شیراز به اصفهان و آغازکننده آزادراه شیراز- بوشهر است. وی تصریح کرد: در پاییز سال گذشته و پیش از شروع دولت چهاردهم این آزادراه حدود 1.7همت بدهکاری داشت که عمده بدهکاران را پیمانکاران خرد تشکیل میدادند.
امیری خاطرنشان کرد: از محل مولدسازی بخش قابلتوجهی از بدهی پیمانکاران خرد پرداخت شد و مابقی را دولت تأمین کرد. استاندار فارس اضافه کرد: این آزادراه فاصله شیراز به اصفهان را 2 ساعت کم میکند و در توسعه اقتصادی استان مؤثر است.
امیری همچنین کاهش مصرف سوخت و کاهش تلفات ناشی از تصادفات تا 500 نفر را از مزایای احداث این آزادراه ذکر کرد و افزود: شبانهروز حدود 2000 تردد در این آزادراه ثبت میشود. وی یادآور شد: عملیات اجرایی قطعه هشتم یا ادامه مسیر از شیراز به بوشهر هم آغاز میشود. استاندار فارس در این مراسم ابراز امیدواری کرد که با احداث آزادراه شیراز- بوشهر کریدور آزادراهی شمال جنوب با گذر از قلب پهنه تمدنی فارس، کامل شود.
توسعه کریدورها، مدیریت راهبردی کشور است
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در این مراسم با تأکید بر توزیع عدالتمحور امکانات در سطح کشور بیان داشت: افتتاح این پروژهها در ایمنی و ارتقا کیفیت زندگی مردم نقش بسزایی دارد. هوشنگ بازوند ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، عنوان کرد: احداث و توسعه کریدورها یک مدیریت راهبردی در کشور است و با توجه به موقعیت استراتژیک ایران، توسعه و تکمیل کریدورهای آزادراهی، ضرورتی انکارناپذیر بوده و در تأیید وزارتخانه قرار دارد.
وی با بیان اینکه با تکمیل آزادراه شیراز- بوشهر کریدور شمال، مرکز و جنوب کشور با رویکرد اتصال دریای خزر به خلیج فارس عملیاتی میشود، خاطرنشان کرد: هدایت ترانزیت به سمت جنوب و برعکس، کوتاهسازی مسیر، کاهش زمان سفر، صرفهجویی در سوخت و جلوگیری از وقوع سالیانه 550 تصادف بخشی از مزایای راهاندازی این آزادراه است.
ارتقا امکانات در آزادراه شیراز- اصفهان
مدیرکل راه و شهرسازی فارس در این مراسم گفت: با تکمیل قطعه هفتم آزادراه شیراز-اصفهان، این محور بهصورت کامل به بهرهبرداری رسیده است.محمدمهدی عبداللهی در حاشیه افتتاح و بهرهبرداری از قطعه ۷ آزادراه شیراز- اصفهان در جمع خبرنگاران در تشریح وضعیت پروژههای آزادراهی شیراز، گفت: با افتتاح این قطعه، مراحل ساخت قطعه ۸ این آزادراه که قطعه اول آزادراه شیراز- بوشهر نیز است، بهزودی آغاز میشود. وی ادامه داد: قطعه هشتم این آزادراه که عملاً بهعنوان قطعه اول آزادراه شیراز- بوشهر در نظر گرفته میشود، بهزودی وارد مرحله اجرایی خواهد شد. مدیرکل راه و شهرسازی فارس با اشاره به تأکیدات وزارت راه و شهرسازی و استاندار فارس، افزود: عملیات اجرایی قطعه هشتم بهسرعت آغاز میشود. این قطعه، مسیر ارتباطی از آزادراه شیراز- اصفهان را به سمت بندر بوشهر ادامه خواهد داد و تکمیلکننده کریدور حیاتی شمال- جنوب کشور خواهد بود. عبداللهی در پاسخ به پرسشی در خصوص امکانات و استانداردهای آزادراه تکمیل شده، گفت: این آزادراه از نظر تجهیزات ایمنی، روشنایی، دوربینهای نظارتی، خدمات رفاهی، پمپ بنزین و پایگاه اورژانس در سطح بسیار بالایی قرار دارد و تمامی خدمات اولیه موردنیاز در آن مستقر شده است. البته در آینده برنامهریزی برای تکمیل مجتمعهای رفاهی و افزایش تعداد پمپ بنزینها نیز در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس همچنین در خصوص مسائل مالی پروژه و اختلاف سهم دولت و سرمایهگذار افزود: موانع مالی با هماهنگی سازمان برنامهوبودجه و با جذب سرمایهگذار برطرف شده است.
طبق استاندارد، سهم دولت در پروژههای آزادراهی حداکثر ۵۰ درصد است و تلاش میشود تا این سهم رعایت شود تا عملیات اجرایی با سرعت بیشتری پیش برود.
عبدالهی با تأکید بر استاندارد بالای آزادراه شیراز- اصفهان، طول ۱۲۰کیلومتری مسیر را که موجب کاهش قابلتوجه مسافتشده، از مزایای مهم آن برشمرد و گفت: این آزادراه علاوه بر استفاده استانهای مجاور مانند بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد، بار ترافیکی سنگین را از مسیرهای قبلی به سمت خود هدایتکرده و به کاهش ترافیک در مسیرهای شیراز- دشتارژن و اصفهان- تهران کمک شایانی کرده است. این جابهجایی ترافیکی، منجر به ارتقای ایمنی در هر دو مسیر و صرفهجویی در مصرف انرژی و کاهش تصادفات میشود.
مشارکت شرکت عمران صدرا در توسعه زیرساختها
مدیرعامل شرکت عمران صدرا در حاشیه این مراسم از پیشرفت پروژههای ارتباطی بهمنظور خروج از بنبست ارتباطی خبر داد. جعفر زاهدی درهشوری با اشاره به مشارکت این شرکت در این پروژه ملی گفت: «شرکت عمران صدرا با مشارکت ۱۰درصدی در اجرای این پروژه، سرمایهگذاری ارزشمندی را انجامداده که در آیندهای نزدیک، منجر به ایجاد درآمدی پایدار برای شهر صدرا خواهد شد.»
اتصال بوشهر به انزلی
براساس این گزارش گفتنی است: این قطعه ۱۲.۵کیلومتری، حلقه اتصال کریدور ترانزیتی مرکز به جنوب کشور است که نقش مؤثری در توسعه اقتصادی و تسهیل سفرها خواهد داشت. این قطعه از آزادراه که با اعتباری افزونبر ۲۲هزار میلیارد ریال احداثشده، سهراهی تنگخیاره را به سهراهی قلات متصل میکند. افتتاح این بخش، علاوه بر رفع محدودیتهای مسیر در تنگخیاره، دسترسی به جاده سپیدان و بزرگراه شیراز- یاسوج را نیز تسهیل مینماید.
با تکمیل این محور، مسافت سفر بین شیراز و اصفهان ۱۳۴ کیلومتر کوتاهتر و زمان سفر حداقل ۲ ساعت کاهش مییابد. برآوردها حاکی از آن است که این امر سالانه موجب صرفهجویی بیش از ۱۰۰میلیون لیتر سوخت خواهد شد. علاوه بر مزایای اقتصادی و کاهش چشمگیر حوادث رانندگی، این آزادراه نقش حیاتی در تسهیل ترانزیت کالا از بنادر جنوبی به مرکز و شمال کشور ایفا میکند.
گفتنی است این مراسم با حضور حسینعلی امیری استاندار فارس، هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور و جمعی از مدیران ملی و استانی در محل قطعه ۷ آزادراه شیراز- اصفهان برگزار شده است.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین