تپش عمرانی در ژرفای شیراز، روزنامه شیراز نوین
سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
پنجاهوپنجمین مرحله جهش عمرانی کلانشهر شیراز با ورود دستگاه حفار مکانیزه به ایستگاه مترو شهید بهشتی در خط سه قطار شهری آغاز شد. این مراسم صبح دوشنبه ۲۱ مهرماه با حضور نماینده ولیفقیه در استان فارس و امامجمعه شیراز، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار کلانشهر شیرازو جمعی از مدیران شهری با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
جهشهای عمرانی در امتداد جایگاه تمدنی
نماینده ولیفقیه در استان فارس و امامجمعه شیراز در این مراسم از تلاشهای جهادی مدیریت شهری شیراز در راستای سازندگی سومین حرم اهلبیت(ع) قدردانی کرد. آیتالله لطفالله دژکام از پنجاهوپنجمین مرحله جهش عمرانی کلانشهر شیراز بهنیکی یاد کرد و این اقدام را گامی ارزشمند در مسیر توسعه شهری، آبادانی و رفاه عمومی و ارتقای جایگاه تمدنی شیراز دانست. وی با اشاره به اینکه استفاده روزانه 120هزار نفر از خطوط مترو در شهر شیراز، نشان از اثرگذاری قطار شهری شیراز در حملونقل عمومی شهروندان دارد، افزود: با توسعه خطوط مترو میتوان روزی را برای شیراز ترسیم کرد که استفاده از خودروهای تکسرنشین کاهش پیدا کند و دسترسی به تمام نقاط شهر شیراز افزایش یابد. امامجمعه شیراز تصریح کرد: سومین حرم اهلبیت(ع) همیشه مظهر زیبایی، فرهنگ و تمدن بوده است. این کار ارزشمند که با همت و همراهی شهرداری شیراز و اعضای شورای شهر انجام شده، نمادی از عزت و شکوفایی دوباره این شهر است. امروز شاهد تلاشهایی هستیم که رفاه و آسایش را برای شهروندان بهارمغان میآورد. وی با اشاره به هماهنگی و انسجام موجود در مدیریت شهری، افزود: زحمات مدیران شهری شایسته قدردانی است. امیدوارم با استمرار این مسیر، روزی برسد که شهروندان بدون دغدغه از امکانات شهری بهرهمند شوند و دسترسی آسان و عادلانه برای همه فراهم گردد.
اهمیت صیانت از بافت تاریخی شیراز
نماینده ولیفقیه در استان فارس با تأکید بر لزوم حفظ بافت تاریخی و هویت فرهنگی شیراز، تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که آبادانی، زیبایی و عزت شهری، تنها در ساختوساز نیست؛ بلکه در حفظ اصالت فرهنگی و تاریخی آن نیز معنا پیدا میکند. وی افزود: مسیرهایی که به حرم مطهر شاهچراغ(ع) منتهی میشوند، باید بهگونهای طراحی شوند که مردم با علاقه از این محور عبور کنند و بافت قدیم شهر همچنان هویت اصلی خود را حفظ نماید.او ادامه داد: این محورها بهگونهای ساماندهی شوند که سیمای قدیمی و اصیل شیراز حفظ شود و زیباییهای این شهر تاریخی بیش از پیش به جهانیان معرفی گردد. آیتالله دژکام در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه از نگاه شهرنشینی و شهری، شیراز از بسیاری از شهرهای جهان پیشگامتر است و این صحبت را بر اساس مطالعات صورتگرفته میگویم، گفت: شیراز در تاریخ چندهزارسالهاش مهد فرهنگ، ادب، علم و شهرنشینی بوده است. بسیاری از شهرهای جهان امروز در آداب شهری و تمدن، مدیون میراث شیراز هستند. از همین رو، وظیفه داریم در این دنیای مدرن نیز همان نقش تاریخی و تمدنی را احیا کنیم و شیراز را در جایگاه شایستهاش بهعنوان مرکز فرهنگ، ادب و زبان فارسی حفظ نماییم. امامجمعه شیراز در پایان، با اشاره به تلاشهای عمرانی و فرهنگی مجموعه مدیریت شهری، گفت: تلاشهای شهرداری شیراز در سالهای اخیر واقعاً قابلتحسین است. این اقدامات نهتنها در حوزه عمران و توسعه شهری، بلکه در مسیر ارتقای فرهنگ عمومی و افزایش رفاه شهروندان مؤثر بوده است. از استاندار فارس، اعضای شورای شهر و شهردار دکتر اسدی تشکر میکنم که با همدلی و تدبیر، زمینه پیشرفت شیراز را فراهم کردهاند.
تجهیز قطار شهری به تجهیزات پیشرفته
در ادامه این مراسم، شهردار کلانشهر شیراز شیراز از تلاش مجموعه مدیریت شهری در پیشبرد طرحهای عمرانی قدردانی کرد. محمدحسن اسدی گفت: برای اجرای این پروژه بزرگ شهری، پیمانکار با خرید دستگاه حفاری به ارزش چندمیلیون یورو نقش مهمی ایفا کرده است. این دستگاه به طول ۱۳۵ متر و وزن تقریبی ۱۵۰۰ تن، یکی از تجهیزات پیشرفته و حیاتی در توسعه خطوط مترو محسوب میشود. وی با اشاره به پیچیدگیهای فنی پروژه، گفت: عملیات حفاری در عمق حداقل ۲۳متری زمین انجام میشود. مدیریت خطوط مترو یکی از سختترین و تخصصیترین حوزههای شهری است؛ اما با ایمان، همت و تخصص جوانان ایرانی این مسیر با موفقیت پیش میرود. او خاطرنشان کرد: در شرایطی که حتی در دوران جنگ نیز پروژههای ملی تعطیل نشدند، امروز نیز با وجود همه موانع، شهرداری شیراز با روحیه جهادی فعالیت خود را ادامه میدهد. شهردار شیراز در ادامه یادآور شد: در سفر استانی دو سال پیش، با پیگیریهای فراوان موفق شدیم مجوز احداث خط چهار مترو را از دولت وقت دریافت کنیم. هیچکس این مجوز را به ما تعارف نکرد؛ بلکه با تلاش شبانهروزی و مذاکره با سازمان برنامهوبودجه و معاونت اجرایی دولت وقت به نتیجه رسیدیم. او افزود: در خط سه مترو هماکنون بیش از ۷۳۰ نفر بهصورت مستقیم مشغول کارند. بهطور کلی، در سطح شهر شیراز حدود ۲۳۰۰ پروژه فعال است که بیش از ۱۰۰هزار نفر بهصورت مستقیم در این پروژهها مشغول خدمت به مردم هستند.
ظهور عدالت عمرانی از قله شیراز
اسدی با اشاره به پیشرفت چشمگیر مناطق جنوبی و شرقی شهر، گفت: امروز تفاوت شمال و جنوب شهر شیراز بسیار کم شده است. با اجرای طرحهای عمرانی، احداث بزرگراهها، زیرگذرها و پروژههای محرومیتزدایی، چهره مناطق جنوبی دگرگون شده است. منطقه ۷ نمونهای روشن از این پیشرفتهاست. شهردار شیراز تأکید کرد: در گذشته قطعات سیگمنت موردنیاز مترو از خارج شهر تأمین میشد، اما امروز در همان محل پروژه خط تولید سیگمنتها راهاندازی شده است و این قطعات بهصورت مستقیم برای نصب در تونل استفاده میشوند. این گام مهمی در مسیر خودکفایی و کاهش هزینههاست. وی افزود: ورود دستگاه حفار مکانیزه به ایستگاه شهید بهشتی، صحنهای ماندگار در تاریخ توسعه شیراز است و شاهد بهرهبرداری کامل از این خط در آینده نزدیک خواهیم بود. اسدی ضمن تقدیر از همکاری استاندار فارس، دستگاههای نظارتی، قضایی و انتظامی، شهرداران مناطق، معاونان شهرداری، بانک شهر و تمامی نهادهای مرتبط، گفت: شهرداری شیراز امروز با روحیهای جهادی و بیادعا، در خدمت مردم و شهر است. هیچگونه حاشیه و اختلافی در مسیر کار وجود ندارد و همه برای اعتلای این شهر تاریخی، تمدنی و فرهنگی در کنار هم هستند.
شیراز، پیشتاز عمران کشور است
رئیس کمیسیون عمران حملونقل و ترافیک شورای شهر شیراز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. رضا محمدیان گفت: شیراز شهری چندهزارساله با اصالت، فرهنگ و تمدنی عمیق است. مردمان این شهر همواره با اخلاق نیک، فرهنگ غنی و روحیه مهماننوازی شناخته میشوند. در گذشته، بسیاری از مردم دنیا ایران را با نام شیراز، حافظ، سعدی و تختجمشید میشناختند و امروزه نیز ایران و این شهر به نماد مقاومت، سرافرازی و افتخار ملی بدل شده است. او افزود: پرچم ایران در جایجای جهان با افتخار برافراشته است و این افتخار حاصل ایستادگی، تلاش و خودباوری مردم ایران و بهویژه فرزندان شیراز است. رئیس کمیسیون عمران شورا در ادامه با تقدیر از عملکرد مجموعه شهرداری شیراز، گفت: کارمندان پرتلاش شهرداری شیراز با اقدامات متنوع در حوزههای فرهنگی، اجتماعی و عمرانی، دلگرمی و امید را در میان مردم این شهر زنده نگه داشتهاند. انصافاً کارهای انجامشده در عرصههای مختلف، قابلتقدیر است و در بسیاری از زمینهها، شیراز از سایر شهرهای کشور پیشروتر است. او تصریح کرد: هماکنون احداث خطوط مترو در چهار خط در شهر شیراز فعال است که این اقدام تنها در کلانشهر شیراز به دلیل باور به توانایی در حال انجام است و این تدبیری است که توسط شهرداری شیراز رقم خورده و خط 3 مترو بعد از یک سال و نیم آغاز به کار حفاری ایستگاه دوم به اتمام میرسد و این اقدامات با این روشها باعث صرفهجویی میلیاردی در شهرداری شیراز شده است.
پیشرفت حاصل همدلی است
محمدیان خاطرنشان کرد: این پیشرفت حاصل همدلی، تدبیر و روحیه خدمت صادقانه در مدیریت شهری است. امروز پروژههایی مانند خط سه مترو، نشاندهنده اراده جدی برای توسعه پایدار و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است. وی ضمن قدردانی از تلاش مدیران اجرایی و پیمانکاران پروژه، گفت: انتقاد برخی از افراد به فعال بودن 4 خط مترو، به دلیل بغض سیاسی از این دوره مدیریت شهری بیان میشود؛ در صورتی که باید برای پیشرفت شهر متولیان را تشویق کرد، نه ایراد گرفت. او ادامه داد: خوشبختانه امروز شاهد همافزایی میان شهرداری، شورای شهر و دستگاههای اجرایی هستیم. این هماهنگی مایه دلگرمی مردم است. رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر شیراز افزود: از همه مسئولان، مدیران و مهندسانی که در این مسیر تلاش میکنند، صمیمانه تشکر میکنم. کار در حوزه مترو و حملونقل ریلی از پیچیدهترین پروژههای عمرانی است و نیازمند پشتیبانی همهجانبه است.
توسعه پایدار در پایتخت فرهنگی ایران
در ادامه این مراسم، رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز اجرای این پروژه را نمادی از حرکت رو به جلو و توسعه پایدار در پایتخت فرهنگی ایران دانست. کلانتری گفت: شهرداری شیراز بهصورت جهادی در مسیر توسعه حملونقل عمومی و زیرساختهای ریلی شهر گام برمیدارد و امروز شاهد یکی از روشنترین نشانههای پیشرفت و امید در شیراز هستیم.
وی افزود: این پیشرفت نهتنها نماد یک پروژه عمرانی، بلکه تجلی همدلی و ایمان به توسعه در زیر ساختهای شهری و کاهش فاصله توسعه در تمام نقاط مختلف شهری شیراز است. رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز درباره آخرین وضعیت اجرای پروژه، اظهار داشت:خط سه مترو شیراز با طول کلی 12 کیلومتر طراحی شده است که تاکنون حدود ۳۲۰۰ متر از مسیر حفاری تونل آن انجام شده و از این میزان، ۱۲۰۰ متر در همین مسیر ایستگاه گلستان تا شهید بهشتی به پایان رسیده است. به گفته این مقام مسئول، این پروژه بر اساس برنامه زمانبندی و قول به مردم به ایستگاه رسیده است. او ادامه داد: در مجموع ۱۸هزار و ۶۰۰ قطعه بتنی برای این خط آماده و نصب شده است. حجم خاکبرداری 300هزار مترمکعب است. همچنین این قطعات با دقت بالا در کارگاههای داخلی ساخته شده و در روند حفاری به کار میروند. امروز نیز شاهد خروج موفق دستگاه حفار از تونل و ورود آن به ایستگاه جدید هستیم.
اشتغالزایی در پروژههای مدیریت شهری
کلانتری با اشاره به ظرفیت اشتغالزایی این پروژهها، گفت: در حال حاضر، تنها در پروژه خط سه مترو شیراز حدود ۱۵۰۰ نفر بهصورت مستقیم مشغولبهکارند و در مجموع چهار پروژه فعال ریلی در شهر بیش از ۴۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد کردهاند. بسیاری از متخصصان و فارغالتحصیلان برتر دانشگاههای کشور در این طرحها حضور دارند. او همچنین از درخواست برای تأمین واگن توسط دولت برای خدماتدهی به شهروندان شیراز خبر داد و گفت: هماکنون خط 2 به مدت 12 ساعت فعالیت میکند.همچنین خط یک مترو با 17 ساعت فعالیت، به 120هزار نفر روزانه خدماتدهی دارد. کلانتری تصریح کرد: در خط 3 مترو بر اساس برنامه زمانبندی، پایان کار تا پایان سال 1406 پیشبینی شده و خط یک به چهار نیز عملیات حفاری در حال انجام است و این خط راههای دسترسی به حرم مطهر شاهچراغ(ع) را تسهیل میکند. رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز اظهار امیدواری کرد که با حمایت دولت و بانک شهر، در ایام دهه فجر یا نهایتاً تا عید فطر، شاهد تکمیل مرحله حفاری فاز 2 خط 2 مترو باشیم. رئیس سازمان حملونقل ریلی در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت تأمین منابع مالی اشاره کرد و گفت: با وجود پیشرفت چشمگیر پروژه، همچنان با محدودیتهای تأمین واگن از سوی دولت روبهرو هستیم. انتظار داریم دستگاههای دولتی و بانکها با درک اهمیت توسعه حملونقل پاک، همکاری بیشتری داشته باشند. کلانتری با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند که ملت ایران اهل عمل و میدان است. امروز ما با تکیه بر همین روحیه عملیاتی و جهادی، اعلام میکنیم که پروژه خط سه با قدرت در حال پیشرفت است و بهزودی به ثمر خواهد نشست.
تجلی تدبیر و اراده در سازندگی شهرراز
بر اساس این گزارش، گفتنی است پنجاهوپنجمین جهش عمرانی شیراز با آغاز مرحله نوین حفاری در خط سوم مترو شیراز رقم خورد؛ جایی که دستگاه حفار مکانیزه با عبور از شهرک شهید بهشتی، تونلی به طول ۳۳۰۰ متر و ارزشی بیش از ۱۵۰۰میلیارد تومان میان ایستگاههای گلستان و شهید بهشتی میسازد. این رخداد بزرگ، نماد شهری است که با اراده، تدبیر و ایمان به توسعه پایدار، خدمت را تا ژرفای زمین امتداد میدهد و تپش امید را در مدار پیشرفت زنده نگه میدارد. شیراز، مهد فرهنگ و آیین ایرانی، اینبار بر ریل آبادانی میتازد؛ شهری که صدای گامهای عمرانیاش از دل خاک تا افق ایران طنینانداز شده و نشانهای روشن از شکوفایی ملی در گستره فارس است.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین