فارس در راه خلیج فارس، روزنامه شیراز نوین
سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com
////اشاره:
موقعیت فارس در جغرافیای ارتباطی ایران استراتژیک است. استان پهناور فارس در چهارراه ارتباطی کشور واقع شده و پایگاه مستحکمی بهسوی سواحل نیلگون خلیجفارس محسوب میشود. ترانزیت کالا از بنادر با محوریت فارس صورت میگیرد و شاهراه انرژی خوزستان برای تغذیه ایران نیازمند عبور از جلگه فارس است.
گستردگی خطوط راهآهن به اندازهای نیست که پاسخگوی نیازهای حوزه حملونقل باشد و ترانزیت هوایی نیز در بسیاری از موارد در دسترس و مقرونبهصرفه نیست؛ به همین دلیل حملونقل جادهای، هنوز گزینه برتر برای تجارت و گردشگری برشمرده میشود. به همین حاکمیت طی سالهای اخیر تمرکز ویژهای بر پیشبرد پروژههای آزادراهی داشته است و قطعه هفت آزادراه شیراز-اصفهان با تلاش اداره کل راهوشهرسازی استان فارس در اولین ماه از پاییز 1404 به بهرهبرداری رسید. این پروژه عظیم نقش مهمی در تسهیل حملونقل جاده ای در مرکز ایران ایفا میکند و علاوهبر آن طرحی دوستدار محیطزیست که میتواند از آمار نگرانکننده حوادث جادهای بکاهد. بهدنبال این خدمت بزرگ، اینک عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه شیراز-بوشهر در دستور کار قرار گرفته است. دستاورد این پروژه همانا ایجاد مسیری امن، پایدار و آزادراهی میان شمال تا جنوب کشور است و استان فارس را یک قدم بزرگ به سواحل نیلگون خلیجفارس و آبهای آزاد جهان نزدیکتر میکند. با تأکید وزیر راهوشهرسازی و پیگیری نماینده عالی دولت در استان فارس، عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه شیراز-بوشهر، که در واقع بهعنوان قطعه هشت آزادراه شیراز-اصفهان نیز شناخته میشود، آغاز خواهد شد.
بهرهمندی فارس از فرصتهای آزادراهی
استاندار فارس از تلاش برای گسترش زیرساختهای ارتباطی استان در مقیاس آزادراهی خبر داد. حسینعلی امیری افزود: با افتتاح قطعه هفت آزادراه شیراز-اصفهان، در گام بعدی، در تلاش هستیم تا پروژه آزادراه شیراز-بوشهر را که در واقع قطعه هشت آزادراه شیراز-اصفهان خواهد بود، هرچه سریعتر با مشارکت پیمانکاران بخش خصوصی و دولتی آغاز کنیم.
وی با اشاره به برخی از مزیتهای توسعه زیرساختهای ارتباطی استان بیان کرد: معتقدم احداث آزادراه، موجب فعال شدن اقتصاد جاده میشود و زمینهساز توسعه پایدار آن در حوزههای اقتصادی واجتماعی خواهد شد.
استاندار فارس تلاشهای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان در راستای گسترش آزادراهای استان براساس برنامه زمانبندیشده را مثبت ارزیابی کرد.
مشارکت دستگاههای اجرایی برای سازندگی فارس
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی پرامون این موضوع گفت: مرحله نخست آزادراه شیراز-بوشهر بهطول ۵۳ کیلومتر با مشارکت ۳۰درصدی وزارت دفاع، ۲۰ درصدی شهرداری شیراز و ۵۰درصدی وزارت راهوشهرسازی اجرا خواهد شد.
سیداسماعیل حسینی افزود: از برنامهریزی برای آغاز عملیات اجرایی قطعه ۸ آزادراه شیراز-اصفهان خبر داد و گفت: این قطعه نیز با مشارکت ۳۰درصدی وزارت دفاع و ۷۰درصدی وزارت راهوشهرسازی اجرا میشود و پس از رفع موانع اجرایی ازجمله معارضان مسیر، کلنگزنی خواهد شد.
تکمیل پازل توسعه فارس
مدیرکل راهوشهرسازی استان فارس از قطعه هشتم آزادراه بهعنوان پل مهم در شاهراه ارتباطی کشور یاد کرد. محمدمهدی عبداللهیفازود افزود: قطعه هشتم این آزادراه که عملاً بهعنوان قطعه اول آزادراه شیراز-بوشهر در نظر گرفته میشود، بهزودی وارد مرحله اجرایی خواهد شد. او افزود: قطعه هشتم، ادامه طبیعی این آزادراه در مسیر شیراز به بوشهر است و با آغاز عملیات اجرایی آن، گام مهمی در تکمیل کریدور شمال-جنوب کشور برداشته میشود.
وی ابراز امیدواری کرد که با تکمیل سایر قطعات رانندگان و مسافران، تجربه سفری ایمن و راحت داشته باشند.
عبداللهی بیان داشت: پیشرفت پروژههای آزادراهی بهویژه در محورهای شمالی و جنوبی کشور، نقشی کلیدی در کاهش هزینههای حملونقل، افزایش ایمنی، کاهش ترافیک و تسهیل ترانزیت کالا دارد.
لحظهشماری فارس برای سواحل بوشهر
قطعه یک آزادراه شیراز-بوشهر از سهراه غلات آغاز شده و تا نزدیکی تنگه سرخ امتداد مییابد و از آنجا مسیر به سمت استان بوشهر ادامه پیدا میکند. این بخش از آزادراه در دو فاز مجزا اجرا میشود؛ فاز نخست در محدوده استان فارس و فاز دوم در محدوده استان بوشهر قرار دارد. پیشبینی میشود اجرای کامل این قطعه، ظرف ۱۸ ماه آینده به پایان و به بهرهبرداری برسد. تکمیل این آزادراه نهتنها مسیر شیراز به بوشهر را کوتاهتر و ایمنتر میکند، بلکه بخش مهمی از مسیر ۲۲۵کیلومتری کریدور شمال به جنوب کشور را نیز پوشش میدهد. این کریدور از بندر انزلی در شمال آغاز شده و تا بندر بوشهر در جنوب امتداد دارد. بهعبارتی، آزادراه شیراز-بوشهر یکی از قطعات حیاتی اتصال بنادر شمالی به بنادر جنوبی کشور است که در آینده، نقش بزرگی در توسعه صادرات، گردشگری و حملونقل کالا ایفا خواهد کرد. همزمان با آمادهسازی قطعه یک آزادراه شیراز-بوشهر، قطعه هفتم آزادراه اصفهان-شیراز نیز به بهرهبرداری رسید؛ این قطعه بهطول ۱۲.۵ کیلومتر، بخشی از مسیر ۳۷۰کیلومتری آزادراه اصفهان-شیراز است و با اعتباری بالغبر ۲۲هزار میلیارد ریال ساخته شده است.
اتصال شمال به جنوب با قطعه فارس
با تأکید وزیر راهوشهرسازی و پیگیری نماینده عالی دولت در استان فارس، عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه شیراز-بوشهر، که در واقع بهعنوان قطعه هشت آزادراه شیراز-اصفهان نیز شناخته میشود، بهزودی آغاز خواهد شد.
این پروژه یکی از بخشهای کلیدی طرح ملی اتصال شمال به جنوب کشور است که در قالب کریدور آزادراهی خزر تا خلیجفارس طراحی شده و نقش مهمی در توسعه شبکه حملونقل و تسهیل جابهجایی بار و مسافر در کشور دارد.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین