[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۳۰
  • دوره جدید

شمیم تعزیه بر قامت شیراز نشست، روزنامه شیراز نوین

علیرضا حیدرپور با اعلام ادامه اجرای «سوگواره استانی عاشورایی یاس ارغوانی» با حضور گروه‌های شهرهای استان تا هشتم مهرماه جاری، گفت: تفاوت تعزیه و نمایش‌های مذهبی دال بر مخالفت با اینگونه هنرها نیست، بلکه تأکید بر این است که نام آن را نباید تعزیه گذاشت و بهتر است کاملاً در اجرا و ارائه به مردم، تفاوت‌ها رعایت گردد تا هر هنری بتواند جایگاه خود را برای اشاعه فرهنگ عاشورا و حماسه حضرت حسین(ع) و یاران باوفایش حفظ کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی ‌اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌استان فارس، پیشکسوت تعزیه استان فارس که هدایت گروه سفیر را بر عهده دارد، درباره شیوه خاص اجرای تعزیه و قداست و وفاداری به سنت‌های خوانش تعزیه‌گردان‌ها و برگزاری آن، گفت: در گذشته برای تعزیه از سیستم صوتی و میکروفون‌های بزرگ دستی استفاده نمی‌شده و حنجره‌ها خیلی قوی‌تر و رساتر بوده و نیاز نبوده تعزیه‌خوان‌ها مجبور به گرفتن میکروفنی در دست باشند و محدودیت حرکتی به وجود آید و از حالت سنتی خارج گردند. البته به دلیل وسعت اجرای تعزیه در دنیای امروز، نیاز است صداها با طنین بالایی به گوش برسد و بهتر است به جای آن، از میکروفون‌های بی‌سیم کوچک یقه‌ای استفاده گردد تا دست‌ها آزاد باشد و فضا نیز کاملاً برای تعزیه محیا شود. حیدرپور به استفاده از ادوات و ابزارهای لازم برای اجرای حرفه‌ای و مواردی همچون اسب و شتر و محوطه‌هایی برای حرکت آنها و از این قبیل امکانات اشاره داشت و بیان کرد: نمایش‌هایی که به مسائل مذهبی می‌پردازد و از این طریق رسالت خود را به حفظ دین انجام می‌دهد، نباید با تعزیه مقایسه کرد. باید دانست که تعزیه جایگاه، روش و شیوه‌های مخصوص و ویژه خود را دارد و با نمایش صحنه‌ای متفاوت و در واقع تئاتر نیست و از تکنیک‌ها و شاخص‌های قدمت‌داری که ریشه در فرهنگ تعزیه‌گردان‌ها دارد، تبعیت کرده و استفاده می‌کند. او با تأکید بر اینکه تعزیه و به ویژه تعزیه شیراز باید کاملاً روی دستگاه‌های موسیقیایی خودش خوانده شود، افزود: این هنر نباید از فرم خودش بیرون رود و همان‌گونه که یونسکو آن را به ثبت جهانی رسانده است، پس باید دقت کرد و مواظب بود تا شیوه‌های اصیل و سنتی در اینگونه اجراها حفظ و حراست گردند. یادآوری کنم که گروه تعزیه سفیر سال 83 در پاریس اجرا داشت و تماشاگران در قلب اروپا دو ساعت به نظاره این هنر ریشه‌دار نشستند و از تمام بخش‌ها و حرکات تصویر تهیه می‌کردند و در موردش جستجوگرانه و با اشتیاق عکس می‌گرفتند و مشخص می‌شود که تعزیه واقعی توانایی تأثیر در همه جای جهان را دارد. بر پایه گزارش یاد شده، در شب اول این سوگواره، تعزیه حضرت عباس(ع) توسط گروه سفیر به سرپرستی علیرضا حیدرپور اجرا شد و در ادامه و شب‌های دیگر به ترتیب مجلس تعزیه «حضرت رقیه» به سرپرستی قدرت الله امین‌پور از شهرستان جهرم؛ «علمدار باوفا» به سرپرستی علی‌رضا نارنجی از فسا، «دو طفلان مسلم» با سرپرستی حاج منوچهر زارع از مرودشت، «شهادت حضرت امام حسین» به سرپرستی حاج محمد حسین میرساقی از زرقان و همچنین اجرای تعزیه «حضرت علی‌اکبر» به سرپرستی جواد حیدرپور از شیراز در مقابل تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌استان فارس اجرا شد. خاطرنشان می‌گردد در کنار مجالس تعزیه، هر شب روضه‌خوانی، مرثیه‌سرایی و نقالی نیز برپاست و در پایان این سوگواره، کارگاه آموزشی تعزیه نیز با حضور استاد حیدرپور ساعت 18 جمعه پنجم مهر ماه جاری در تالار حافظ برگزار شد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی