[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۵۳۱
  • دوره جدید

مخاطب‌شناسی؛ محور آموزش مؤثر، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس گفت: در فریضه امر به معروف و نهی از منکر برای دانش‌آموزان باید با روش‌های غیرمستقیم اما تأثیرگذار و بدون امر و نهی مستقیم استفاده کنیم تا روی آن‌ها تأثیرگذار باشد.
به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش فارس، محسن کلاری در دومین نشست شورای امر به معروف و نهی از منکر استان، اظهار کرد: در موضوع امر به معروف و نهی از منکر باید ببینیم چگونه و با چه روشی جلو برویم که نتیجه‌بخش باشد؛ بنابراین نیازمند تغییر روش‌ها و ارائه متدهایی منطبق بر فناوری‌های نوین هستیم. وی افزود: در بسیاری از کشور‌ها علی‌رغم اینکه ظاهراً تبلیغات دینی هم وجود ندارد، اما مردم به‌دنبال آموزه‌های اخلاقی مفید هستند؛ لذا هیچ انسانی از سجایای اخلاقی بدش نمی‌آید. کلاری تصریح کرد: به خاطر فناوری‌های نوظهور و تفاوت‌های بین‌نسلی با مسائلی مواجه هستیم؛ لذا اغلب دانش‌آموزان بیشتر وقتشان را در فضای مجازی می‌گذرانند و تأثیر زیادتری را از فضای مجازی می‌گیرند.
وی ادامه داد: در فریضه امر به معروف و نهی از منکر برای دانش‌آموزان باید با روش‌های غیرمستقیم اما تأثیرگذار و بدون امر و نهی مستقیم، مانند کلیپ و فیلم کوتاه استفاده کنیم تا روی آن‌ها تأثیرگذار باشد.
مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس با تأکید بر اهمیت مخاطب‌شناسی، گفت: گاهی اوقات ما حرف دانش‌آموزان را به‌درستی متوجه نمی‌شویم و دانش‌آموز نیز سخنان ما را متوجه نمی‌شود؛ لذا باید با زبان خودشان با آن‌ها سخن گفت.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری المپیاد‌هایی با موضوعات تربیتی مانند المپیاد تاب‌آوری، می‌تواند به همراهی خانواده‌ها در بحث تربیت کمک کند.
معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش فارس هم اظهار کرد: آموزش غیررسمی بسیار مؤثرتر از آموزش‌های رسمی است؛ لذا اغلب دانش‌آموزان آموزش‌های غیررسمی را بیشتر می‌پذیرند.
ژیلا حیدری افزود: استفاده از زبان هنر در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر بسیار تأثیرگذار است.
معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی استان نیز گفت: موضوع تعلیم و تربیت با مبانی فکری اسلام رابطه عمیقی دارد؛ لذا در این زمینه باید توجه بیشتری شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالفضل زارعی افزود: تعلیم و تربیت مقدمه ضروری برای امر به معروف و نهی از منکر است و برای رسیدن به جامعه اسلامی باید در آموزش‌وپرورش کار کنیم.
وی با بیان اینکه ارتباط بین تعلیم و تربیت و امر به معروف و نهی از منکر بسیار عمیق است، تصریح کرد: ۱۶ دستگاه در هر استان عضو ستاد امر به معروف و نهی از منکر هستند و آموزش‌وپرورش نیز از جمله این دستگاه‌هاست؛ لذا چالشی که در این زمینه وجود دارد، عدم هماهنگی بین دستگاه‌هاست. حجت‌الاسلام‌والمسلمین زارعی ادامه داد: تداعی اشتباهی که امروز صورت گرفته، محدود کردن امر به معروف و نهی از منکر به موضوع حجاب است و اشتباه دیگر آن است که به‌جای تقویت معروف‌ها، بیشتر به سراغ منکرات رفته‌ایم. وی اضافه کرد: روش ما در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم است.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش‌وپرورش فارس نیز گفت: بیش از ۴هزار دانش‌آموز در مدارس استان عضو گروه‌های آمران به معروف و ناهیان از منکر هستند.
احمد جهانگیری افزود: تلاش خواهیم کرد جلسات شورای امر به معروف و نهی از منکر استان به‌صورت منظم و ماهانه برگزار شود. 
مسئول بسیج دانش‌آموزی استان فارس هم گفت: در حوزه امر به معروف و نهی از منکر افراد آن‌قدر بهانه ارائه می‌دهند که فرد از انجام فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر منصرف می‌شود. کاظم اسماعیلی شعار افزود: اغلب اوقات به‌جای تبیین و تشریح، تنها به تبلیغ یک موضوع پرداخته می‌شود.
شایان ذکر است،  در این نشست، احمد جهانگیری به عنوان دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر آموزش‌وپرورش فارس معرفی شد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی