[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۲۳
  • دوره جدید

کمدی زرد همچنان می‌فروشد، روزنامه شیراز نوین

میلاد خدابنده
«کلوپ همسران» آخرین ساخته مهدی صباغ‌زاده را با اندک جمعیتی که پراکنده در سالن سینما نشسته بودند، دیدم. قلیل مخاطبانی که این تیپ آثار دقیقاً همان چیزی است که می‌خواهند، با همان سلیقه و مذاق و با همان حس و حال جالب، فارغ از غوغای جهان نشسته بودند و به دنبال کمدی و لذت آن می‌گشتند، می‌خندیدند، نه چندان زیاد و متداوم، بلکه کوتاه و پراکنده، اما می‌خندیدند. فیلم، داستان سه مرد متأهلی است که باهم رفیق‌اند و شرایطی به نسبت شبیه به هم دارند. هر سه آنها در کار خود مدیرانی مصمم، باجذبه و بسیار سختگیراند، اما در خانه و زندگی زناشویی مردانی مطیع و بردگان فرمان‌بردار همسران خود هستند. همین تضاد و تناقض بین شخصیت کاری آنها و شخصیت خانه و همسرداری، توسط مهدی صباغ‌زاده به عنوان کارگردان و نویسنده، دستمایه ساخت فیلمی‌ کمدی شده است. در فیلم «کلوپ همسران» با اثری متفاوت طرف نیستیم. در حقیقت خلاقیتی در ساخت و موقعیت‌سازی کمدی و طنز در آن دیده نمی‌شود و چیز تازه‌ای برای ارائه ندارد. همه چیز همان چیزی است که بارها در آثاری از این دست دیده‌ایم، با اندکی اختلاف در شکل کلی داستان و تفاوت‌هایی جزئی در لوکیشن و تعداد بازیگران و شخصیت‌ها، با وضعیتی مشابه و بسیار سطحی که به طرقی دیگر خنده و تبسم مخاطب را می‌جوید و طلب می‌کند. احمد با بازی بیژن بنفشه‌خواه، سهراب با بازی علی انصاریان و امیر با بازی محمد‌رضا شریفی‌نیا، سه دوست و رفیقی که همدیگر را می‌شناسند، حال از کجا، نمی‌دانیم! من ریشه این رفاقت را نفهمیدم، نه اشتراکی در سن و سال آنها دیده می‌شود و نه در فیلم تقارنی از موقعیت کاری آنها به تصویر درآمده است. این سه دوست هرکدام خط و گوشی تلفن همراه مجزایی دارند تا از این طریق و به دور از چشم همسران سختگیر خود با هم در ارتباط باشند. آنها با هم قرار گذاشته‌اند که هر شب سر یک ساعت مشخص در یک کانال اجتماعی به نام کلوپ همسران حضوری مجازی داشته و از این راه با هم در ارتباط باشند. شرطی که این سه رفیق با هم بسته‌اند، این است که اگر هر کدام آنها به هر دلیلی نتواند سر همان ساعت به این کلوپ بیاید، در واقع مرد نیست یا بهتر بگویم زن‌ذلیل است. اگر فیلم «کلوپ همسران» را به دو بخش تقسیم کنیم، در بخش اول آن صباغ‌زاده موفق شده است با ایجاد و باور حس ترس و ذلالت این مردان از همسران خود و تأکید بر دوگانگی شخصیت آنها در کار و محیط اجتماعی و تفاوت آن با خانه، فضایی خودمانی، جالب و سرخوشی را بسازد. در ادامه اما همچون اغلب فیلم‌های کمدی رایج، همه چیز قابل حدس می‌شود. این سه رفیق تصمیم می‌گیرند از خود جسارتی نشان داده و با ترتیب دادن قرار وعده نهار در رستوران برج تهران، ساعاتی را در کنار هم باشند و خوش بگذرانند. همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود؛ اما وقتی این سه نفر به همراه یک زن غریبه سوار آسانسور برج هستند، ناگهان آسانسور دچار مشکل شده و در بین طبقات گیر می‌کند. این سکانس به عنوان تنها کمدی موقعیت فیلم اگر چه یک ایده جالب و جذاب محسوب می‌شود؛ اما در کلیت اثر مانند جرقه‌ای کوتاه و گذرا، ناگهان ایجاد می‌شود و از بین می‌رود. بخش دوم فیلم اما از جایی شروع می‌شود که این سه نفر تلاش می‌کنند برای فرار از دست زن‌ها، نقشه و ماجرای ‌ گروگان‌گیری خود را طراحی کنند تا از این طریق بتوانند از مصائبی که انتظارشان را می‌کشد، بگریزند. فیلم «کلوپ همسران» در بخش دوم خود به واسطه ضعف فیلم‌نامه همان کمدی سطحی و آشنایی می‌شود که پیش‌تر در سینمای ایران بارها و بارها شاهدش بوده‌ایم، کمدی فارغ از آن چیزی که در ماهیت جامعه ما وجود دارد یا دیده می‌شود، کمدی عاری از منطق و واقعیت که فقط با زرق و برق و رنگ و لعاب، قصدش تضمین فروش است، فروشی که خوشبختانه تب و تابش چند سالی است فرو کشیده و نموداری نزولی را برای این دسته از آثار طی می‌کند.فیلم در بخش دوم خود قصه را بر این منوال بنا می‌کند که این سه رفیق در شرایط جدید و مضطرب به وجود آمده، شجاعت برگشتن به خانه را ندارند و از طرفی برای اجاره خانه یا هتل و گذراندن چند شب، تا رسیدن به شرایط آرامش، هیچ پولی همراه خود ندارند. اینکه چگونه می‌شود این سه مدیر مرفه هیچ پولی همراه خود ندارند، خود علامت سوالی است که هیچ وقت به آن پاسخی داده نمی‌شود. این در حالی است که در چند سکانس قبل‌تر شاهد گفتگو احمد با همسرش بودیم که مشخص می‌کرد احمد قرار است برای همسرش پولی واریز کند و خرج آرایشگاه او را بپردازد، پس نمی‌توان گفت پول در دست یا در اختیار این افراد نبوده است. ایده گروگان‌گیری هم یک ایده مضحک و غیر‌قابل باور است، آنقدر سطحی و مسخره که باور و قبول آن حتی برای کودکان هم ثقیل و سنگین است. البته این درست است که با یک فیلم کمدی و طنز طرف هستیم؛ اما باید یادمان باشد که فضاسازی فیلم «کلوپ همسران» فانتزی یا هجو نیست، بلکه فضایی است رئال با ایجاد موقعیت‌هایی طنزآلود و خنده‌دار، پس در چنین آثاری وجود منطق در ایجاد موقعیت امری است حیاتی، اما فیلم‌نامه مهدی صباغ‌زاده متأسفانه نه تنها بی‌منطق است، بلکه گاهی موضوعی را پیش می‌کشد، اما کمی ‌بعدتر گویی به کل فراموش می‌کند که آن موضوع را توضیح دهد.به طور مثال سکانس مربوط به دیدن روح سرگردان در حیاط خانه زمینه‌سازی می‌شود؛ اما به همان راحتی به دست فراموشی سپرده می‌شود و فیلم‌نامه بدون توضیحی از آن می‌گذرد. مسئله معروف شدن خواننده زیرزمینی با بازی محمد‌رضا هدایتی نیز در فیلم‌نامه این‌گونه عنوان می‌شود که او نیز برای رسیدن به شهرت و محبوبیت، نقشه گروگان‌گیری خودش را طراحی می‌کند؛ اما در آخر با گذاشتن فقط یک عکس در اینستاگرام، دو سوال پیش می‌آید، اول اینکه اگر قرار بر گروگان‌گیری است، پس با گذاشتن عکس آن هم در سواحل جزیره کیش، نقشه او نقش بر آب خواهد شد. دوم اینکه به محض انتشار عکس، گویی آن‌قدر معروف است که در اندک زمانی تصویر آن به دست همسران این مردان بیچاره می‌رسد، در نتیجه نقشه و موقعیت آنها فاش شده و لو می‌رود.نشان دادن جاذبه‌های گردشگری نیز که سال‌هاست در بیشتر فیلم‌های کمدی سینمای ایران به شکل همه‌گیری رواج پیدا کرده و در این فیلم نیز شاهد آن هستیم، اگرچه می‌تواند موقعیت خوبی برای به تصویر کشیدن فضای طبیعی و نشان دادن تنوع بصری آن منطقه باشد؛ اما در بیشتر مواقع به دلیل ضعف فیلم‌نامه و استفاده ابزاری از آن، به کل تبدیل به وصله‌ای ناجور، نا‌چسب و آفت فیلم و فیلم‌نامه می‌شود. نقش‌آفرینی بازیگران «کلوپ همسران» هم در همان اندازه و قواره خود فیلم بسیار سطحی است. اگر از لحن و اجرای متفاوت شقایق فراهانی و  بازی سمیرا حسن‌پور (که ظاهراً قرار بود لادن مستوفی این نقش را بازی کند) بگذریم، مابقی بازیگران از محمدرضا شریفی‌‌‌نیا گرفته تا میترا حجار، علی انصاریان، محمدرضا هدایتی، بیژن بنفشه‌خواه و حتی گوهر خیراندیش همگی همان سبکی از بازیگری را ایفا می‌کنند که بارها شاهد تکرار آن توسط این عزیزان بوده‌ایم.
در مجموع می‌توان گفت «کلوپ همسران» در واقع کمدی طنز قهقهه نیست، بلکه فیلمی ‌است که با فیلم‌نامه ناقص خود گاهی لبخندی بر لبان مخاطبانش می‌آورد و در آخر به راحتی محو و به دست فراموشی سپرده می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی