[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۲۴
  • دوره جدید

پنهان‌های اقتصاد ، روزنامه شیراز نوین

شیرازنوین- فرزاد وثوقی

farzad_vossoghi@yahoo.com

در اکثر موارد مدیران سطوح ملی و استانی دچار غفلت‌های‌بزرگی شده‌اند و فرصت‌های‌بزرگی در باب رهایی از وابستگی را ازدست داده‌اند. برخی از این مدیران جرات مدیریت نداشته‌اند و برخی به عمد مانع‌تراشی کرده‌اند وعملاً وضعیت رابه اینجا کشانده‌اند. این روزها رئیس قوه‌قضاییه به استان هرمزگان سفر کرده است و راویان از اقتصاد دریا و مقابله با بیکاری گزارش‌ می‌کنند. گزارش‌ها ‌معطوف به عملکرد بعضی مدیران گمرک شهید رجایی است و هم معطوف به نوع عملکرد مدیران استانی که هیچ نبوغی در راستای احیا و توسعه اقتصاد خصوصاً اقتصاد دریا نداشته‌اند. آیت الله رئیسی در بخشی از این سفر بدون اطلاع مسئولان گمرگ شهید رجایی اقدام به بازدید از بخش‌های‌مختلف آن ‌می‌کند و آنچه مشهود است ردپای فساد بر دروازه‌های اقتصادی کشور است...

راویان نقل کرده‌اند که برخی از مصادیق نفوذ مفسدان در اسکله شهید رجایی، شامل تبانی و قاچاق سازمان‌یافته کالاهای ممنوعه همچون مشروبات الکلی با همکاری برخی کارکنان، کشف ۳۴ کانتینر گازوییل قاچاق به وزن ۴۷۴ تن، شناسایی ۲۷ کانتینر کالای قاچاق شامل ۱۳کانتینر یخچال فریزر ساید بای ساید، ۶ کانتینر لوستر و ۸ کانتینر ظروف سرامیک، ظروف چینی، شیشه، آلومینیومی و استیل، کشف بزرگترین محموله سوخت شامل ۱۷ میلیون لیتر که مخازن اسکله شهید رجایی، بارانداز قاچاقچیان بوده است، کشف خودروهای خارجی قاچاق است. 
با این اوصاف تا نقطه رهایی از فساد فاصله بسیار است وگاهی براین باوریم که چون فرهنگ عمومی دچار آسیب شده است رهایی از این وضعیت بعید است. امروز هر نیرویی که در هر بخشی بکار گیری ‌می‌کنیم به گونه‌ای ‌به موضوع ورود‌ می‌کند که انگار باید بارش را یک شبه ببندد. 
فلسفه اختلاس وارتشاع همین است، بعضی انسان‌ها فکر‌ می‌کنند باید در فرصت به‌دست آمده حداکثر استفاده را به نفع جیب خود وهمدستانش ببرد. 
از این جهت است که در نقطه‌ای ‌به‌نام گمرک شاهد انجام قاچاق هستیم آن هم توسط تیم مدیریتی همان گمرک چر اکه کارمند وکارگر گمرک بدون چراغ سبز آقای رئیس جرأت قاچاق ندارد. 
چندی پیش که موضوع قاچاق مشروبات الکلی تاریخ روز در بعضی مناطق کشورمطرح بود حول همین موضوع پرسش‌های ‌بسیاری مطرح شدکه چگونه ممکن است مشروبات الکلی خارجی تاریخ روز به‌دست مشتری برسد و حالا تنها با یک بازدید مشخص ‌می‌شود باتعامل برخی کارکنان گمرک این فعل قابل انجام است و از آن بزرگتر مخازن اسکله شهید رجایی در روز روشن با ظرفیت 17میلیون لیتر به بارانداز قاچاقچیان تبدیل شده است.
این بدان معناست که کارها بدون نظارت است ودریک گمرک بزرگ قاچاقچی جماعت جرأت کرده مخازن سوخت را به نفع منافع خودش مورد استفاده قرار دهد و به‌ قول رئیس قوه‌قضائیه قاچاق از این طریق و به‌صورت کانتینر کانتینر درحال انجام است نه بر دوش کوله بران مرزنشین.
دراین سفر مشخص شد مدیران استانی و البته ملی درتمام این سال‌ها ‌می‌توانستند از اقتصاد دریا بهره ببرند و نبردند. آن داستان صید ترال هم واقعیت داشته، هرچند مسئولان در کتمان آن کوشیدند اما حالا و بنا براظهارات رئیس قوه‌قضائیه با مداخله سپاه پاسداران موضوع صید ترال مورد رسیدگی و جمع‌آوری قرار گرفته است. 
ما درگذشته به صیادان چینی این اجازه را دادیم تا با کشتی‌های‌مجهز خودشان وارد آب‌های کشور شوند و ریشه آبزیان را بکنند و رزق صیادان ایرانی را ببندیم.
درخاتمه تنها‌ می‌شود از این همه مصیبت غصه خورد چرا که حتماً یک نفر باید با قوه قهریه وارد جریان شود و برای تخلفات بی‌شمار مانع‌تراشی کند. حالا اکثر جلسات دادگاه‌های درحال برگزاری مختص آقازاده‌هایی است که دستی برقدرت داشته‌اند و در عین حال سر آن کوله‌بر به ظاهر متخلف همچنان بی‌کلاه است. 
افرادی که کانتینر کانتینر کالای قاچاق وارد کشور ‌می‌کنند با بهره‌گیری از ظرفیت بعضی رسانه‌ها‌ آدرس غلط به مردم می‌دهند. مثلاً کوله‌بر بدبخت را رسانه‌ای‌ می کنند اما کالای قاچاق خود را از مبادی رسمی وارد بازار ‌می‌کنند، مثلاً از راه بندر شهید رجایی و روز روشن، بازار هم مملو از کالای قاچاق خارجی است که نه حق گمرکی داده و نه به تولید داخلی احترام گذاشته است.
قاچاق به‌صورت علنی یک طوفان اقتصادی است که تولید واشتغال را از ریشه کنده است. یک عده با مدیریت غلط وظاهری موجه در کارخانجات بزرگ وکوچک، یک عده هم با رفتار مستقیم خود در باب قاچاق ریشه تولید را کندند و بحران‌های‌کارگری را خلق نمودند،  واقعاً دست مریزاد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی