[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۲۵
  • دوره جدید

سینما ناگهان تباهی، روزنامه شیراز نوین

دبیر سرویس فرهنگ وهنر: سعید رضا  امیر آبادی

amirabadi_shznvn@yahoo.com

اشاره: شاید مقصر همه چیز همان میراثی باشد که از عهد مدرنیته تا به امروز بر سلسله افکار و اندیشه های ما رخنه کرده است. با این پیش فرض که سینما جهانشمول ترین هنرهاست، به پرفروش ترین آثار پرده نقره ای در هزاره سوم نگاه کنید. حکمفرمایی جلوه های ویژه در قالب داستان های آخرزمانی، ظهور زامبی ها، یورش فرازمینی ها، رستاخیز هیولاها، زیست های زیرزمینی و سونامی ابرقهرمان ها آن چنان بر پرده های نقره ای هجوم اورده اند که دیگر گریزی از آنها ممکن نیست. در حقیقت بزرگترین کارخانه رویا سازی همه سرمایه های مادی، سخت افزاری، تکنیک های رایانه ای و استعداد انسانی خود را آن چنان بر سینمای پست مدرن و کانسپچوال معطوف کرده که انگار جهان همین امروز و فردا تمام می شود و هنرهفتم پیشاپیش آن را برای ما به تصویر می کشد. متاسفانه در انزوا قرار گرفتن دیگر ژانرها منجر به فراموشی سپردن بسیاری از سبک های داستان سرایی در افکار عمومی شده و مدت های زیادی است که یک فیلم خوب در سبک هراس انگیز، پلیسی، ماجراجویی، معناگرایانه، هراس انگیز و معمایی ندیده ایم. 
به راستی دلیل این ماجرا چیست؟ آیا هالیوود به دنبال آماده سازی افکار عمومی برای آغاز جنگ جهانی سوم است؟ چرا مضامین خشونت بار به صورت پیوسته بر پرده های نقره ای پاشیده می شوند و حتی شخصیت های خوب قصه ها هم دیگر  از کشتن و کشتن ابایی ندارند؟ آیا نسل کشی ها و پاک سازی های قومی، قبیله ای، نژادی و اعتقادی در مقیاس وسیع تری در راه است؟ این همه تهییج و جوشش آدرنالین برای چیست؟ آیا سینمای هزاره سوم در گرداب زوال فروافتاده و باید منتظر رویگردانی مردم از جهانشمول ترین هنرها یعنی باشیم؟ در نظر داشته باشیم هنرهفتمی که وابستگی شدیدی به جلوه های ویژه وسکانس های بهت آور دارد برای مدت کوتاهی جذابیت های خود را برای مردم حفظ خواهد کرد و پس از آن که تاریخ انقضای آن به سر رسید و تماشاگران سیراب شدند، دیگر نمی توان با حمله فرازمینی ها و رستاخیز هیولاها و یورش زامبی ها و خلق ابرقهرمان های جدید به جذب مخاطب پرداخت. حتی در برهه معاصر هم طیف وسیعی از علاقمندان سینما از پرده های آبی مارول رفته رفته به ستوه آمده اند و در میان شاهکارهای کلاسیک به تنفس و ماجراجویی می پردازند.
با این حال سردمداران هالیوود به خوبی بر این حقیقت واقف اند که در دوران تولد یک ژانر نو، میزان جبهه گیری در مقابل ان در سفلی ترین استانه ممکن قرار می گیرد و به راحتی می توان اهداف سیاستمداران را در پناه جذابیت هایش به افکار عمومی تزریق کرد. همانطور که در دهه هشتاد شاهد رونمایی از کاراکترهایی نظیر سیلوستر استالونه و آرنولد شوراتزینگر و بروس ویلیس در قالب مجموعه فیلم های راکی، رمبو، غارتگر، جان سخت و ترمیناتورها بودیم و با گذشت دو دهه تاریخ انقضای آنها به سرآمد و گیشه و منتقدان از آنها رویگردان شدند. در دوران معاصر هم شاید تاریخ دوباره در حال تکرار شدن است. با گذشت چند دهه مردم از تماشای ابرقهرمان های خوش رنگ و لعاب به ستوه آمده و به ژانرهای نو علاقمند می شود. حال باید دید این دگردیسی به سمت و سوی کدام ژانر فیلمسازی متمایل خواهد شذ. هالیوود هر آنچه را داشته در قالب ژانر علمی- تخیلی عرضه کرده و در سال های اخیر با آثار تامل برانگیزی نظیر آن شاهکارهایی که در ماتریکس، رسیدن، ای تی، تلقین، منطقه 9، میان ‌ستاره ‌ای و بسیاری دیگر از این فیلم های خوش ساخت مشاهده کردیم، دیگر روبرو نیستیم. بلکه فیلمنامه های خوب و پرتعلیق جای خود را به جلوه های بدیع رایانه ای داده اند و کمتر نشانی از اتاق های فکر و ایده های نو در پس سناریوها و به ویژه بسیاری از فیلمنامه های مارول دیده می شود. 
نکته جالب توجهی که در پرفروش ترین آثار سال جاری به چشم می آید غیبت دردناک درام و ملودرام است. اگر قرار باشد هیچ اثر سینمایی منجر به غلیان احساسات درونی در تماشاگران نشود، به طور حتم سینما برده گیشه ها شده در مسیر بیراهه ای قرار گرفته است. از عهد صامت تا کنون مردم برای همذات پنداری و تماشای جلوه ای صیقل یافته از درونمایه های خویش به دیدار پرده های نقره ای رفته اند و چنانچه قرار باشد سینما به آوردگاهی یکتا برای جوشش آدرنالین بدل شود، مسلما یک جای کار می لنگد. با این حال در سالیان نه چندان دور از ابرقهرمان های فانتزی و رئال ستیز عبور خواهیم کرد و باید دید در آن برهه مردم به چه آثاری روی خوش نشان خواهند داد. کاش دوران طلایی سینما نظیر آنچه در هنرهفتم کلاسیک دیدیم برای بار دیگر تکرار شود. برای برآورده شدن این آرزو ملتمسانه نیازمند بزرگانی از جنس آلفرد هیچکاک، استنلی کوبریک، میشاییل هانکه، اینگمار برگمان، سرجیو لئونه، اورسون ولز و  مشاهیری از این دست هستیم. آرزویی که تقریبا محال به نظر می رسد. 
ده فیلم پرفروش 2019 را مرور می کنیم. بسیاری از آنها شایسته حضور در لیست پرفروش ترین آثار سال نیستند. سینمای هزاره سوم را چه می شود؟ آیندگان چه قضاوتی از فراز و فرودهای هنر در عهد ما خواهند داشت؟ آیا به راستی عصر هنرهای مفهومی آنقدر خفیف و بی مایه است یا ما به ظواهر آن دل بسته ایم و از عمق هنرهای مینیمال بی نیاز شده ایم؟ پاسخ هر چه باشد، فروش گیشه ها شایستگی و دوام و اصالت را به دنبال نخواهد داشت و در دهه های آتی شاید هیچ کس به دنبال تماشای دوباره این ده فیلم بر نیاید. هر چند که ما هنوز با اشتیاق بربادرفته، ربکا، کازابلانکا و دیگر مشاهیر عصر کلاسیک را به تماشا می نشینیم. سینمای هزاره سوم را چه می شود؟

1. انتقام جویان: آخر بازی 
امتیاز: 8.7
کارگردان: آنتونی روسو,  جو روسو 
 بازیگران: رابرت داونی جونیور,  کریس ایوانس,  کریس همسورث,  جاش برولین
فیلم های انتقام جویان در لیست پرفروش های تاریخ سینما قرار دارند اما آخر بازی توانست با فروش جهانی نزدیک به 3 میلیارد دلار رتبه اول پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما را از آن خود کند. در خلاصه داستان فیلم امده است: پس از اینکه در « جنگ ابدیت » تانوس موفق شد تا سنگ های بی نهایت را بدست آورده و نیمی از جهان را به تسخیر خود درآورد، بخشی از اَبَرقهرمانان نیز از بین رفتند و حالا نبولا و تونی استارک نیز در یک محفظه در کهکشان محبوس شده اند. در این شرایط به یکباره کاپیتان مارول از راه می رسد و آن دو را نجات داده و آنها به زمین منتقل می شوند تا در کنار دیگر اَبَرقهرمانان باقی مانده از مبارزه با تانوس حضور داشته باشند. آنها درمانده از حل مسئله تانوس و چیره شدن بر آن، پس از مدتها با همان مرد مورچه ای مواجه می شوند که نزدشان آمده و ظاهراً توانسته از کوانتومی که در آن قرار گرفته بود رهایی یابد. همین مسئله سبب می شود تا آنها به فکر سفر در زمان بیفتند.
2. کاپیتان مارول 
امتیاز: 7
کارگردان: آنا بودن,  رایان فلک 
بازیگران: بری لارسون, جود لا,  جما چان,  ساموئل ال جکسون
اکشن ماجراجویی کاپیتان مارول که پیشتر بعنوان یکی از فیلم های موردانتظار امسال معرفی شده بود، داستان کارول دنور است که در جنگ میان دو گروه از بیگانگان، به یکی از ابرقهرمانان نجات دهنده کره زمین تبدیل می شود. اکران کاپیتان مارول از 8 مارس آغاز شد و توانست به فروش جهانی بیش از 1 میلیارد دلار دست پیدا کرده و رتبه دوم پرفروش های امسال را به دست آورد.
3. مرد عنکبوتی: دور از خانه
امتیاز: 7.9
کارگردان: جان واتس  
 بازیگران:  تام هالند,  جیک جیلنهال,  ماریسا تومی,  مایکل کیتون,  زندیا کلمن
اکشن ماجراجویی «مرد عنکبوتی: دور از خانه» به تلاش های مردعنکبوتی برای مقابله با تهدید جدیدی می پردازد که خطر بزرگی برای دنیا به حساب می آید. این فیلم با بودجه 160 میلیون دلاری ساخته شد و پس از آغاز اکرانش از دوم جولای، با فروش بیش از 1 میلیارد دلار در سراسر جهان در رتبه سوم پرفروش ترین فیلم های سال 2019 قرار گرفت. در خلاصه داستان آمده است: پس از ماجراهای پایان بازی و مرگ تونی استارک،پیتر پارکر به همراه دوستانش به یک اردوی مدرسه‌ای به اروپا می‌رود. در این سفر با نیک فیوری مواجه می‌شود که از او می‌خواهد به میستریو بپیوندد تا با هم علیه دشمنان شان بجنگند.
4. شیرشاه
امتیاز: 7.2
کارگردان: جان فاورو 
 بازیگران: دونالد گلاور, ست روگن, بیانسه نولز کارتر
درام موزیکال شیرشاه که براساس انیمیشن محبوب شیرشاه محصول سال 1994 والت دیزنی ساخته شده، داستان بچه شیری است که پس از مرگ پدرش سعی دارد تا حکومت جنگل را به دست آورد. این فیلم پس از اکران عمومی با فروش بیش از 1 میلیارد دلار، چهارمین فیلم پرفروش سال 2019 تاکنون بوده است.  
5. علاءالدین 
امتیاز: 7.4
کارگردان: گای ریچی  
بازیگران:  ویل اسمیت,  نوید نگهبان,  نسیم پدراد,  نائومی اسکات
علاءالدین، که اقتباسی از انیمیشنی به همین نام محصول سال 1992 است، داستان پسرک خیابان گردی را روایت می کند که با پیدا کردن یک چراغ جادویی می تواند به آرزوهای دست نیافتنی خود برسد. اکران عمومی علاءالدین از 24 ماه می آغاز شد و با فروش بیشتر از 1 میلیارد دلار بعد از شیرشاه در جدول پرفروش های باکس آفیس به چشم می خورد. بعد از موفقیت فیلم در گیشه، دیزنی ساخت دنباله‌ای را بر اساس انیمیشن بازگشت جعفر در دستور کار قرار داده‌است. تمامی بازیگران در دنباله حضور خواهند داشت اما حضور ریچی به عنوان کارگردان تأیید نشده‌است.
6. داستان اسباب بازی 4 
امتیاز: 8.2
کارگردان: جاش کولی
 بازیگران:  تام هنکس,  تیم آلن,  بانی هانت,  جف گارلین,  کیانو ریوز
داستان اسباب بازی 4 که سری قبلی آن، داستان اسباب بازی 3 در سال 2010 اکران شد، به اضافه شدن یک اسباب بازی جدید به جمع وودی و دوستانش می پردازد که آنها را با یک سفر جاده ای آشنا می کند. این انیمیشن تحسین شده که با بودجه ای 200 میلیون دلاری ساخته شد، پس از اکران عمومی با فروش 922 میلیون دلاری، لقب ششمین فیلم پرفروش سال 2019 را به خود اختصاص داد. داستان اسباب‌بازی4 اکران خود را به صورت آی‌مکس، سه‌بعدی و دالبی سینما آغاز کرد. فیلم با واکنش بسیار مثبتی از سوی منتقدان همراه بود و در زمینه داستان، کمدی، لحظات احساسی، انیمیشن و کار صداپیشگان مورد تحسین قرار گرفت.
7. زمین سرگردان 
امتیاز: 6.1
کارگردان:  فرانت گو  
 بازیگران: جینگ وو,  چوشا کو,  گوانجی لی,  مایک کای سو
«زمانی که خورشید در حال از بین رفتن است، مردمی از سراسر دنیا تلاش می کنند تا با ساخت سیاره بزرگ دیگری، انسان ها را نجات دهند». این خلاصه اکشن علمی تخیلی محصول کشور چین است که با صرف بودجه 48 میلیون دلاری و فروش 699 میلیون دلاری، به دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای چین و  پرفروش ترین فیلم غیرانگلیسی زبان تاریخ سینما تبدیل شده است.
8. چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای پنهان 
امتیاز: 7.6
کارگردان:  دین دوبلو 
بازیگران: کیت بلانشت,  کریستن ویگ,  کیت هرینگتون
این انیمیشن ماجراجویی که دنباله ای از چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم2 است، داستان ماجراجویی های هیکاپ است که این بار به دنبال کشف دنیای پنهان و سایر هیولاهای آن می پردازد. دنیای پنهان، به همراه داستان اسباب بازی 4 و علاءالدین، یکی از بهترین انیمیشن های سال 2019 است که موفق به فروش جهانی 519 میلیون دلاری شد.
9. کارآگاه پیکاچو 
امتیاز: 6.8
کارگردان: راب لترمن
 بازیگران:  رایان رینولدز,  کاترین نیوتون,  کِن واتانابه
در کارآگاه پیکاچو، پیکاچویی که در تلاش برای کارآگاه شدن است به وسیله پسرکی پیدا می شود و این درحالی است که دنیا به محلی برای مبارزه پوکمون ها تبدیل شده است. این انیمیشن ماجراجویی که با بودجه 150 میلیون دلاری ساخته شد، پس از اکران عمومی با فروش جهانی 431 میلیون دلاری، در لیست ده فیلم پرفروش 2019 قرارگرفت و عنوان پرفروش ترین فیلم اقتباسی از یک بازی ویدیویی را به خود اختصاص داد.
10. آلیتا: فرشته جنگ
امتیاز: 7.4
کارگردان:  رابرت رودریگز
 بازیگران: رزا سالازار,  ماهرشالا علی,  جنیفر کانلی      
 داستان این فیلم علمی تخیلی درباره آلیتا است که سیصد سال پس از مرگ سیاره زمین در حالی بیدار می شود که چیزی از زندگی گذشته اش به خاطر ندارد و به دنبال پیداکردن هویت اصلی اش می گردد. آلیتا را می توان پس از اکران عمومی و  با فروش 404 میلیون دلاری، یکی از پرفروش های امسال و از موفق ترین فیلم های سال است. فرشته جنگ در حقیقت یک فیلم سایبرپانک علمی–تخیلی به کارگردانی رابرت رودریگز است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. فیلم‌نامه آن توسط جیمز کامرون و لایتا کالوگیریدیس به رشته تحریر درآمده است و اقتباسی از مانگای علمی–تخیلی آلیتا فرشته جنگ، اثر یوکیتو کیشیرو نویسنده ژاپنی است. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی