[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۵۳۶
  • دوره جدید

قاتل و وحشی شاهکار است، روزنامه شیراز نوین

بهروز افخمی با بیان اینکه به دلیل احساس پوچی و خستگی از حرف‌های تکراری، اجرا در برنامه تلویزیونی «هفت» را به پایان رسانده، از تولید یک‌سری برنامه آموزشی احتمالاً در یوتیوب و تدارک ساخت فیلمی سینمایی شبیه «گاوخونی» خبر داد. 
این کارگردان سینما که شامگاه  نهم آبان‌ماه آخرین اجرایش در برنامه سینمایی «هفت» را پشت سر گذاشت و از این برنامه خداحافظی کرد، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره علت این تصمیم و برنامه‌های آینده‌ خود توضیح داد: واقعیت این است که دیگر احساس پوچی می‌کردم و به نظرم حرف‌هایم تکراری شده بود. من همیشه دوست داشتم این برنامه آموزشی باشد و غیر از ۱۵ قسمتی که در سال اول حضورم تولید کردیم که پخش برنامه زنده نبود و ارزش آموزشی زیادی داشت، قسمت‌های دیگری که پس از جشنواره فیلم فجر به‌صورت زنده مجبور به تولید آن شدیم، شرایط متفاوتی 
داشتند.

می‌خواهم برنامه آموزشی تولید کنم
افخمی در این زمینه گفت: در اجرای زنده راحت نیستم و ممکن است برنامه شلخته و سبک درآید؛ چون مجبور هستی احتیاط کنی که اشتباه لپی نداشته باشی که البته بی‌اشتباه هم نبودیم و برخی آیتم‌ها را که بعداً می‌دیدم، متوجه می‌شدم بعضی اسامی را اشتباه گفته‌ایم و برای اصلاح آن‌ها دیگر دیر بود. با این حال اصل مطلب این است که می‌خواهم بعد از این، یک‌سری برنامه آموزشی در حوزه داستان‌نویسی، فیلم‌نامه‌نویسی و شاید کمی هم فیلم‌سازی تولید کنم که احتمالاً در یوتیوب پخش خواهد شد. او که این روزها مشغول سپری کردن مراحل پس از تولید فیلم جدیدش به نام «دکتر فون گویر» است که بخش‌هایی از آن به زبان انگلیسی ساخته شده، درباره پروژه آینده‌اش گفت:‌ به دنبال ساخت یک فیلم مالیخولیایی شبیه «گاوخونی» هستم که فیلم‌نامه‌اش را خودم می‌نویسم و بر اساس ماجرایی است که برای خودم رخ داده؛ البته یک فیلم تجربی به حساب می‌آید و کاملاً خارج از جریان اصلی گیشه است. افخمی در پاسخ به اینکه به عنوان یک فیلم‌ساز آیا فکر می‌کند برنامه «هفت» ارزش‌افزوده‌ای برای سینما داشته یا اینکه صرفاً برای مخاطبان علاقه‌مند به سینما تولید می‌شود، افزود: به نظرم این برنامه از وقتی شروع شد، در رونق دادن به سینمای ایران تأثیر داشت؛ شاید خود فیلم‌سازان متوجه نباشند یا دوست نداشته باشند بپذیرند؛ اما به هر حال تلویزیون می‌تواند برای تبلیغ سینما مؤثر باشد. در دور اولی که برنامه را اجرا می‌کردم، برنامه‌هایی داشتیم که در بعضی ساعت‌ها و قسمت‌ها بینندگانش به بیش از ۱۰میلیون نفر رسیده بودند؛ مثل آن برنامه‌ای که به بعضی داوران جشنواره فیلم فجر گفتم جرئت نمی‌کنند به فیلم «ماجرای نیمروز» جایزه بدهند یا آن را تحویل بگیرند، چون زندگی خارج از کشور آن‌ها تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و این برنامه به‌همراه مصاحبه‌ای که با آقای ایوبی (رئیس وقت سازمان سینمایی) داشتم، جنجالی شد و بیننده زیادی 
داشت. 
مانور «هفت» برای رونق فیلم‌های کمدی
کارگردان فیلم‌های «عروس»، «گاوخونی» و «سن‌پطرزبورگ» در ادامه گفت: در آن دور اول اجرایم، روی این مسئله که باید فیلم‌های کمدی ساخته شود و کمدی‌ نباید مایه شرم فیلم‌ساز تلقی شود، مانور دادیم و تأکید کردیم که همه‌جای دنیا همین است و اگر می‌خواهیم سینما را یک هنر جدی تلقی کنیم، بهتر است یا دست از فیلم‌سازی برداریم، یا وارد سینمایی گوشه‌گیر با سالن‌های خالی شویم. او افزود: فکر می‌کنم این‌ها تأثیرگذار بود و فیلم‌سازهای خوبی هم وارد این حوزه شدند. تا قبل از کرونا، سینما به کمدی زنده بود؛ اما بعد از کرونا دورانی پیش آمد که کفگیر فیلم‌های کمدی به ته دیگ خورد. همیشه باید انتظار داشت که کمدی بیشترین مقدار فروش را کسب کند و خط اول تجارت سینما باشد؛ مخصوصاً برای کشوری مثل ایران و تعجبی ندارد اگر این سینمای محدود توسط کمدی‌ها، حتی کمدی‌های بد، اشغال شود و فیلم‌سازان باید منتظر سالن باشند؛ چون مردم برای تفریح جایی را می‌خواهند که حتی اگر فیلم بد باشد، دور هم جمع شوند و بخندند. بنابراین موضوع کمدی‌ها وقتی حتی کفگیرشان به ته دیگ می‌خورد هم قابل‌چشم‌پوشی نیست و نمی‌توان فیلم‌های دیگری را جایگزین آن‌ها کرد. 
افخمی ادامه داد: اما در این دور دوم، بیشتر مانور ما روی فیلم‌های ترسناک و خشن بود و برخلاف آنچه سانسورِ متأثر از روان‌شناسی مطرح می‌کند، این یک شیوه‌ پول‌ساز، تأثیرگذار و مفید در سینماست که مخاطب روبه‌رو شدن با ترس را در یک سالن و میان جمعیت، در حالی که دلش به جمعیت گرم است، تجربه کند. این تجربه آن‌قدر سازنده است که مثل واکسن عمل می‌کند و باعث مصونیت می‌شود. البته این تا جایی قابل طرح و پشتیبانی است که به سینما مربوط می‌شود؛ چون در تلویزیون بچه‌های کم‌سن‌وسال هم ممکن است هر فیلمی را ببینند و اثرات غیرقابل‌پیش‌بینی روی آن‌ها اتفاق بیفتد. 

«قاتل و وحشی» یک اسلشر است
او در این رابطه گفت: به نظرم فیلم «قاتل و وحشی» یک اِسلشر بسیار خوب است و با نقش‌آفرینی خوب لیلا حاتمی، به‌راحتی قابل پخش جهانی است. اگر تهیه‌کننده بخواهد این فیلم را به نتفلیکس بفروشد، احتمالاً آن را خریداری می‌کنند؛ ولی به‌نظرم مقاومت بیخود و بدون دلیلی برای اکران آن در ایران ایجاد شده است. حمید نعمت‌الله فعلاً مقاومت کرده، چون در ایران کار می‌کند و دوست هم دارد که فیلمش در ایران نمایش داده شود وگرنه اگر بخواهد، به‌راحتی می‌تواند فیلمش را خارج از کشور پخش کند. این فیلم‌ساز با بیان اینکه «جلوگیری از اکران «قاتل و وحشی» در ایران مأیوس‌کننده است، در حالی که با همین فیلم سینمای ایران بالقوه امکان دارد جهانی شود»، بیان کرد: در شرایط حاضر، فیلم‌های آمریکایی تکراری شده‌اند و تلاش می‌شود ایدئولوژی انحرافی مثل انحرافات جنسی را که خود مردم آمریکا هم نمی‌پذیرند، به‌زور در فیلم‌ها جا بدهند و فیلم‌سازان، دستوری وادار به ساخت فیلم می‌شوند. در حالی که به نظر می‌آید دار و دسته‌ای که از ترامپ حمایت می‌کنند و پشتیبان فرهنگ سنتی و مذهبی او هستند، رویکرد اصلی هالیوود را قبول ندارند و سعی می‌کنند امکانات زیربنایی ایجاد کنند تا فیلم‌هایی که زمانی به فیلم آمریکایی معروف بود و بر مبنای سنت و اخلاق روایت می‌شد، دوباره ساخته شود. در همین راستاست که خبر رسیده دو شرکت بزرگ پارامونت و یونیورسال قرار بود ادغام شوند که سرمایه‌گذاران آن‌ها از طرف‌داران سنتی ترامپ و جمهوری‌خواهان هستند و اگر این ادغام اتفاق بیفتد، یک مقابله و جهش بزرگ با مافیای صهیونیستی برای ترویج بی‌اخلاقی خواهد بود. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی