[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

۵ محصول جدید فناورانه حوزه سلامت به بهره‌برداری رسید، روزنامه شیراز نوین

با حمایت دانشگاه علوم و خدمات بهداشتی درمانی پزشکی شیراز، از پنج محصول جدید فناورانه و دانش بنیان حوزه سلامت در شیراز رونمایی شد و این محصولات برای نخستین بار در کشور به بهره برداری رسید.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز دوشنبه با اعلام این خبر گفت: این پنج محصول شامل دستگاه پمپ «DVT یا IPC» برای جلوگیری از لخته شدن خون بیماران بستری، دستگاه اتوماتیک استخراج «DNA»، دستگاه پوشر خون دیجیتال، دستگاه هوشمند تله مانیتورینگ علائم حیاتی، محصولات مولاژ آموزشی ویژه دستیاران جراحی و دستگاه اندازه گیری دوز بیمار از راه دور در حوزه پزشکی هسته ای است که برای نخستین بار در کشور رونمایی شد. دکتر «مهتاب معمارپور» در این باره توضیح داد: این پنج دستگاه با تلاش واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان زیر مجموعه مراکز رشد و مرکز نوآوری و شتاب دهنده دانشگاه در حوزه تشخیص، آموزش و سلامت، به چرخه تولید رسیده است و در مراکز آموزشی درمانی و منازل سطح کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. او با اشاره به اهمیت بهره مندی از دانش‌های نوین در حوزه سلامت که قابلیت‌های جدیدی را فراهم می‌آورد، اظهار کرد: به عنوان مثال چند مولاژ جدید رونمایی شده، با امکان آموزش تکنیک‌های پایه جراحی، برای دستیاران جراحی عمومی و زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد و گام‌ مهمی در بهبود کیفی آموزش و کاهش هزینه‌های مربوطه است؛ همچنین دستگاه اندازه گیری میزان تشعشع بیماران یُد درمانی شده، مربوط به حوزه پزشکی هسته ای است که با دارا بودن قابلیت اندازه گیری از راه دور، برای بیمارانی کاربرد دارد که در موقع ترخیص میزان تشعشع بالایی دارند.
پارک فناوری سلامت؛ زیرساختی برای شتاب‌بخشیدن به توسعه فناوری سلامت در فارس
دکتر معمارپور یکی از چالش‌های حوزه تولید و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را پیش بینی زیرساخت‌های لازم در این زمینه برشمرد و ادامه داد: بخشی از این چالش به دلیل بالا بودن هزینه ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه سلامت است که امکان تأمین آن اغلب از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد؛ از همین سو دانشگاه علوم پزشکی شیراز کوشیده است با راه اندازی پارک فناوری سلامت دانشگاه، این چالش را تا حد زیادی برطرف سازد.
او با اشاره به آغاز به کار رسمی پارک فناوری سلامت دانشگاه از هفته جاری، این اقدام را گامی امیدبخش برای شتاب بخشیدن و رونق در حوزه پژوهش و فناوری مجموعه سلامت فارس دانست و از پیش بینی فضای دفتری و کارگاه‌های نیمه صنعتی برای رشد شرکت‌های دانش بنیان در این پارک خبر داد تا فعالان این حوزه بتوانند ضمن تولید اولیه محصولات، امکان ارائه محصول به بازار را با سرعت بیشتری بیابند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز فاز نخست این مجموعه در فضایی معادل دوهزار و پانصد مترمربع پیش بینی شده است، گفت: در حال حاضر ۳۴ شرکت فناورانه و دانش بنیان در این مجموعه مستقر هستند و برای فاز بعدی نیز زمینی به مساحت ۱۷ هکتار در نظر گرفته شده است.
او با تأکید بر نقش تأثیرگذار حمایت‌های دانشگاه برای تقویت این شرکت‌ها و شتاب بخشیدن به روند تولید این محصولات، اظهار کرد: واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان زیرمجموعه مراکز رشد و مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده دانشگاه، اغلب محصولات مرتبط با حوزه سلامت را نه تنها در سطح استان فارس، بلکه در سطح کشور تولید و عرضه کرده و برخی از آنان این محصولات را به کشورهای منطقه نیز صادر می‌کنند.
پارک فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با پیش بینی فضای دفتری برای شرکت‌های دانش بنیان و کارگاه‌های تولید نیمه صنعتی، در پردیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز واقع شده است و هشتم دی ۱۴۰۱، با حضور رئیس و مسئولان دانشگاه علم پزشکی شیراز به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی