[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۴۶
  • دوره جدید

هدف آمایش آموزش عالی بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌ها ‌است، روزنامه شیراز نوین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس، عبدالرضا قاسم‌پور در دومین جلسه کمیته آموزش استان که به حضور رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و تعدادی از مدیران کل برگزار شد بر لزوم توجه به طرح آمایش سرزمین در این مراکز تأکید کرد و افزود: بی‌توجهی به این طرح در توسعه آموزش عالی تبعات زیادی در پی خواهد داشت.
وی  آمایش سرزمین را راهکاری مناسب برای اداره بهتر کشور و ترسیم نقشه راه آینده استان  دانست و عنوان کرد: این طرح راهنما و نقشه راهی روشن برای برنامه‌ریزی بخش آموزش عالی و برنامه توسعه بلند مدت بر اساس انواع برنامه‌ریزی‌های‌ملی و منطقه‌ای‌ در کشور فراهم کرده است.
قاسم پور با بیان اینکه از دهه ۸۰ تا کنون توسعه کمی بی‌رویه دانشگاه‌ها‌ جنبه‌های مثبت و منفی متعددی در پی داشته است بومی کردن دانش، جلوگیری از مهاجرت‌ها، کاربردی‌تر شدن علوم‌ در زندگی روزمره را از جنبه‌های‌مثبت این رویداد و ایجاد ناهنجاری، فقدان تعادل ، پایین بودن کیفیت که مشکلات اجتماعی علمی ایجاد‌ می‌کند، گسترش مدرک‌گرایی، پرورش فارغ‌التحصیلان بی‌شمار بدون تخصص مهارت و دانش و کارایی لازم ، بالا بردن سطح توقعات افراد  و عدم افزایش کارایی را نیز از جنبه‌های‌منفی این توسعه کمی برشمرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس تأکید کرد: دانشگاه‌های ‌هر منطقه باید متناسب با امکانات و ظرفیت‌ها ‌و نیازهای منطقه توسعه یابد و پذیرش دانشجو بر اساس نیازها انجام شود.
وی ادامه داد:  توسعه آموزش عالی باید در راستای توسعه پایدار پیش برود و توسعه متوازن دانش در استان را در پی داشته‌باشد.
قاسم‌پور با بیان اینکه آموزش عالی باید پا به پای دیگر عرصه‌های‌سیاسی و اجتماعی کشور توسعه پیدا کند، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای‌و مهارت‌آموزی، توسعه کمی سطوح پایین آموزش عالی به نفع سطوح بالاتر و مأموریت‌گرا شدن مراکز علمی و دانشگاه‌ها‌ را از ضوابط ملی آمایش سرزمین برشمرد. معاون استاندار فارس تأکید کرد: هدف آمایش آموزش عالی تعطیلی دانشگاه‌ها‌ نیست بلکه استفاده بهتر از ظرفیت‌های‌ موجود است، چرا که توسعه آموزش عالی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.
وی با اشاره به سند چشم انداز ۱۴۰۴ ، عنوان کرد: براساس این سند آموزش عالی کشور باید سرآمد، رقابت‌پذیر، دارای هویت ایرانی اسلامی و پیشتاز در منطقه جنوب غرب آسیا باشد و این مهم فقط از طریق آمایش سرزمین و مأموریت‌گرایی در آموزش عالی تحقق ‌می‌یابد. قاسم‌پور توسعه آموزش عالی براساس آمایش سرزمین را به معنای  توزیع منطقی آموزش و پژوهش در مناطق مختلف توصیف و اظهار کرد:  آمایش با هدف افزایش بهره‌وری دنبال می‌شود و در راستای  هدفمندسازی و استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری‌ها‌ و امکانات موجود تدوین شده است. معاون استاندار فارس یادآور شد: آمایش سرزمین و آموزش عالی تأثیر دوسویه بر هم دارند.
قاسم‌پور افزود: باید ارزیابی کنیم دانشگاه‌های‌استان در راستای آمایش سرزمین  و آمایش آموزش عالی چه پیشرفت‌هایی ‌داشته‌اند.
وی متناسب‌سازی توسعه آموزش عالی با نیازهای ملی منطقه‌ای ‌و بین‌المللی، ایجاد تناسب بین رشته‌ها و اهداف آموزش‌عالی، بازنگری و تدوین برنامه‌های‌درسی متناسب با اهداف آموزش عالی به ویژه درحوزه علوم‌انسانی، ایجاد ارتباط مؤثر بین مراکز آموزش عالی و دستگاه‌های‌اجرایی و بخش‌های‌غیر دولتی به ویژه ارتباط با صنعت، تربیت و توانمندسازی دانش‌آموختگان در راستای کارآفرینی و ورود به بازار کار را از جمله مؤلفه‌های‌ارزیابی حرکت دانشگاه‌ها‌ در مسیرسند آمایش برشمرد.
قاسم‌پور همچنین به آسیب‌ها و چالش‌های‌آمایش آموزش‌عالی اشاره کرد و بخشی‌نگری به آمایش، تعدد مراکز تصمیم‌گیری، ناهماهنگی بین دانشگاه جامعه و صنعت،  ضعف نظارت و ارزیابی توسعه کمی و کیفی آمایش و چالش مشارکت نخبگان را از جمله این آسیب‌ها ‌دانست. وی در پایان ابراز امیدواری کرد با وحدت همدلی و همراهی دانشگاه‌ها ‌و مراکز آموزش عالی با دستگاه‌های‌ اجرایی و بخش‌های‌غیردولتی شاهد رفع مشکلات و توسعه روز‌افزون جامعه باشیم. در این جلسه همچنین نظرات و پیشنهادات و راهکارهای اعضا مورد بررسی قرار گرفت و گزارش عملکرد چند دانشگاه بررسی شد.‌ پیشنهادات و راهکارهای ارائه شده در این کمیته در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تصویب و به وزارتخانه‌های‌ مربوطه ارسال خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی