[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مصرف روزانه ۶ گرم از‌این ادویه، قند و چربی خون را کاهش می دهد ، روزنامه شیراز نوین

دارچـین بـا نـام علمـی Cinnamomum zeylanicum یکی از گیاهانی است که به نظر مـی‌رسـد دارای اثرات کاهنده گلوکز خون باشد
به گزارش بهداشت نیوز، در مطالعه‌ای نشان داده شده است که دارچین در موش‌ها توانسته باعث کاهش سطح چربی‌ها و گلوکز خون شود.  
دارچین مدت‌هاست که در آسـیا و اروپـا در طـب گیـاهی کاربرد دارد. اثرات شبه انسولینی ‌این گیـاه در تعـدادی مطالعـه نشان داده شده است که می‌تواند باعث کـاهش سـطح گلـوکز خون گردد.
در مطالعه‌ای دیگر، مـشخص شـد کـه مـصرف دارچین با دوز بالا (6 گرم روزانه) اثرات مثبتی بر کاهش سـطح گلوکز خون و چربی‌های خون دارد.
با توجه به وجود ابهامات مختلف در مطالعات انجام شده، پژوهشکده گیاهان دارویی اقدام به طراحی مطالعه‌ای جدید با مشخصات ذیل نمود: کارآزمایی بالینی دوسو کور روی 61 نفر بیمار دیابتی نـوع دوم دارای سـطح گلـوکز ناشـتای 140 تـا 250 میلی‌گرم بر دسی لیتر و تحت درمان با رژیم غذایی و یا داروهای خوراکی پایین آورنده گلوکز خون انجام شد.
برای بیماران، کپسول‌های 500 میلی‌گرمی شامل دارچین و یا پلاسبو هر 12 ساعت 2 عدد تجویز شد. بعد از 8 هفتـه متغیرهـایی از قبیـل هموگلـوبین گلیکوزیلـهHbA1c ، گلوکز خون ناشتا، کلسترول، تری گلیسیرید، LDL و HDL مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج ‌این مطالعه نشان دهنده آنست که میانگین سطح گلوکز خون ناشتا در گروه دارچین در شروع مطالعه برابـر 54 + 186 و در گروه دارونما برابر 49 + 183 بود کـه بعـد از دو مـاه درمـان در گـروه دارچـین برابـر 54 + 175 و در گروه دارونما به 69 + 158 تغییر یافت.
بنابر اعلام پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، آنالیز آماری نشان داد که‌ این تغیـیرات در سـطح گلـوکز خون ناشتا در گروه دارچین در مقایسه با گروه دارونما بعد از دو ماه درمان معنی‌دار نیست. به‌علاوه تغییرات در سـطح چربی‌ها نیز در گروه دارچین در مقایسه با گروه دارونما بعد از دو ماه درمان معنی‌دار نبود. بنابراین دارچین با دوز 2 گرم در روز تأثیر معنی‌داری بر پارامتر‌های مورد بررسی نداشت.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی