[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

توقف ثبت سفارش واردات برنج از هند، روزنامه شیراز نوین

نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج از توقف ثبت سفارش واردات برنج از هند خبر داد. به گزارش  ایسنا، سالار ساکت - نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران - با بیان اینکه از یک ماه پیش ثبت سفارش واردات برنج از هند با تصمیم دولت متوقف شده است، گفت: این تصمیم از پیش اعلام نشده می‌تواند تبعات منفی را به دنبال داشته باشد و به بدعهدی تجار ایرانی و بی‌اعتباری ایشان منتهی شود.
وی با اشاره به اینکه چنین تصمیمی باید پیش از آغاز فصل برداشت و شروع خریدهای خارجی اتخاذ و ابلاغ می‌شد، ادامه داد: وجود برخی مشکلات در مناسبات اقتصادی دو کشور از جمله منفی شدن تراز تجاری، دلایلی است که با انجمن واردکنندگان برنج ایران برای این تصمیم مطرح شده و این در حالی است که به دلیل محدودیت‌های مالی ناشی از تحریم و همچنین عدم پشتیبانی شرکت‌های کشتیرانی، جایگزین کردن دیگر کشورهای تولیدکننده برنج در کوتاه مدت ممکن نیست.
نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه تا پیش از این تصمیم برنج هندی بیشترین سهم از بازار برنج‌های وارداتی کشور را به خود اختصاص داده بود، تصریح کرد: کیفیت بالا و قیمت مناسب موجب شده تا مصرف‌کننده ایرانی نسبت به برنج هندی اقبال داشته باشد و واردکنندگان نیز آنچه را وارد می‌کنند که نیاز بازار است و برای آن تقاضا وجود دارد و تغییر ذائقه مصرف‌کننده و جایگزینی برنج دیگر در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست.
وی با بیان اینکه برنج‌ هندی علاوه بر تأمین نیاز ۶ دهک کم‌برخوردار، تعدیل کننده قیمت برنج‌های ایرانی است، توضیح‌داد: توقف واردات علاوه بر اینکه به افزایش قیمت محصول داخل منجر می‌شود، باعث شده تا تجار پاکستانی قیمت‌ها را نه تنها برای صادرات به ایران که برای عرضه در بازار کشور خودشان افزایش دهند. ساکت با بیان اینکه قشر پرجمعیتی از مصرف‌کنندگان کشور به دلیل مزیت قیمت، مصرف‌کننده برنج هندی هستند، اظهار کرد: در تأمین نیاز برنج کشور باید همه اقشار دیده شوند و در حالی که جمعیت قابل توجهی از مصرف کنندگان متقاضی برنج هندی هستند، حذف آن از سبد واردات کشور در کوتاه مدت ممکن نیست. وی توضیح‌ داد: در صورت عدم واردات برنج از هند، بازار با کسری عرضه روبه‌رو می‌شود و این به معنی تورم تقاضا در بخش دیگر بازار است که به افزایش قیمت منتهی خواهد شد و به قشر بزرگی از خانواده‌های کم‌برخوردار آسیب می زند.
بنا بر اعلام روابط عمومی انجمن واردکنندگان برنج ، ساکت با اشاره به اینکه انجمن واردکنندگان برنج ایران با پیش بینی وضعیت بازار، با ارسال نامه‌های مکرر به مسئولان متولی بازار هشدار داده‌ است که پیش از وقوع مشکل چاره‌اندیشی کنند، افزود: متأسفانه این تصمیم به طور ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی قبلی اتخاذ شده است و برای حفظ تعادل در بازار باید تصمیمی عاجل اتخاذ شود.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تصمیم منطقی دولت برای واردات برنج در سال جاری اشاره کرد و گفت: در حالی که قریب به 10 سال ممنوعیت فصلی واردات اعمال می‌شد و چهار ماه ابتدایی فصل برداشت که بازار با افزایش عرضه و تعدیل قیمت روبه‌رو است، واردات ممنوع می‌شد، امسال این ممنوعیت حذف شد.
نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران مطرح کرد: در حالی این تصمیم موجب می‌شد که با خرید برنج از مبادی تولیدی در ابتدای فصل برداشت که قیمت‌ها ارزان‌تر است، قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده کاهش یابد، متأسفانه این ممنوعیت ناگهانی آن تصمیم منطقی را خنثی و بی‌اثر کرده است.
وی با اشاره به اینکه همه کشورهای تولیدکننده برنج ظرفیت مازاد برای صادرات ندارند، توضیح‌داد: در کشورهایی که تولید و صادرات محدود است، ورود تجار ایرانی و ایجاد تقاضای جدید موجب برهم خوردن نظم بازار می‌شود.
ساکت با بیان اینکه انجمن واردکنندگان برنج ایران به دولت پیشنهاد داده‌ است، به جای هدایت بخش خصوصی به خرید از تولیدکنندگانی چون تایلند، شرکت بازرگانی دولتی برنج ذخیره احتیاج کشور را از این مبادی تهیه کند، مطرح کرد: متأسفانه این شائبه وجود دارد که این محدودیت واردات با هدف ایجاد انحصار برای شرکت بازرگانی دولتی ایجاد شده تا این شرکت موجودی ۳۰۰ هزار تنی برنج خود را با قیمت بالاتری در بازار عرضه کند.
وی در پایان تأکید کرد: امیدواریم مسئولان دولت هر چه سریع‌تر در این خصوص تصمیم‌گیری کرده و مانع بروز اختلال در بازار شوند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی