[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۴۶
  • دوره جدید

نوزادان متولد شده از مادران ورزشکار باهوشترند ، روزنامه شیراز نوین

دکتر «مریم زارع خفری»، متخصص زنان و زایمان بیمارستان مادر و کودک شوشتری گفت: فعالیت ورزشی منظم مادر در دوران بارداری، به ویژه فعالیت‌های‌هوازی، باعث اکسیژن‌رسانی بهتر به سلول‌های‌جنین به ویژه در سلول‌های‌مغزی و کاهش ریسک اختلال‌های‌مغزی پیش از تولد و هنگام تولد‌ می‌شود. 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه عموم پزشکی شیراز دوران بارداری، زمانی مهم و حساس برای تغییر و اصلاح شیوه زندگی است که به مادران باردار توصیه‌ می‌شود اگر پیش از بارداری فعال بوده‌اند، در این دوران به فعالیت خود ادامه داده و اگر پیش از آن فعال نبوده‌اند، برای تأمین سلامت خود و فرزندشان، برنامه اصولی و فعالیت ورزشی متناسب با سطح آمادگی و سلامت جسمی را تحت‌نظر پزشک و فیزیولوژیست ورزشی آغاز کنند.
تعیین وضعیت تندرستی بانوان در سال‌های‌آتی زندگی، در گرو اصلاح عادات آنان طی دوران بارداری است.
هیچ دلیلی مبنی بر تأثیر منفی فعالیت ورزشی اصولی در دوران بارداری وجود ندارد و بانوان باردار باید پیش از بارداری، طی بارداری و پس از آن، فعالیت ورزشی مستمر داشته باشند.
به بانوان توصیه کاربردی ‌مفیدی برای ‌تمرین ‌ورزشی‌درگروه‌های‌خاص ‌می‌شود؛ بانوان مبتلا‌به دیابت، چاقی و پرفشاری‌خون و ورزشکاران رقابتی و حرفه‌ای‌‌باید تحت‌نظر و با مشاوره پزشک متخصص، ورزش‌های‌مجاز انجام دهند.
انجام فعالیت‌های‌ورزشی اصولی در دوران بارداری بر رشد و تکامل جنین و سلامت مادر تأثیر دارد؛ «چاقی و اضافه وزن»، مهم‌ترین چالش جسمانی در دوره بارداری است و بهترین راه جلوگیری از مبتلا شدن به اضافه وزن در این دوران، ورزش منظم است.
ورزش پس از زایمان سبب‌ می‌شود که بدن زودتر شکل طبیعی و عادی خود را بازیابد، چاقی شکمی سریع‌تر از بین برود و سینه‌ها ‌دچار افتادگی نشوند.
تحرک بدنی سبب فعالیت بهتر دستگاه‌های‌تنفس، گوارش و گردش خون و رفع مشکل یبوست و تسریع خون‌رسانی به تمام قسمت‌‌های‌بدن به ویژه پاها ‌می‌شود؛ نقش ورزش در تأمین سلامت روانی، اعتماد به نفس و آرامش فکری مادر در دوران بارداری، انکارناپذیر است.
انجام هر فعالیت ورزشی با شدت متوسط مانند شنا، یوگا، حرکات موزون و ایروبیک با شدت کم، مفید است؛ پیاده‌روی یکی از ورزشی‌هایی است که مادران باردار در هر مرحله بارداری، ‌می‌توانند آن را آغاز کنند و تا زمان زایمان از مزایای آن بهره‌مند شوند.
فعالیت بدنی با منعطف ساختن مفاصل لگن و تقویت عضله‌های‌ فعال در موقع زایمان، بدن را برای زایمان سریع‌‌تر و راحت ‌تر آماده‌ می‌‌کند.
تحقیقات نشان داده بانوانی ‌که در دوران بارداری، به صورت منظم فعالیت ورزشی دارند، پس از زایمان به داروی مسکن کمتری نیاز دارند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی