[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۶۵
  • دوره جدید

راه‌آهن بلاتکلیف ، روزنامه شیراز نوین

فرزاد وثوقی - روزنامه نگار

farzad_vossoghi@yahoo.com

اقتصاد- رونق تولید: افتتاح زودهنگام راه آهن شیراز- اصفهان عوارض ناکارآمدی خود را در بلند‌مدت نشان داده است. با توجه به آنچه در روزهای گذشته در مورد راه‌آهن شیراز- اصفهان گفته شده، مشخص‌می‌گردد که افتتاح زود‌هنگام این خط قادر نبود حجم اعتبارات لازم را به‌سوی خود معطوف کند. برخلاف آنچه در آن دوران تصور ‌می‌کردند تا مدیران ملی را لای منگنه قرار دهند تا طرح‌های‌توسعه وپرهزینه راه‌آهن را متقبل شوند اما ضعف اعتبارات در حوزه عمران بی‌میلی مدیران ملی را به همراه داشت ودرطرف دیگر داستان نمایندگان فارس هم در تمام این سال‌ها به دنبال مطالبه‌گری دراین حوزه نبودند واگر هم بوده‌اند عملکردشان آنطور که باید و شاید دارای برش‌های ‌لازم نبوده است...

حالا پس از گذشت 10سال از افتتاح زودهنگام راه‌آهن در فارس هنوز تکلیف صنعتی شدن این خط واتصال به شهرهای دارای توجیه اقتصادی مشخص نیست، خصوصاً در شهرستان بزرگ مرودشت که فاقد ایستگاه ریلی است. راه‌آهن شیراز- اصفهان توجیهات اقتصادی لازم در زمینه حمل مسافر را ندارد به همین دلیل است که درآمدهای مسافر کشی آن قادر به پاسخگویی طرح‌های‌توسعه خصوصاً اتصال به مراکز مهم واقتصادی بار کشور از جمله دریا را ندارد. راه‌آهن فارس انگار در بن‌بست بزرگی گرفتار شده است و هرچه از تاریخ مصرفش بگذرد هزینه‌های‌اجرایی آن با توجه به نرخ تورم بیشتر و بیشتر خواهد شد. 
حالا سهم حمل ونقل جاده‌ای ‌بار از فارس به سایر مناطق کشور روند افزایشی خود را حفظ کرده و فعالان اقتصادی به‌دنبال سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی کارگو ( حمل بار‌هوایی) هستند که البته پیش شرط‌های‌مهم واساسی دارد ودولت باید همراهی ویژه‌ای ‌دراین باره با سرمایه‌گذاران داشته‌باشد. 
اگر روی نقشه صنعتی استان فارس نگاهی گذرا داشته باشیم حدوداً 25 منطقه و یا  بیشتر درحال فعالیت‌های‌بزرگ صنعتی هستند و اگر توقفی درکار آنان پیش آمده به‌طور قطع در درازمدت نسبت به راه اندازی دوباره آن اقدام خواهد شد. شهرک‌های‌صنعتی در شهرهای شیراز، جهرم ، آب باریک ، آباده ، ارسنجان ، استهبان، اقلید، اوز، خنج ، داراب، خرامه، سپیدان، سروستان، پاسارگاد، فسا، فیروزآباد، گراش، لار، لامرد، مهر، نورآبادممسنی، نی‌ریز، ایزدخواست، زرین‌دشت وکازرون با اهداف اقتصاد وپیوست اشتغال راه‌اندازی شده‌اند. 
به‌طور قطع اتصال این مناطق صنعتی وهدف‌گذاری شده به راه، راه‌آهن، فرودگاه وحتی بنادر یک‌ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. افق صنعتی شدن نشان می‌دهد که صنعت  وبه پیوست آن تولید نیازمند ارتباطات قوی داخلی وخصوصاً خارجی است. هر چند هنوز تکلیف مناطق آزاد تجاری داخل استان به وضوح روشن نیست واخباری از این مناطق مخابره نمی‌شود اما باید برای اتصال صنعت به بازار مصرف فکری فوری نمود. 
دراین باره و در چهار سال گذشته نیز حتی یک خبردو خطی از سوی نمانیدگان فارس ودر راستای بهبود شرایط گزارش نشده است ومی‌توان اینگونه پنداشت که هیچ کس در فارس دنبال رشد وبلوغ صنعتی وکارآفرینی وابعاد اقتصاد مقاومتی نبوده است. 
وقتی زیر ساخت‌های‌ صنعت در فارس که مهم‌ترین آن راه است مورد بی‌توجهی قرار گرفته، چگونه‌ می‌توان امید داشت در بخش‌های‌ دیگر اتفاق خوبی برای صنعت فارس بیفتد. ما از طرفی نگران تأمین آب برای صنایع بزرگ وکوچک هستیم واز طرفی هنوز مشکل راه‌های‌فارس حل نشده است که در این رابطه ‌می‌توان به پیشانی راه‌ها در موضوع راه‌آهن اشاراتی نمود.
متأسفانه مدیران فارس خطابه‌خوان‌های ‌خوبی هستند و در سخنرانی کم نمی‌آورند اما درعمل یادگاری از خود به‌جای نگذاشته‌اند. ما هر روز که قصد ورق زدن کارنامه توسعه فارس را داشته‌باشیم در تمام صفحات آن عقب‌افتادگی‌ها‌ مشهود است. عقب‌ماندگی‌هایی که هر چهار سال یک‌بار توسط نامزدهای انتخاباتی گوشزد‌ می‌شود اما درمان نمی‌شود. عقب‌ماندگی‌هایی که در حوزه سیاست مورد تأکید قرار می‌گیرد اما در حوزه‌های ‌اقتصاد وعمل مغفول مانده است. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی