[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۶۵
  • دوره جدید

تلاش برای زدودن زنگار مرگ از چهره شیراز، روزنامه شیراز نوین

گزارشی از زینب شهریاری- ایسنا منطقه فارس:
سال‌ها پیش زمانی که موتورسیکلت برای نخستین‌بار وارد کشور شد، کمتر کسی تصور می‌کرد که این وسیله مرگ را برای بسیاری از راکبان و عابران، در لابه لای تک چرخ زدن و ویراژها، نشانه گرفته باشد.
تک چرخ زدن، حرکات نمایشی زیگزاکی، حرکت در پیاده‌روها، ‌ایجاد صدای ناهنجار، نصب بوق‌هایی که برای موتور سوار هیجان و برای عابران ترس به دنبال دارد و تردد در خطوط ویژه و مسیرهای دوچرخه، تنها بخشی از تخلف‌های موتورسیکلت‌سواران است که تقریباً همه افراد روزانه با یکی چند مورد از آنها مواجه می‌شوند.
علی‌رغم تصویب و اعمال قوانین سخت برای راکبان متخلف موتورسیکلت، اما این وسیله همچنان در هر مسیر و معبری اعم از پیاده و سواره، عبور ممنوع و یک‌طرفه، پل و تقاطع، خط‌ویژه و غیرویژه ... آزادانه تردد کرده و این باور را تقویت می‌کند که موتورسیکلت و راکبش، استثنای قانونی دارد. حال آنکه مدت‌هاست قانون هیچ استثنایی برای راکبان وسایل نقلیه در وقوع هرگونه تخلفی ندارد.
اگرچه در طول سال همایش‌ها، برنامه‌ها و اقداماتی برای کاهش تصادفات ناشی از بی‌قانونی راکبان موتورسیکلت برگزار می‌شود اما متأسفانه هنوز هم بخش عمده‌ای از آمار بالای تصادفات و مرگ و معلولیت‌های ناشی از حوادث رانندگی به این بخش اختصاص دارد.
طی روزهای اخیر اهدای کلاه ایمنی به راکبان موتورسیکلت در شیراز، بازخورد خوب شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت، اقدامی که به نظر می‌رسد باید توسط شهرداری تداوم یابد تا شاهد کاهش تصادفات ناشی از وسایل حمل‌ونقل موتوری در سطح شهر شیراز باشیم.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز در این باره به ایسنا گفت: موتورسیکلت‌های بدون کلاه ایمنی را توقیف کردیم و راکبان پس از دیدن صحنه‌های واقعی تصادفات که توسط دوربین‌های سطح شهر ضبط شده بود و مشاهده اینکه چه حادثه‌ای شاید بدون کلاه ایمنی در انتظار آنهاست، از آنها خواسته شد تا از این پس برای حفظ ایمنی و جان خود و دیگر شهروندان از کلاه ایمنی استفاده کنند. مجتبی زوربخش عنوان کرد: اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در قالب طرح فوق، برای نخستین بار در کشور توسط بخش آموزش معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز اجرایی شده است. او همچنین اضافه کرد که اجرای چنین طرح‌هایی نشان از نقش مهم آموزش در همه عرصه‌ها به ویژه فرهنگ ترافیکی دارد و می‌توان به جای قوه قهریه از در دوستی با موتورسواران وارد شد. معاون حمل‌ونقل‌ و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه اهدای کلاه ایمنی به راکبان موتورسیکلت در سطح شهر برای ارتقای فرهنگ ترافیک و آموزش موتورسواران و نهایتاً کاهش میزان تصادفات درون شهری در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: نرخ قابل توجهی از تصادفات به موتورسواران برمی‌گردد که در این راستا برای ترویج رعایت موارد ایمنی با توزیع کلاه و با همکاری پلیس راهور به طور مستمر از این پس ادامه می‌یابد.
زوربخش با بیان اینکه سال گذشته نیز ۳۰۰کلاه ایمنی توزیع شد، گفت: تا پایان امسال و به مناسبت‌های مختلف این اقدام به طور مستمر اجرایی خواهد شد.
او عنوان کرد: برای ارتقای فرهنگ ترافیکی نیز شماره همراه موتورسواران در یک سامانه ثبت شده و پیامک‌های آموزش‌ ترافیکی برای آنها ارسال می‌شود.
معاون حمل‌ونقل‌ و ترافیک شهرداری شیراز ابراز امیدواری کرد که موتورسواران با رعایت قانون به ویژه در کلانشهر شیراز که سیستم‌های غیرموتوری در حال مستقر شدن است و رعایت حقوق شهروندان و عدم تردد در مسیر دوچرخه، ضامن ایمنی تردد خود باشند. رئیس پلیس راهور شیراز نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه  دو هزار و ۳۰۰ دستگاه موتورسیکلت‌ طی شش ماه اول امسال در شیراز به دلیل تخلف راکبان توقیف شد، گفت: نزدیک به ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح کلانشهر شیراز تردد می‌کنند.
سرهنگ صادق سلیمی خاطرنشان کرد: حدود 20درصد از تعداد کل موتورسیکلت‌هایی که در سطح شیراز تردد می‌کنند، فاقد پلاک هستند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی