[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۷۳
  • دوره جدید

جای خالی حق ایاب‌وذهاب معلمان روستایی و عشایری در اصلاح نرخ بنزین، روزنامه شیراز نوین

 مدیرکل توسعه عدالت آموزشی عشایری در حالی سخن از تلاش برای اجرای ماده ۱۳ و ۱۴ اساسنامه مدارس عشایری می‌زند که معلمان مناطق روستایی و عشایری اعلام می‌کنند به حق ایاب و ذهاب نیاز دارند.
محمدرضا سیفی، مدیرکل توسعه عدالت آموزشی عشایری وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ماده ۱۳ اساسنامه مدارس عشایری مصوب 11/۱۲/1393 شورای عالی آموزش و پرورش به صراحت می‌گوید که به منظور تقویت انگیزه و ماندگاری کارکنان آموزشی و پرورشی مدارس عشایر از سوی وزارت آموزش و پرورش باید اقدام‌های لازم و اثربخشی مانند پرداخت حق آمد و شد، حق اسکان، سختی کار ویژه و حق کوچ اعطا شود.
وی ادامه می‌دهد: اتفاق خوبی که در حال حاضر رخ داده این است که ماده ۱۴ اساسنامه که در آن تصریح شده است در بودجه سالیانه کشور باید اعتباری ویژه برای توسعه آموزش و پرورش عشایر در نظر گرفته شود، با دستور وزیر آموزش و پرورش و با فوریت از طریق معاونت پشتیبانی آموزش و پرورش در حال پیگیری است. تا به امروز وزرای پیشین این کار را نکرده بودند.
سیفی اظهار می‌کند: با اجرای این ماده پوشش تحصیلی در این مناطق افزایش پیدا می‌کند. از همه مهم‌تر برای ما دختران عشایری هستند و ما اگر لازم باشد سال آینده تمام برنامه‌ها را ملغی می‌کنیم تا روی بالا بردن پوشش تحصیلی دختران عشایری و جلوگیری از ترک تحصیلشان کار کنیم؛ چرا که معتقدیم آن دختر عشایری فردا مادر چند فرزند است و اوست که می‌تواند ادامه تحصیل فرزندانش را تضمین کند. 
وی با بیان اینکه ما یک میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت جامعه عشایری داریم که ۱۸۲ هزار دانش آموز عشایری داریم، می‌گوید: در خصوص بحث حق ایاب و ذهاب و مواردی که در ماده ۱۳ اساسنامه دیده شده است، معتقدیم اگر ماده ۱۴ به خوبی اجرا شود، اجرای ماده ۱۳ هم امکان پذیر است تا معلمانی که به این تعداد دانش‌آموزان درس می‌دهند نیز خیالشان آسوده باشد. فقط لازم است دولت در لایحه این مورد را بگنجاند و نمایندگان مجلس نیز از آن حمایت کنند که عموماً حامی ‌آن هستند.
مدیرکل توسعه عدالت آموزشی عشایری وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه باید برنامه حمایتی برای راهبرهای آموزشی داشت نیز بیان می‌کند: در کشور ۳ هزار راهبر آموزشی داریم که در طول روز از چندین مدرسه بازدید می‌کنند و بازوی رئیس آموزش و پرورش منطقه هستند. خوشبختانه با وجود اینکه چابک سازی در دستور کار آموزش و پرورش بود و در دولت ایجاد پست اداری ممنوع بود؛ اما دولت این پست را برای این سه هزار نفر تصویب کرد، چون اثربخشی آنها مشخص است. آنها نیز نیاز به حمایت دارند.
سیفی در حالی این سخنان را می‌گوید و از ماده ۱۳ و ۱۴ و تلاش برای اجرایی شدن آنها می‌گوید که جامعه معلمان عشایری و روستایی بخشی از نمونه جامعه ای هستند که گران شدن بنزین روی معیشت آنها اثر مستقیمی ‌دارد و هنوز طرحی برای جبران این اثر از سوی دولت اعلام نشده است، به طوری که در ساعت‌های اولیه اعلام گران شدن بنزین بسیاری از فعالان فضای مجازی که معلمان این مناطق بوده‌اند یا با این معلمان در ارتباط مستقیم هستند، از این تأثیر سخن گفته‌اند.
در ساختار آموزش و پرورش تا امروز برای سرویس مدارس تمهیداتی اندیشیده شده و سهمیه ای برای رانندگان سرویس مدارس اعلام شده است تا بار مالی آن به خانواده‌ها اضافه نشود؛ اما حالا بسیاری از معلمان روستایی و عشایری از این سخن می‌گویند که عموماً برای رفت و آمد به محل تدریس خود باید روزانه کیلومترها مسافت را بپیمایند و حالا با گران شدن بنزین معیشت آنها به طور مستقیم تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ معلمانی که عموماً حق التدریس یا خرید خدماتی هستند یا اصلاً حق ایاب و ذهاب در پرداختی آنها وجود ندارد. این روزها معلمان خرید خدماتی بیشتر در مناطق محروم دیده می‌شود که دریافتی آنها در ماه گاهی به ۶۰۰ هزار تومان هم نمی‌رسد و حقوق آنها سر وقت و ماه به ماه نیز پرداخت نمی‌شود. از سوی دیگر، تعهداتی که یک معلم استخدام آموزش و پرورش دارد را در قبال شاگردانش ندارد و ممکن است به دلیل شرایط ترک محل خدمت کند.
این مشکل برای معلمان در استان‌هایی که زیرساخت اسکان مناسبی ندارد یا جاهایی که فاصله روستا و شهر زیادتر است بیشتر دیده می‌شود. معلمان عشایری هم کمابیش همین مشکل را دارند. 
حال باید منتظر ماند و دید آیا دولت بسته‌های حمایتی خاصی برای معلمان این مناطق خواهد دید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی