[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۳۰
  • دوره جدید

شهر فرهنگی نمادی برای نوروز نداشت، روزنامه شیراز نوین

مهر: فضای شهری شیراز در ایام نوروز خالی از نماد و تزیینات ویژه نوروز بود، به جز یکی دو سفره هفت‌سین، این بنرهای تهدیدآمیز جریمه رانندگان متخلف بودند که از سال جدید خبر می‌دادند.
در همه جای دنیا سال نو که می‌رسد، شهر با رنگ و لعاب جدید آراسته می‌شود، معابر آذین‌بندی شده، نمادهای سال جدید مطابق با فرهنگ و رسوم هر سرزمین در شهر ظاهر می‌شوند تا قامت شهر زیبا شود و هم شادی و نشاط را برای شهروندان به ارمغان آورد.
در کشورهایی که سال میلادی دارند، درخت‌های کریسمس سر بر می‌آورند یا بابانوئل در کوچه و معابر ظاهر می‌شود و بدین سان، هرکس که تا آن روز کمترین اطلاعی از ماجرا هم نداشته باشد خواهد فهمید که در این شهر جشنی برپاست.
حال نیم نگاهی به شهر شیراز که بیاندازیم می‌بینیم دستان شهر خالی‌تر از این حرف‌هاست. نه نماد چشمگیری در ایام نوروز برپا شد، نه آذین‌بندی قابل توجه در شهر قرار گرفت و نه مبلمان شهری خاصی مطابق با نوروز طراحی شد تا برای مدیریت شهری شیراز، نوروز هم مانند روزهای قبل سپری شود.
مردم شهر سال‌هاست حاجی فیروز و عمو نوروز را ندیده‌اند؛ عمو نوروز که آمدن فصل بهار را نوید دهد تا همگان با شور و نشاط بیشتری به استقبال سال جدید بروند.
اما آنچه بیش از همه چشم مسافران را به خود جلب کرده بود، بنرهایی بود که در آن رانندگان را نسبت به تخطی از سرعت غیرمجاز و احتمال جریمه شدن تهدید می‌کرد و این، به علاوه چند نماد سفره هفت‌سین تنها داشته‌های بصری شهری بود که امسال حتی رنگ‌آمیزی معابر نیز با تأخیر صورت گرفت و حتی در خیلی از خیابان‌ها نیز انجام نشد.
شاید بتوان بزرگ‌ترین اتفاق نوروزی شهر را بازگشایی میدان امام حسین(ع) بعد از سال‌ها کار عمرانی مترو و بازگشت ساعت گل به عنوان نماد نوستالژیک شهر نام برد که کمی چهره شهر را زیباتر کرده بود.
سال نوی میلادی در قرقیزستان
احمدرضا نقیب‌زاده عضو شورای شهر شیراز، درباره مبلمان شهری شیراز به عنوان یک شهر گردشگر و زائرپذیر و ضعف‌های این بخش بیان کرد: این انتظار درستی است که شرایط محیطی شهر شیراز  در خور شأن این شهر متناسب با بعد زیارتی و گردشگری آن باشد.
وی بیان کرد: در خصوص این موضوع، تأکیداتی وجود داشته و ما با یک مسئله روبه‌رو هستیم؛ اینکه  مباحث و مسائل در بعد گردشگری و زیارتی در شهرداری در دو مجموعه مجزا دنبال می‌شود.
این عضو شورای شهر شیراز گفت: از طرفی، معاونت فرهنگی را داریم که رویکرد پرداختن به مسائل فرهنگی را در شهر باید دنبال کند، در بعد معنوی و زیارتی و همچنین بحث وضعیت ظاهری شهر و نمادها نیز مجموعه مرتبط وجود دارد که باید مسائل را دنبال کند.
نقیب‌زاده گفت: در این خصوص ضعف داریم و با وجودی که تأکیداتی توسط شورا شده، اما به نظر می‌رسد در رابطه با وضعیت ظاهری شهر باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.
این عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: البته اقداماتی در بعد المان‌های شهری در محیط عمومی شهر صورت گرفته و سعی شد با نگاه کارشناسی و مفهومی، این المان‌ها با در نظر گرفتن جنبه‌های زیبایی شناسی و معنادار بودن طراحی شوند و وضعیت نسبت به سال‌های گذشته نیز بهتر بود. اما امیدواریم نقطه نظرات توسط متخصصان و رسانه‌ها مطرح شود تا شاهد بهبود این وضعیت در سال‌های آینده باشیم.
کالبد شهر از نماد خالی است
در این راستا، رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس نیز گفت: به نظر می‌رسد به جز برنامه‌های رسانه‌ای که خبر از آمدن نوروز می‌دهند و تولید چنین محتوایی در جای خودش مناسب است؛ باید برای کالبد و سطح فیزیکی شهر نیز اقداماتی انجام شود. به خصوص آن‌جایی که گردشگران خارجی ارتباطی با رسانه ندارند، باید به شکل زیبایی بفهمند اینجا یک اتفاقی به اسم نوروز یا سال نو در حال رخ دادن است که مردم، آمدن بهار را جشن می‌گیرند و نباید به صرف دیدن شلوغی خیابان‌ها و انبوه مردم، متوجه چنین اتفاقی شوند.
مسعود منیعاتی با اشاره به اینکه از نوروز فقط شلوغی و ترافیک در شهر وجود دارد افزود: برای کسانی که می‌خواهند نوروز را به عنوان پدیده گردشگری و آیینی تعبیر و تعریف کنند، متأسفانه کار خاصی در شهر صورت نمی‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه مدیریت شهری شاید به نوروز به عنوان یک معضل بزرگ شهری نگاه می‌کند که باید مدیریت شود افزود: به نظر می‌رسد علاوه بر این، نوع نگاه بیشتر اقتصادی است تا فرهنگی و گردشگری؛ در صورتی که هر دو نگاه باید توامان با یکدیگر وجود داشته باشد.
بنر نوروزی در شیراز
این فعال میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد مدیریت غیرسیستماتیک این پدیده در طولانی مدت نتایج منفی دارد افزود: وقتی نوروز را به عنوان یک پدیده آیینی انتحاب می‌کنید، قرار نیست به مسافر به شکل دلار نگاه کرد که 800غرفه در سطح شهر برپا شود تا مسافران صنایع دستی و... را روبه‌روی حافظیه و سایر اماکن فرهنگی تاریخی خریداری کنند و در این راستا منظر چنین اماکنی نیز نازیبا شود. در حالی که شیراز بازارهای مختلفی دارد که می‌توان از فرصت بازارهای شیراز برای چنین اقداماتی بهره جست.
منیعاتی بیان کرد: به هر حال باید بحث منظر شهری در ایامی نظیر نوروز به صورت جدی مورد بازنگری قرار گیرد تا چهره شهر متناسب با ایام و رویدادها جلوه یابد.
به هر روی، در شهر فرهنگی شیراز مردم انتظار دارند قامت شهر فرهنگی‌تر و زیباتر از چند بنر اسکان یا تهدید به جریمه باشد. مردم دوست دارند در این شهر عمو نوروز و حاجی فیروز را ببینند که در شهر راه می‌روند و آمدن بهار را نوید می‌دهند. مردم دوست دارند شهرشان با آنها حرف بزند؛ شهری که نماینده واقعی صفت «فرهنگ‌شهر» باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی