[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خبرنگار بازنشسته ایرنا فارس تجلیل شد، روزنامه شیراز نوین

نخستین گردهمایی ماهانه اصحاب رسانه فارس با عنوان «دکه» با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و فعالان رسانه‌های مکتوب و برخط استان برگزار شد و در این برنامه غلامرضا مالک زاده پیشکسوت رسانه و خبرنگار بازنشسته ایرنا مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت. غلامرضا مالک زاده شامگاه دوشنبه در نخستین گردهمایی ماهانه اصحاب رسانه فارس با نام «دکه» اظهار کرد: کسی که می‌خواهد خبرنگار خوبی شود نباید به خبرنویسی اکتفا کند؛ بلکه باید گزارش بنویسد و تجزیه و تحلیل ارائه دهد؛ گزارش نویسی باید کار عمده یک خبرنگار باشد. گزارش است که کار یک فعال رسانه‌ای را متمایز می‌کند. این پیشکسوت رسانه در رابطه با شاخصه‌ها و مؤلفه‌های یک گزارش خوب، گفت: فعالان رسانه‌ای در برخی کشورها به خبر و گزارش، استوری یا داستان می‌گویند. استفاده از فن بیان داستانی برای بیان گزارش و نوشتن نرم خبر از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این زمینه کتاب همینگوی خبرنگار را پیشنهاد می‌کنم. مالک زاده ادامه داد: زمانی که در دانشکده خبر تدریس می‌کردم، یکی از توصیه‌های من به دانشجویان مطالعه به ویژه مطالعه کتاب‌های رمان بود. خواندن رمان باعث تقویت گزارش‌نویسی داستانی می‌شود. وی در خصوص پیشینه فعالیت خود در رسانه اظهار کرد: من متولد ۲۶ دی‌ماه ۱۳۴۳ در خرمشهر هستم و سال ۱۳۷۰ از طریق آزمونی که برگزار شد، وارد خبرگزاری جمهوری اسلامی شدم و در اسفندماه ۱۴۰۰ هم بازنشسته شدم.
این پیشکسوت رسانه در رابطه با چگونگی ورودش به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: در سال ۱۳۶۶ زمانی که در جبهه بودم، جوانان اهل قلمی بودند که پا به پای مردان جنگ قلم می‌زدند و به ثبت وقایع جنگ می‌پرداختند. من هم در این عرصه فعالیت قابل‌توجهی داشتم؛ در واقع زندگی‌نامه یا خاطرات رزمندگان را به سبک خاصی به نگارش درمی‌آوردیم و به فرمانده گروهان تبلیغات تحویل می‌دادیم. این کار موجب علاقه‌مندی من به حرفه خبرنگاری شد. مالک‌زاده افزود: سال ۱۳۷۰ آگهی استخدام در روزنامه اطلاعات منتشر شده و توانستم در این آزمون رتبه اول را کسب کنم. وی اضافه کرد: البته پیش از اینکه وارد خبرگزاری جمهوری اسلامی شوم، مطالبی را برای روزنامه اطلاعات ارسال می‌کردم که این مطالب بدون هیچ‌گونه تغییری در صفحه‌ای از روزنامه اطلاعات به نام نامه‌ها و دیدگاه‌ها چاپ می‌شد. مالک‌زاده عنوان کرد: زمانی که برای استخدام به خبرگزاری جمهوری اسلامی رفتم، این مطالب را ارائه دادم و استارت کار من در این خبرگزاری زده شد. وی با اشاره به مهم‌ترین خبری که در طی سال‌های فعالیتش در رسانه منتشر کرده، گفت: زمانی که ماهواره وارد ایران شد و خانواده‌های ایرانی برای نخستین بار اقدام به نصب و بهره‌گیری از تجهیزات ماهواره‌ای کردند، موج مخالفت زیادی به استفاده از این وسیله ممنوعه شکل گرفت؛ من جزو نخستین کسانی بودم که با نوشتن مطلبی موافقت خود را با ماهواره اعلام کردم و در آن مطلب پیش‌بینی کرده بودم که مبارزه با ماهواره هیچ فایده‌ای ندارد. این مطلب مورد استقبال قرار گرفت و معاون خبر در آن زمان این خبر را به عنوان برترین خبر انتخاب کرد و با اهدای یک نیم سکه از من تقدیر شد. مالک زاده در رابطه با تلخ‌ترین خبری که در طی این سال‌ها منتشر کرده، گفت: در سال ۱۳۷۶ مأموریتی به استان خوزستان شهر اهواز داشتم که باید گزارش حادثه دلخراش مردی که سر همسرش را در مقابل چشمان دخترش بریده بود تهیه می‌کردم؛ وقتی به منزل آنها یعنی مکان وقوع حادثه رسیدم، همه‌جا غرق خون بود، اما دختربچه بدون اینکه بداند چه اتفاقی افتاده، داشت با عروسکش بازی می‌کرد.
دبیر سابق خبر ایرنا در خصوص نحوه خبرنویسی در گذشته گفت: سال ۱۳۷۰ که کارم را در خبرگزاری ایرنا شروع کردم، فضای خبری کاملاً متفاوت بود. حالا که به عقب برمی‌گردم متوجه می‌شوم که خیلی از مطالبی که در آن زمان می‌نوشتیم خبر نبوده و اصول خبری در آن رعایت نشده است. هم‌اکنون هم بسیاری از مطالبی که نوشته می‌شود خبر نیست.‌ 
وی اضافه کرد: باید ابزارهایی را که در اختیار داریم به بهترین وجه در خدمت خبر قرار دهیم. البته من معتقد هستم زمانی که به دنیای مجازی و ابزارهای پیشرفته مجهز نبودیم، مدیران پاسخ‌گوتر بودند.
مالک زاده که علاقه بسیاری به فعالیت رسانه‌ای در حوزه فرهنگ‌ دارد، گفت: امسال چهارمین دوره‌ای است که نمایشگاه کتاب در شهر فرهنگی شیراز برگزار نمی‌شود و این در حالیست که کک هیچ‌یک از رسانه‌ها نمی‌گزد؛ چهار سال متوالی است که در شهری با هویت فرهنگی که پایتخت کتاب است، نمایشگاه برگزار نشده است. لذا ضروری است که تدابیر لازم برای این مهم اتخاذ شود. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برگزاری نمایشگاه‌های کتاب به صورت مجازی حس و حال خوب گذشته را دارد، گفت: در پاسخ به این پرسش یک نه قاطع می‌گویم. اپلیکیشن‌های کتاب نمی‌تواند جای نمایشگاه کتاب را بگیرد؛ کتاب کاغذی حس و حال دیگری دارد. این پیشکسوت رسانه به معرفی آخرین کتابی که خوانده و آخرین فیلمی که تماشا کرده است، پرداخت و گفت: آخرین کتابی که خواندم کتاب «ایمان و قدرت: دین و سیاست در خاورمیانه» نوشته برنارد سوئیس بوده که در خصوص بحث‌های عمومی در خاورمیانه و در مورد رابطه مذهب و خشونت است و بحث خشونت مذهبی در خاورمیانه را مطرح می‌کند. «تلفن آقای هریگان» هم آخرین فیلمی بود که تماشا کردم. این فیلم برای کسانی که با فضای مجازی دشمن هستند و همچنین برای کسانی که با فضای مجازی دوست هستند، فیلم بسیار خوبی است.
وی به جوانان فعال در عرصه رسانه پیشنهاد داد: باید سعی کنیم سوژه‌های خبری را از دل اتفاقات روزمره بیابیم؛ مثلاً هنگامی که در خیابان قدم می‌زنیم، وقایعی که ذهنمان را درگیر می‌کند می‌تواند سوژه خبری ما باشد.
مالک زاده به بیان بهترین راهکار برای توسعه اقتصاد رسانه گفت: رپرتاژ و آگهی داستان‌گونه و جذاب تهیه کردن یکی از بهترین راهکارها برای توسعه اقتصاد رسانه است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی