[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۱۱
  • دوره جدید

اشتغال دانش‌آموزان تضمین‌ می‌شود، روزنامه شیراز نوین

معاون آموزش متوسطه آموزش ‌و پرورش فارس در جمع مسئولان اجرای طرح « هدایت استعدادهای دانش‌آموزان» در شیراز گفت: هدف از اجرای آیین‌نامه هدایت تحصیلی در دوره اول متوسطه، کمک به دانش‌آموزان برای انتخاب آگاهانه رشته‌های تحصیلی و شغلی خود در پایان این دوره است.
فرهاد اسماعیلی در کارگاه آموزشی طرح آزمایشی « هاد» با حضور مدیران، دبیران و مشاوران مدارس منتخب شیراز گفت: هدف ما از اجرای آیین‌نامه هدایت تحصیلی در دوره اول متوسطه، کمک به انتخاب آگاهانه رشته‌های تحصیلی و شغلی توسط دانش‌آموزان است. 
معاون آموزش متوسطه آموزش ‌وپرورش فارس با اشاره به تأکید سند تحول بنیادین بر تدوین نظام جامع هدایت تحصیلی در پایه نهم دوره اول متوسطه، گفت: در این آیین‌نامه، مبنای هدایت تحصیلی  و شغلی دانش‌آموزان در پایه نهم، عملکرد تحصیلی دانش‌آموز است که در این مهم نقش والدین، مشاوران مدرسه، دبیران و مدیران نادیده گرفته‌شده است.
وی تأکید کرد: باید زمینه آگاهی دانش‌آموزان به نحوی فراهم شود که خودشان بتوانند رشته شغلی و تحصیلی را انتخاب کنند و در این امر مهم وظیفه ما شناسایی استعدادها، توانایی، رغبت‌ها ‌و علاقه‌مندی دانش‌آموزان است که در محیط مدرسه روی می‌دهد.
اسماعیلی هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را مأموریت اصلی دوره متوسطه اول عنوان کرد و افزود: بر همین اساس و با الگو گرفتن از طرح شهاب، طرح هدایت استعدادهای دانش‌آموزان «هاد» باهدف ایجاد  زمینه هدایت تحصیلی صحیح دانش‌آموزان و اولیا آنها طراحی شد.
معاون آموزش متوسطه آموزش ‌و پرورش فارس گفت: در قالب این طرح و به کمک مدیران، معلمان و مشاوران مدارس منتخب شامل؛ مدارس هیئت‌امنایی، تیزهوشان، غیردولتی، عادی شهری و روستایی، زمینه شناسایی  استعدادهای برتر حدود 5 هزار دانش‌آموز شیرازی فراهم می‌شود.
وی گفت: از سال قبل و با همکاری سرگروه‌های آموزشی، بنیاد نخبگان فارس و دانشگاه شیراز، ضمن برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور دبیران متخصص، ابزار شناسایی این استعدادها نیز در قالب پرسش‌نامه‌های حاوی گویه‌های‌مختلف طراحی و آماده شد که دبیران را در شناسایی این استعدادها کمک می‌کند.
اسماعیلی با اشاره با اجرای آزمایشی این طرح برای اولین بار در 27مدرسه منتخب از نواحی چهارگانه شیراز، گفت: اولین کارگاه آموزشی این طرح با حضور مدیران، دبیران و مشاوران مدارس منتخب متوسطه اول نواحی چهارگانه شیراز در حال برگزار است و  با اصلاح و رفع نواقص، این طرح به سراسر کشور تعمیم داده خواهد شد.
معاون آموزش متوسطه آموزش‌ وپرورش فارس یادآور شد: در دوره تأمین مدرس این طرح که باهدف اصلاح الگوی تدریس معلمان انجام می‌شود نیز دبیران مدارس منتخب حضورداشته و عناوینی همچون الگوهای تدریس، روش‌های تدریس خلاقانه آموزش داده می‌شود.
وی بابیان اینکه در شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان الگوی هوش‌های‌ نه‌گانه گاردنر در نظر گرفته می‌شود، گفت: بر همین اساس معلمان به نحوی آموزش می‌بینند که در قالب روش‌های تدریس نوین و الگوهای تدریس فعال و خلاقانه خود، بتوانند در طول سال تحصیلی استعدادهای دانش‌آموزان را در حوزه یادگیری همچون هوش منطقی برای دبیران ریاضی،  هوش طبیعت‌گرا برای معلمان تجربی، هوش هستی‌گرا برای دبیران معارف اسلامی، هوش درون‌فردی و برون‌فردی برای دبیران مطالعات اجتماعی، هوش کلامی برای دبیران ادبیات فارسی و ... که در آن تخصص کاری دارد شناسایی کنند.
وی با اشاره به نظارت مستمر بر اجرای مطلوب این طرح در قالب کمیته‌های اجرایی  و تخصصی و علمی شامل؛ گروه‌های آموزشی، اداره دوره اول و دوم متوسطه، اداره سمپاد، مشاوره تحصیلی و انجمن اولیا و مربیان، گفت: از ویژگی‌های مهم این طرح اجرای آن با کمترین هزینه و بهره‌گیری از امکانات موجود است به‌نحوی‌که همکاران ما در ساعات موظف خود در فرایند اجرای این طرح مشارکت دارند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی