[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۲۸
  • دوره جدید

بار حمل و نقل بردوش شهرداری گذاشته نشود ، روزنامه شیراز نوین

  سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
 آیین گرامیداشت هفته ملی حمل و نقل به همت شهرداری شیراز برگزار شد. این مراسم ظهرچهارشنبه 27 آذرماه با حضور شهردار شیراز، جمعی از مدیران ارشد شهرداری، اعضای شورای اسلامی شهرشیراز و جمعی از مسئولان در هتل همای شیراز با تجلیل از فعالان حوزه حمل و نقل برپا شد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این مراسم گفت: شعار مشترک شورا و شهرداری شیراز خدمت‌رسانی به مردم است.سیدعبدالرزاق موسوی با تبریک هفته ملی حمل و نقل خاطر‌نشان کرد: مردم شریف ایران شایسته ارایه بهترین خدمات و بکار گماردن لایق‌ترین مسئولان هستند و در قانون اساسی به حقوق شهروندی و مضامینی نظیر امنیت، آسایش، آرامش و بهداشت عمومی تأکید ویژه‌ای ‌شده است. وی با اشاره به اهمیت موضوع حمل و نقل گفت: مؤلفه حمل نقل باید ویژگی‌هایی مهمی نظیر در دسترس بودن، کیفیت، سریع و سهل‌الوصول بودن و قیمت مناسب را داشته‌باشد. به همین دلیل امیدواریم نگاه‌های تمرکزگرایانه زدوده شود و شوراها و شهرداری‌ها ‌بتوانند بیشتر از این ظرفیت‌ها ‌استفاده کنند.
شهردار شیراز در این مراسم گفت: امنیت شهرها به حوزه حمل و نقل وابستگی زیادی دارد. مهندس حیدر اسکندرپور با تبریک هفته ملی حمل و نقل خاطر نشان ساخت: در سال 97 شهرداری شیراز 200دستگاه اتوبوس مجهز خریداری کرد که بهای هر یک از آنها در حدود 500میلیون تومان بود و آنها را به بهره‌برداران به مبلغ 150میلیون تومان واگذار کرد و ۴۵میلیون نقد و مابقی مبلغ طی مدت ده سال بازپرداخت خواهد شد. وی افزود: در سال‌های‌گذشته دولت با رویکردی حمایتی مبلغی در حدود 80درصد از این هزینه‌ها‌را پرداخت ‌می‌کرد و اینک قرار نیست که شهرداری‌ها ‌از محل عوارض‌های‌مردمی تمامی هزینه‌های‌توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را پرداخت کنند و این وظیفه  مهم نباید از دولت ساقط شود.
شهردار شیراز در ادامه با اشاره به پیشرفت‌هایی که در حوزه گسترش زیرساخت‌های‌حمل و نقل کلانشهر در دست انجام است، خاطر نشان کرد: روند گسترش خط ۲متروی شیراز را به صورت روزانه رصد‌می‌کنیم و به مردم شریف شیراز این قول را‌ می‌دهیم که تا پایان سال جاری عملیات حفاری به پایان رسیده و در دهه فجر سال آینده به بهره‌داری رسد. البته این عملیات بزرگ بدون حمایت دولت، شورای اسلامی شهر و سایر دستگاه‌ها‌ممکن نخواهد شد .مهندس اسکندرپور در ادامه بیان کرد: 50درصد از هزینه‌های‌اجرای مترو را دولت‌ می‌پردازد و نیمی دیگر از مسئولیت تأمین بودجه آن بر عهده شهرداری است. 
هر کیلومتر از زیرساخت عظیم شهری با در نظر گرفتن هزینه‌های‌اجرا و خریداری واگن و تجهیزات مبلغی در حدود 50میلیون دلار هزینه دارد که با احتساب محور ۱۰کیلومتری خط دوم باید 500میلیون دلار برای آن هزینه کرد. وی افزود: با احتساب نرخ کنونی ارز، فاز دوم متروی شیراز نیازمند اعتباری بالغ بر 6000میلیارد تومان است و در نظر داشته‌باشیم که بودجه شهرداری 3000میلیارد در سال بوده و بودجه یک سال آن باید به طور کامل به فاز دوم متروی شیراز اختصاص یابد.
شهردار شیراز با اشاره به حمایت‌های‌سوبسیدی که مجموعه شهرداری شیراز در راستای استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی پرداخت ‌می‌کند، گفت: هزینه هر بلیط مترو در سال جاری مبلغی معادل ۶هزار تومان است که شهرداری با رویکرد حمایتی، هزارتومان از مردم بابت بلیط فروشی دریافت‌ می‌کند. مهندس اسکندرپور با تشریح این داده‌ها‌ به این نتیجه رسید که استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر شیراز از اهمیت بسزایی برخوردار است و تصریح کرد: برای فراگیر شدن دوچرخه‌ها‌ باید در کنار فرهنگ‌سازی، حمایت‌های‌مالی نظیر پرداخت سوبسید را در دستور کار قرار داد تا شهروندان از طرح‌های ‌دوستدار محیط‌زیست و انسان محور استقبال بیشتری به عمل آورند. وی در بخش دیگری از سخنان خود نوید بهره‌برداری از تراموا را در شیراز داد و افزود: زیر ساخت‌هایی نظیر تراموا در کنار بعد حمل و نقل شهروندان دارای جنبه‌های‌گردشگری نیز هستند و ‌می‌توانند توریسم اقتصادی را تقویت کنند. به همین منظور شهرداری شیراز خط ریلی شهری را تعبیه کرده که از قطب‌های‌مذهبی و گردشی شهر نظیر شاهچراغ، سعدیه، حافظیه و دروازه اصفهان عبور کند. شهردار شیراز با اشاره به اعتباراتی که برای این پروژه در نظر گرفته شده گفت: شهرداری شیراز برای آغاز این پروژه منتظر اختصاص بودجه دولت نمانده و برای شروع عملیات تراموا در شیراز 500میلیارد تومان اختصاص داده است. البته امیدواریم دولت حمایت بیشتری از بخش حمل و نقل داشته‌باشد.
در ادامه این مراسم معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: حمل و نقل در تمام فعالیت‌های‌اجتماعی مستتر است و با زندگی روزمره ردم عجین شده است. دکتر مجتبی زوربخش افزود: بهره‌گیری از سیستم حمل و نقل روان با تلاش شبانه‌روزی فعالان این عرصه شکل‌ می‌گیرد و باید همه زحمات شبانه‌روزی آنها را ارج نهاد. وی در ادامه بیان کرد: کشور در شرایط حساسی قرار دارد و امیدواریم در پرتو همکاری و تعاملات صورت گرفته شاهد تحقق شعار انسان‌محور شهرداری شیراز در این زمینه باشیم.
در ادامه این مراسم رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: همه شهرهای ایران رفته رفته دچار مشکلات آلودگی هوا و تبعات ناگوار آن ‌می‌شوند.دکتر نواب قائدی ابتکار شورا در نام‌گذاری هفته حمل و نقل را ارج نهاد و گفت: حمل و نقل یکی از ارکان اساسی هر شهر است و با حذف آن ماهیت وجود کلانشهرها از میان‌می‌رود. وی افزود: در برهه‌ای‌ آلودگی هوا ویژگی منحصر به فرد تهران بود اما با گذشت زمان سایر شهرها هم به چنین آسیب‌های‌مهلکی دچار شدند و برای رهایی از ان راهی جز افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه‌های‌زیرساختی نداریم. این مقام مسئول در ادامه گفت: در زمان حاضر قیمت خرید هر دستگاه اتوبوس به دومیلیارد تومان رسیده و برای نوسازی یگان تاکسیرانی به ازای هر دستگاه تاکسی مبلغی در حدود یکصد میلیون تومان نیاز است. به موازات این‌ها، برای گسترش مترو به اعتبارات بسیار کلان‌تری نیاز داریم.دکتر قائدی در ادامه خاطر نشان کرد: متأسفانه با گرانی بنزین شاهد کاهش حجم ترافیک شهری نبودیم و برای کاستن از شمار اتومبیل‌های ‌تک سرنشین باید سرمایه‌گذاری‌های‌ همه جانبه‌ای ‌را در زمینه گسترش زیرساخت‌ها ‌انجام دهیم.
شایان ذکر است در پایان این مراسم از پوستر شهر شیراز به عنوان نامزد شهر پایلوت دوچرخه‌سواری همگانی ایران رونمایی شد و از فعالان این عرصه تقدیر به عمل آمد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی