[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۰۲
  • دوره جدید

شیراز بر مدار توسعه و پیشرفت، روزنامه شیراز نوین

ادامه از صفحه اول:
 هاشم‌پور با بیان اینکه در بازه زمانی سال 96 تا شهریور 98 بیش از 116 میلیارد تومان توسط شهرداری شیراز یارانه به بخش مترو پرداخت شده، به هزینه‌های‌زیاد نگهداشت و ارایه خدمات مترو و سهم ناچیز شهروندان و دولت در تأمین منابع مالی آن اشاره و خاطرنشان کرد: در حالی که بهای تمام شده هر بلیت مترو، حدود6 هزار تومان بر دوش شهرداری شیراز هزینه تحمیل‌می‌کند اما شهروندان تنها 900 تا 1500 تومان از این هزینه را پرداخت ‌می‌کنند در حالی که از مبلغ 63 میلیارد تومانی بهای کل بلیت در شش ماهه نخست سال 98، تنها حدود 8میلیارد از آن توسط شهروندان،900میلیون تومان از طریق یارانه پرداختی دولت و بیش از 55 میلیارد تومان توسط شهرداری شیراز پرداخت شده است.
طبق گفته‌های ‌معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز، یارانه پرداختی بابت پسماند، 370 میلیارد تومان و بابت نگهداری فضای سبز هم 375میلیاردتومان بوده است. وی همچنین سهم یارانه پرداختی اتوبوسرانی را نیز در شش ماه نخست سال‌جاری بیش از 48 میلیارد تومان و مجموع یارانه‌های‌پرداختی شش ماه نخست سال جاری از سوی شهرداری شیراز به اتوبوس و مترو را بیش از 100میلیارد تومان برآورد کرد.
این مدیر ارشد شهری مبلغ کل اوراق مشارکت اختصاص یافته به مترو شیراز در سال 97 را 6000میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: از این مبلغ دولت معادل 50 درصد را تعهد کرده که صرفاً در خط 2 قطار شهری شیراز هزینه‌ می‌گردد. هاشم‌پور نوسازی و بهسازی بافت فرسوده از محل انتشار و فروش اوراق مشارکت را 1500 میلیارد ریال اعلام کرد و با اشاره به پروژه‌های‌شاخص شهرداری شیراز که در دو سال گذشته به بهره‌برداری رسیده یا تا پایان سال‌جاری به اتمام خواهند رسید، افزود: 22 پروژه شاخص از جمله تقاطع‌های‌غیرهمسطح رودکی (فاز نخست و فاز دو)، مطهری- رحمت، جوادیه، مهدیه - امیرکبیر، زیرگذر گلستان، زیرگذر جنوبی علی ابن حمزه، چندین مجموعه ورزشی، فرهنگ‌سرا، بلوار مهدیه و شش ایستگاه مترو به ارزش 720 میلیارد تومان در این گروه قرار گرفته است.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه امسال یکی از دشوارترین سال‌ها در ادوار صد ساله شهرداری شیراز از لحاظ وضعیت اقتصادی محسوب می‌شود، تأکید کرد: علی‌رغم تمام مشکلات اقتصادی موجود و مشهود، با اهتمام مدیریت شهری هیچ پروژه عمرانی در این کلانشهر متوقف یا تعطیل نشده است. وی با بیان اینکه طبق برنامه زمان‌بندی شده، 102پروژه جدید را در دست احداث، کلنگ‌زنی یا بهره‌برداری داریم، خاطرنشان کرد: به رغم وجود رکود حاکم بر کشور و شهرداری‌ها و وجود تنگناهای مالی، تاکنون هیچ پروژه‌ای‌از مسیر پیشرفت خود بازنمانده و به لحاظ مالی و تملکی با توقف روبه رو نبوده است. هاشم‌پور توجه به زیست‌پذیری شهرها و دستیابی شهر به شاخصه‌های‌توسعه و برخورداری از ویژگی‌های‌انسان‌محوری را از اصلی‌ترین رویکردهای شهرداری شیراز برشمرد و گفت: راه اندازی سیستم دوچرخه‌های‌هوشمند اشتراکی نسل چهار در شیراز و همچنین ساخت و راه‌اندازی تراموای شیراز به طول 9 کیلومتر با برآورد 1500میلیارد تومان هزینه ساخت، از مهم‌ترین این پروژه‌هاست.  وی عنوان کرد: معتقدم هم اکنون در آغاز راهی نو هستیم تا تحقق اهداف متعالی شهر از جمله سرلوحه قراردادن حفظ و ارتقاء سلامت عمومی شهروندان، توسعه شهر انسان محور، توسعه پیاده‌راه‌ها و تغییر دیدگاه از شهر اتومبیل‌گرا به شهری‌زیست- انسانگرا را نظاره‌گر باشیم. 
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز همچنین از استقرار سامانه جامع املاک و مستغلات شهرداری شیراز بر اساس نقشه‌های‌جی. آی. اس به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای شهر اشاره و تصریح کرد: در راستای شفاف‌سازی و صیانت از املاک و دارایی‌های ‌شهرداری شیراز برای اولین‌بار در کشور این سیستم در شهرداری شیراز راه‌اندازی شده و تمام موارد مربوط به خرید و فروش، تهاتر، معوض املاک و مستغلات شهرداری شیراز در آن قابل‌دسترسی است.  هاشم‌پور راه‌اندازی این سامانه را یک دستاورد مهم در زمینه املاک، مستغلات و دارایی‌های ‌شهری برشمرد و افزود: مدیریت بهینه بودجه تملکی طرح‌های‌عمرانی، مدیریت هوشمندانه اطلاعات مرتبط با املاک و مستغلات شهرداری شیراز، مباحث مرتبط با سرمایه‌گذاری و دسترسی به آرشیو الکترونیکی املاکی و اسنادی مدیریت شهری شیراز از دیگر اهداف این سامانه است. وی خاطرنشان کرد: این سامانه ابزاری کارآمد برای مدیران و کارشناسان حوزه املاک خواهد بود که از طریق آن کلیه موارد مربوط به خرید و فروش، تهاتر، معوض، ثبت و انتقال اطلاعات قراردادی واگذاری مسکن، اطلاعات مرتبط با شهرسازی، شبکه معابر و انهار متروکه، باغات، عقب‌نشینی املاک و طرح‌های‌مورد مسیری، انشعابات و همچنین اطلاعات مربوط به توافقات و پروانه‌های‌موضوعی بر مبنای پلاک ثبتی را در لحظه گزارش‌گیری ‌می‌کند و اطلاعات را در دسترس قرار ‌می‌دهد. معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز ایجاد سیستم مکان محور کلیه املاک و مستغلات شهرداری شیراز را در کشور اقدامی کم سابقه برشمرد و گفت: برای نخستین بار در کشور موفق شده‌ایم بودجه‌های‌تملکی را به صورت مکان محور در اختیار مخاطبان قرار دهیم.
هاشم‌پور خاطرنشان کرد: سامانه جامع املاک و مستغلات شهرداری شیراز یکی از اصلی‌ترین زیر سیستم‌های ‌یکپارچه شهرسازی است که برای نخستین بار در کشور بالغ بر 2000سند با مالکیت شهرداری شیراز و 700 پرونده آرشیو الکترونیکی را در اختیار مخاطبان قرار‌می‌دهد.
وی یکی دیگر از اقدامات مثبت در این زمینه را افزایش چشمگیر صدور اسناد تک برگ شهرداری شیراز عنوان کرد و افزود: تعداد کل اسناد تک برگ املاک شهرداری شیراز (موجود در اداره کل املاک و مستغلات شهرداری شیراز )،2200 سند ‌می‌باشد که از این تعداد حدود 1260 سند از سال 96 به بعد صادر گردیده است. 
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با اشاره به این که امکان گذر از هر بحران و مشکلی وجود دارد تأکید کرد: مشروط بر اینکه تعاملات شهرداری و شورای شهر و همکاری دستگاه‌های‌نظارتی و دیگر دستگاه‌های‌اجرایی و مدیریت ارشد استان، در سطحی مناسب وجود داشته‌باشد. وی در پایان یادآور شد: مدیریت شهری شیراز در تلاش برای دستیابی راهی عالی است تا به شهروندان در برخورداری از شاخصه‌های‌زندگی در یک شهر توسعه یافته و زیست‌پذیر و به گردشگران در کشف مقاصدی جدید کمک نماید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی