[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۰۷
  • دوره جدید

آغاز عملیات اجرایی تراموا از بهمن ، روزنامه شیراز نوین

  سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: امیدواریم عملیات اجرایی تراموا در کلانشهر شیراز هم‌زمان با ایام دهه فجر آغاز شود. دکتر‌مجتبی‌زوربخش پنجشنبه ۵ دی ماه در یک کنفرانس خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار داشت: مسیر تراموا در سه فاز اجرایی خواهد شد و از محورهای دروازه قرآن، باغ‌جهان‌نما، آرامگاه سعدی وحافظ، دروازه اصفهان، چهارراه پیروزی، میدان شهدا و در نهایت از شهرک میانرود و ورزشگاه پارس عبور خواهد کرد. وی این زیرساخت ارتباطی را دارای جذابیت‌های‌گردشگری ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون طرح‌های‌مطالعاتی و روند اخذ مجوزها در دست انجام است و امیدواریم دردهه فجر امسال با برنامه‌ریزی‌های ‌انجام شده شاهد کلنگ‌زنی پروژه باشیم.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به خسارت‌های‌ناآرامی‌های‌آبان‌ماه شیراز اشاره کرد و گفت: 12میلیارد تومان به زیرساخت‌‌های‌مرکز کنترل ترافیک، 11میلیارد تومان به سخت‌افزارهای مرتبط با اداره ایمنی و مهندسی ترافیک، 8میلیارد‌تومان به ایستگاه‌های‌ اتوبوس و درحدود یک ونیم میلیارد تومان به چراغ‌های‌ راهنمایی خسارت وارد شده است. دکتر زوربخش در ادامه به گسترش خطوط مترو در شیراز اشاره کرد و گفت: خط 3مترو در حقیقت ادامه فاز اول است که در نهایت فرودگاه شیراز را به محور گویم و دوکوهک متصل‌می‌کند. همچنین با مطالعات انجام شده و توجیهات اقتصادی مهندسان مشاور به این نتیجه رسیدیم که عبور خط سوم مترو به طور کامل زیرگذر باشد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به پیشرفت‌هایی که در عرصه صنایع داخلی حادث شده خاطرنشان ساخت: در گذشته تجربیات ما در زمینه بخش تجهیزات کم بود و خوشبختانه با پیشرفت‌های‌انجام شده اکنون شاهد تولید بسیاری از قطعات و زیرساخت‌های‌مورد نیاز در کشور هستیم. وی افزود: فاز دوم مترو در شیراز پیشرفت‌های‌زیادی داشته و امیدواریم قسمتی از ایستگاه میدان امام حسین به عنوان مرکز تقاطع فازهای اول و دوم، در سال آینده به بهره‌برداری رسد. دکتر زوربخش در بخش دیگری از سخنان با اشاره به استقبال شیرازی‌ها ‌از دوچرخه‌های‌هوشمند اشتراکی اظهار داشت: در مدت6روزی که از آغاز این طرح ‌می‌گذرد شاهد 12هزار ثبت‌نام و 4700ثبت‌نام از سوی شهروندان شیرازی برای استفاده از دوچرخه‌های‌هوشمند اشتراکی بوده‌ایم. وی با تأکید بر این اینکه طرح بیدود در تهران هم شکست خورده نیست، تصریح کرد: متأسفانه شاهد پیش‌داوری‌های‌ عجولانه‌ای ‌در مورد دوچرخه‌های‌اشتراکی هستیم. شهرداری تهران تفاهم‌نامه اولیه‌ای ‌را با شرکت پاک چرخ ایرانیان به عنوان مجری طرح به امضا رساند و در قالب آن درآمدهایی که مجری طرح برای خود متصور بود محقق نشده و در حال مذاکره برای دست یافتن به توافقی جدید و راه اندازی دوباره این پروژه هستند. اما در شیراز همکاری با شرکت پاک چرخ ایرانیان به شکل قرارداد صورت‌می‌پذیرد.این مقام مسئول از حمایت‌های‌گسترده شهرداری شیراز برای اجرایی شدن دوچرخه‌های‌هوشمند اشتراکی خبر داد و گفت: شهرداری شیراز برای رفاه شهروندان مبلغ 10میلیارد تومان سوبسید برای اجرای این طرح پرداخت کرده است و شهروندان به جای 180هزارتومان به عنوان هزینه ثبت‌نام، 20هزار تومان پرداخت‌ می‌کنند. دکترزوربخش در ادامه گفت: شهردار شیراز با نگاهی انسان‌محور همیشه بر این نکته تأکید داشته است که شیراز باید مثل شیراز باشد و تهران برای ما الگو نیست. با این حال از تجربیات آنها در زمینه‌های‌مختلف استفاده خواهیم کرد. وی افزود: وضعیت تپوگرافی شیراز و تهران تفاوت‌های‌زیادی دارد و ما در شیراز چنانچه خطر ریزگردها را در نظر نگیریم، در 365روز سال از هوای پاک برخورداریم. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در ادامه با اشاره به اینکه اسکوتر و دوچرخه‌های‌برقی هم در دستور کار شهرداری شیراز است، خاطر نشان کرد: مبلغ کرایه دوچرخه‌های‌هوشمند به ازای هر نیم ساعت 1500تومان، مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز است و در صورت استقبال مردم شهرداری تلاش خواهد کرد تا سوبسیدهای بیشتری به این طرح دوستدار محیط‌زیست و سلامت اختصاص داده وحمایت‌های‌بیشتری ‌را ازشهروندان و‌ طرح‌های ‌انسان‌محور را در دستور کار قرار دهد. این استاد دانشگاه با اشاره به توجیهات علمی که پشتوانه استفاده از دوچرخه‌های‌هوشمند اشتراکی است تصریح کرد: روند گسترش طرح بیدودها بر اساس الگوریتم‌های‌علمی طراحی شده و بر اساس میزان تقاضا بر چگالی دستگاه‌ها ‌افزوده خواهد شد تا جایی که کل پهنه کلانشهر شیراز را در بر گیرد.
در ادامه این نشست خبری رییس سازمان حمل و نقل ریلی شیراز گفت: برای تسهیل رفت آمد شهروندان فاصله زمانی قطارهای مترو به شش تا پانزده دقیقه کاهش یافته است. مهندس حسن‌مرادی با اشاره به محدودیت‌هایی که در زمینه ناوگان خط مترویی وجود دارد، اظهار داشت: مطابق قانون وزارت کشور موظف به تهیه ناوگان جدید مترو بوده و با وجود تمامی مشکلات و کمبود منابع مالی، تعهدات مثبتی در این زمینه داده شده است. وی با اشاره به طراحی ویژه‌ای‌که برای ایستگاه وکیل در دست انجام است، خاطر‌نشان کرد: ایستگاه وکیل با توجه به سبقه تاریخی این منطقه در زمره زیباترین و چشم‌نوازترین ایستگاه‌های‌کشور قرار خواهد گرفت و از طراحی و مصالح چشم نوازی که در معماری اصیل ایرانی وجود دارد برای طراحی و اجرای آن استفاده شده است. این مقام مسئول با اشاره به خسارت‌هایی که اغتشاشات آبان‌ماه شیراز بر پیکره شهر تحمیل کرد، اظهار داشت: در حدود 15میلیارد تومان در ناآرامی‌های‌اخیر به مترو شیراز خسارت وارد شد که روند بازسازی آنها در دست انجام است. مهندس مرادی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مترو شیراز آمادگی همکاری با همه هنرمندان، نهادها و دستگاه‌ها‌ از قبیل میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی را دارد و امیدواریم صنایع دستی و آثار فاخر هنرمندان به مترو بیایند و هنر ایرانی بیشتر به مردم معرفی شود.وی با اشاره به منابع کسب درآمد در متروی شیراز گفت: بهای بلیطی که شهروندان پرداخت‌ می‌کنند در حدود یک ششم از هزینه‌ها‌را جبران‌ می‌کند و غرفه‌های‌تعبیه شده نیز درآمد چندانی برای این زیرساخت عظیم نخواهد داشت و طراحی و ایجاد آنها بیشتر به منظور ارایه خدمت و تسهیلات به مردم انجام شده است. رئیس سازمان قطار شهری شیراز با اشاره به پیشرفت هایی که در زمینه خطوط مترو انجام شده اظهار داشت: خط دوم متروی شیراز پیشرفت‌های‌چشمگیری داشته و 11ایستگاه از خط اول دارای آسانسور است و تمامی رمپ‌ها ‌و شیب‌هایی که برای رفت و آمد معلولان طراحی شده مطابق با استانداردها ‌می‌باشد.
در ادامه این نشست خبری مدیر عامل سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز گفت: با سیستم سنتی نمی‌توان ناوگان اتوبوسرانی شیراز را کنترل کرد. مهندس مسعود حسن‌شاهی در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم افزایش نیروهای نظارتی بر ناوگان حمل و نقلی شیراز اظهار داشت: مجوزتاکسی‌های‌133 از سال گذشته در کل کشور باطل شده و از آنجایی که 400هزار مشترک و 200تاکسی در این زمینه فعالیت‌ می‌کنند، راهکار ادغام سه شرکتی که در این زمینه فعال هستند دنبال شد که این مسئله نارضایتی شماری از تاکسیرانان را به دنبال داشت. وی افزود: در زمینه تاکسی‌های‌اینترنتی اختلاف‌نظرهایی‌میان وزارت کشور و صمت وجود دارد که امیدواریم در اسرع وقت مرتفع شوند.
شایان ذکر است در هفته حمل و نقل از طرح‌های ‌رونمایی از اتومبیل‌های ‌ون مناسب جانبازان و معلولان، آغاز به کار دوچرخه‌های‌هوشمند اشتراکی و آیین تقدیر از فعالان عرصه حمل و نقل به همت معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز انجام شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی