[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۰۹
  • دوره جدید

مدیران فرهنگی فارس به خالق روباه شنی رسیدند- ادبیات جهان را می‌سازد، روزنامه شیراز نوین

سعید رضا امیر آبادی

فانوس پرتلألؤ فرهنگ و ادب به همت مفاخر سرزمین فارس هیچگاه در این خطه رویه زوال طی نکرده است و همواره در کانون توجه صاحبان اندیشه قرار داشته است. صاحب قلمان استان فارس نقش گسترده‌ای در کالبد اعتلای فرهنگ ایران دارند و هیچ تهاجم و جریانی قابلیت چشم پوشی از آنها را نخواهد داشت. عنوان پرطمطراق پایتخت فرهنگی ایران عبارت شکیلی است که به همت گرانمایگان شهر راز پدیدار شده است و منهای آنها، گویی که قحط الرجال در سرزمین حافظ و سعدی خودنمایی می‌کند. البته این یک رسم ناجوانمردانه است که صاحبان فرهنگ و اندیشه تنها به عواید ارزشی و منزلت فرهنگی این وادی دل خوش‌اند و هیچگاه نتوانسته اند به میزان حمیت قلم خویش، به سپری کردن زندگی مادی بپردازند. با این حال این فرقه صاحب اندیشه به یادمان‌های رسانه‌ای نیز قانع شده اند؛ چرا که بسیاری از آنها در بسترهای فراموشی با قلم‌های رفیعشان به بایگانی تاریخ سپرده شده و تنها در صورت رویدادی ناگوار، خاطره‌ای از آنها رسانه‌ای می‌شود. در این بین مریدی در مقام متولی فرهنگ فارس کوشیده است تا این رسم ناجوانمردانه را خرق عادت کند و یکی از بزرگترین مسئولیت‌های حرفه‌ای خود را در دلجویی از بزرگان ادب و فرهنگ فارس تعریف نماید. اما مسئولان فرهنگی باید در خاطر داشته باشند که کسب و عنوان و موفقیتی در عرصه کشوری نباید بهانه‌ای برای بزرگداشت صاحب قلمان خردمند شوند. بلکه به هر بهانه‌ای می‌توان به احترام آنها ایستاد و از یک عمر فعالیت جان فشان ایشان در عرصه فرهنگ و هنر قدردانی نمود. ممارستی که عاری از عواید مالی و دنیا طلبانه است و تنها بنابر ندایی که از درون طلب رهایی می‌کند، انجام می‌شود. 
نوروز فرصتی مغتنم است تا مسئولان فرهنگی کشور به وظیفه معنوی خویش که همانا ادای احترام به مفاخر شهر راز است، عمل کنند و تالاب فراموشی آنها را به دریایی از قدردانی و پاسداشت تبدیل کنند. این قبیل فعالیت‌های فرهنگی، چنان آتشی از شور و اشتیاق در دل خردمندان عرصه فرهنگ و ادب شعله‌ور خواهد ساخت که ثمرات آن بیش از آنکه برای فرد هنرمند باشد، برای استان و شیراز مغتنم خواهد بود. مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد فارس در ادامه احوالپرسی از مفاخر ادبی استان فارس این بار مهمان محمد کشاورز بودند.
همان طور که در سال 94 ابوتراب خسروی با کتاب «ملکان عذاب» عنوان کتاب سال را برای شیراز به ارمغان آورد، این بار نوبت محمد کشاورز بود که با ارائه مجموعه داستان‌های خود نام فارس و شیراز را بر قله‌های ادیات ایران بنشاند.
کشاورز در داستان‌های «روباه شنی» با دیدی رئالیستی به رویکردهای اجتماعی پرداخته،‌ اما نه رئالیسم به معنای بیان واقعیت‌ها؛ بلکه با دیدی که فرارئالیستی است؛ چرا که واقعیت را از دل واقعیت بیرون کشیده ‌است. برخی داستان‌های این کتاب فضای طنز نیز دارد؛ طنزی که برآمده از موقعیت‌های اجتماعی است.
افتخارآفرینی کشاورز برای همشهریان حافظ، سعدی، ملاصدرا، شوریده، روزبهان و ده‌ها چهره دانشمند و فرزانه این دیار اتفاق تازه‌ای نیست. او پیش از این، برای نگارش داستان «شهود» از کتاب «پایکوبی» برنده‌ جایزه‌ ادبی گردون شده است. دومین مجموعه‌ او «بلبل حلبی» در سال ۱۳۸۴ جایزه‌ ادبی اصفهان، جایزه‌ فرهنگ پارس و جایزه‌ منتقدان و نویسندگان مطبوعاتی را در بخش داستان کوتاه از آن خود کرده و حالا مجموعه‌داستان «روباه شنی» آخرین اثر او است که جایزه کتاب سال را دریافت کرد.
محمد کشاورز با توجه به جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی گفت: معمولاً ناشران آثار برگزیده خود را به دبیرخانه این جایزه معرفی می‌کنند و خانه کتاب این آثار را گردآوری کرده و به داوری می‌سپارد.
نویسنده کتاب «روباه شنی» که تجربه دریافت جایزه کتاب جلال را هم دارد، در این‌باره معتقد است: جایزه جلال در کنار جایزه کتاب سال برای نویسندگان اهمیت ویژه‌ای دارد.
کشاورز با اشاره به اینکه کتاب روباه شنی به چاپ سوم هم رسیده، افزود: داستان برای این نوشته می‌شود که همه وقایع وقتی به پایان می‌رسند هنگامی که داستانی شوند برای همیشه در ذهن مخاطب جای می‌گیرند. از این روست که شخصیت‌های داستانی هستند که به جهان افزوده می‌شوند. برای نمونه داش‌آکل صادق هدایت شخصیتی است که به شهر شیراز افزوده شده و همزمان با او و سال‌ها پس از آن همچنان داش آکل زنده است.
نویسنده مجموعه داستان کوتاه تحسین شده «پایکوبی» خاصیت ادبیات را زنده نگاه داشتن رویدادها دانست و افزود: ادبیات برابر واقعیت نیست بلکه مکمل واقعیت است. یعنی یک بخش از واقعیت را می‌گیرد و جاودانه می‌کند که این انتقال تجربه بشر است و او از این انتقال‌هاست که مایه می‌گیرد. وی افزود: بر خلاف نظریه فیزیکدانان که معتقد هستند جهان از ذرات اتم تشکیل شده اند، فرهنگوران روایت‌ها را مبنای تشکیل جهان دانسته و شکل گیری هر موضوع و اتفاقی را بر مبنای پایه ریزی روایت اولیه برای آن می‌دانند.
کشاورز با اشاره به داستان تاریخی «حسنک وزیر» عنوان کرد: این شخصیت پس از گذشت هزارسال انگار که هنوز زنده است و هرکس بیهقی را می‌خواند انگار که هنوز ماجرای حسنک وزیر و سرو سوزنی آن را به عینه می‌بیند.
کشاورز در این دیدار از قرار گرفتن کتاب روباه شنی در مسیر ترجمه به انگلیسی توسط ناشری در انگلستان خبر داد و گفت: این اثر در لندن توسط ناشری به دست ترجمه سپرده شده تا در آنجا هم منتشر شود.
وی پیرامون کار جدیدی که در دست چاپ دارد هم با اینکه ممکن است به نمایشگاه کتاب تهران نرسد تأکید کرد: کارهایی که در این چندسال گذشته چاپ کردم و معمولاً در مجلاتی همچون همشهری داستان منتشر می‌شوند، مجموعه‌ای هستند که در قالب یک کتاب قرار می‌گیرند. در کنار یک رمان تمام شده بخشی از کارهایی است که سال گذشته به پایان رساندم و در مراحل ویرایش و آماده سازی است.
کشاورز با توجه به مجموعه مقالاتی که نوشته هم عنوان کرد: «میان پرده‌های داستان» از چند سال پیش در مجله سینماادبیات در حال چاپ هستند که در تمامی شماره‌های این ماهنامه قرار دارند؛ این مجموعه به شکل یک کتاب منتشر خواهد شد.
وی با بیان اینکه عنوان موقت رمان، «خروج اضطراری» است، موضوع این اثر را در مسیر آثار پیشین خود عنوان کرد و افزود: در این اثر البته رگه‌هایی از طنز موقعیت و اجتماعی پررنگ‌تر است که البته در مجموعه «بلبل حلبی» هم بود.
کشاورز درباره مجموعه مقالاتی که در ماهنامه «سینماادبیات» منتشر شده و در قالب کتاب در خواهد آمد، آن را پیرامون موضوعات داستانی عنوان کرد و افزود: این مجموعه پیرامون مطالبی در ارتباط با داستان نویسی است که کمتر درباره آن صحبت شده و نمونه آن نقش اشیا در داستان، نقش حواس پنجگانه در داستان، مسئله فقدان در داستان، داستان و تحولات اجتماعی، بینامتنیت در داستان و... که حاوی ١٦مقاله است.
نویسنده روباه شنی تأکید کرد: مجموعه داستان کوتاه روباه شنی از آن دسته آثاری است که خودم دوستش دارم و مورد استقبال مخاطب هم قرار گرفت که بازتاب بسیاری در رسانه‌ها داشت.
نویسنده برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی یکی از ویژگی‌های داستان نویسی در شیراز را جلسات داستان خوانی و در پی آن نقد و بررسی دانست که از سال‌ها پیش رخ داده و هیچ یک از نویسندگان از این نشست‌ها دلخور بیرون نمی‌آمدند.
وی حسن دیگر این نشست‌ها را معرفی نویسندگانی به ادبیات ایران می‌داند که اکنون نسلی از نویسندگان تأثیرگذار کشور را شکل داده اند که نام آور هستند.
در این دیدار معاون فرهنگی ارشاد فارس با تقدیر از محمد کشاورز در کسب جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی عنوان کرد: افتخار دریافت این جایزه افزون بر حوزه فرهنگ استان درخششی برای قاطبه نویسندگان به شمار می‌رود.
مهدی امیدبخش با اعلام اینکه در سال جدید رویکرد فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تقدیر از بزرگان عرصه فرهنگ است، به دیدار نوروزی در منزل استاد ابوالقاسم فقیری اشاره کرد و افزود: امسال با همتی که انجمن اهل قلم و انجمن آثار و مفاخر استان به خرج داده، خوشبختانه این روند آغاز گشته و امیدواریم تا پایان سال این امکان را داشته باشیم نزد نویسندگان، شاعران و فرهنگوران برویم.
امیدبخش همچنین با توجه به انتظاری که اهل فرهنگ به ویژه پیشکسوتان در پاسداشت فعالیت‌هایشان دارند، این نوید را داد که امسال با اهتمامی که این انجمن‌ها می‌ورزند چهره‌های فرهنگی استان به ویژه پیشکسوتان در اولویت معرفی به مرکز برای دریافت نشان فرهنگی قرار 
گیرند.
مشاور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم در این نشست با یادآوری نکاتی که در آیین بزرگداشت غلامحسن اولاد ذکر شد عنوان کرد: آثار انسان‌هاست که هریک از آنان را جاودانه می‌سازد؛ متأسفانه روزانه هزاران انسان پا به این جهان گذاشته و از دنیا می‌روند سپس به فراموشی سپرده می‌شوند. از این رو آنچه از هریک از ما به یادگار بماند موجب ماندگاری فرد می‌شود.
عبدالنبی سلامی غافل شدن از اثرگذاری فرهنگی را برای نسل‌های بعدی موجب فراموشی دانست و گفت: برای جاودانه شدن آثار هنرمندان و اهالی فرهنگ بهترین شیوه مکتوب شدن آثار آنان است.
مسئول انجمن آثار و مفاخر استان فارس در ادامه به نقدهای نوشته شده بر مجموعه داستان کوتاه روباه شنی نوشته محمد کشاورز اشاره کرد و گفت: هر نقدی ابتدا باید به معرفی اثر بپردازد و سپس کتاب را مورد نقد قرار دهد.

amirabadi_shznvn@yahoo.com

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی