[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ظرفیت تولید نهال سه برابر می‌شود، روزنامه شیراز نوین

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: در راستای اجرای طرح تولید یک میلیارد اصله نهال در کشور ظرفیت تولید نهال در نهالستان‌های ‌این استان سه برابر می‌شود.
منصور رضایی سه‌شنبه ۲۰ دی به خبرنگاران گفت: در راستای هدف‌گذاری سازمان منابع طبیعی کشور بر اساس دستور رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر تولید یک میلیارد اصله نهال طی مدت ۴ سال از سال ۱۴۰۲ در کشور طرح تولید نهال در فارس دنبال شده است.
وی با اشاره به سوابق و ظرفیت‌های خوب استان در زمینه تولید و تأمین نهال‌های جنگلی و مرتعی گفت: در حال حاضر برای اجرای طرح تولید یک میلیارد نهال، تولید نهال گونه‌های جنگلی در مناطق سردسیری و گرمسیری نهالستان‌های استان به سه برابر ظرفیت کنونی افزایش خواهد یافت. رضایی با اشاره به اجرای ‌این طرح بزرگ و ضرورت تولید نهال جنگلی اضافه کرد: ‌این پروژه که با هدف زراعت چوب و توسعه جنگل‌کاری اجرا می‌شود، نقش بسزایی در احیای جنگل‌های سوخته و تخریب شده ناشی از آتش‌سوزی‌ها داشته و علاوه بر آن موجب افزایش سرانه فضای سبز اطراف شهرها نیز می‌شود.
وی گفت: کاشت گونه‌های سریع الرشد مانند صنوبر، اکالیپتوس و گز شاهی و همچنین گونه‌های بادام کوهی، ارژن، افرا، بلوط، کاج، سرو، زبان گنجشک و ارغوان در مناطق معتدل و سردسیر و نیز کاشت انواع آکاسیا، کهور، برهان و کنار در مناطق جنوبی و گرمسیری استان برای تأمین بخشی از نیاز کارخانه‌های چوب بری از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده در ‌این طرح است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از نهال‌های تولید شده نیز در شهرهای جنوبی استان به ویژه مناطق بیابانی و مستعد بیابانی شدن غرس و در اولویت قرار خواهد گرفت.
رضایی با اشاره به الزامات اجرایی ‌این پروژه در استان و همکاری و تعامل سایر دستگاه‌هایی اجرایی، سازمان‌ها و نهادهای حمایتی، یادآور شد: اجرای ‌این طرح مستلزم آماده کردن زیرساخت‌های لازم بوده و بر ‌این اساس برای پیشبرد مطلوب‌ این طرح لازم است از ظرفیت‌ها و پتانسیل مردم و خیرین، دوستداران طبیعت، ادارات و دستگاه‌های دولتی و خصوصی، استانداری، فرمانداری‌ها، قرارگاه‌ها و پادگان‌های نظامی ‌و انتظامی، دهیاری‌ها و ائمه جماعات استفاده شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به ظرفیت تولید نهال در نهالستان‌های استان، گفت: به دلایلی نظیر تغییر اقلیم، خشک‌سالی‌های پی‌درپی وکمبود شدید منابع آبی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که با تعامل ‌این مجموعه حداکثر تلاش خود را برای بررسی و رفع‌ این مشکلات به کار خواهیم بست. وی افزود: سعی می‌شود در ‌این پروژه با مشارکت شرکت‌های صنعتی، پتروشیمی ‌و صنایع در قالب اجرای تعهدات و قرارداد حفاظت و آبیاری گام بهتری در اجرای ‌این عملیات بزرگ برداشته شود.
رضایی یادآور شد: علاوه بر تأمین امکانات و تجهیزات موجود و نیز اصلاح زیرساخت نهالستان‌ها و‌ ایستگاه‌های تولید بذر باید به شرایط اکولوژیک منطقه به ویژه موضوعات آب و خاک و نیز هزینه‌های جمع آوری، کاشت، مراقبت و آبیاری در‌ این عملیات توجه کرد. مدیرکل منابع طبیعی فارس اضافه کرد: در راستای اجرای موفق ‌این عملیات نخست باید با اصلاح و تقویت زیرساخت‌ها، روش‌های آبیاری و استفاده از سیستم‌ها و تجهیزات آبیاری و نیز استفاده از گونه‌های بومی ‌و همچنین احداث سامانه‌های آبگیر، با استفاده از طرح‌های مطالعاتی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. رضایی با بیان ‌اینکه در حال حاضر اعتبار اختصاص یافته برای اجرای‌ این طرح در حال پیگیری از سوی وزارتخانه است، گفت: در صورت تأمین اعتبار می‌توان علاوه بر احیاء عرصه‌های تخریب شده و همچنین توسعه جنگل‌کاری و ‌ایجاد فضای سبز، برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و حفاظت از آب و خاک، گام‌های مؤثر و تأثیر گذاری برداشت.
 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی