[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۸۷
  • دوره جدید

اتصال بازار وکیل به مترو ، روزنامه شیراز نوین

  سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز گفت: معماری ایستگاه مترو در منطقه وکیل شیراز در کشور متمایز و ویژه خواهد بود. مهندس حسن مرادی ظهر چهارشنبه 18 دی‌ماه در جمع خبرنگاران خاطر نشان کرد: ایستگاه بازار وکیل شیراز از نظر ترافیکی و بُعد جابجایی مسافر از حجم زیادی برخوردار نیست؛ ولی با توجه به تقاضای کسبه شریف بازار تصمیم بر آن شد تا این منطقه تاریخی - اقتصادی به وسیله زیرساخت مترو احیا شود. وی با اشاره به مشکلاتی که در روند اجرای این پروژه وجود دارد تصریح کرد: سازمان حمل و نقل ریلی تمامی تلاش خود را انجام داد تا عملیات عمرانی این پروژه، بار ترافیکی شهر افزایش ندهد و از این رو بسیاری از مراحل انجام کار و پایه‌ریزی هسته مرکزی به صورت زیرزمینی انجام شده که تا حدودی هزینه و زمان اجرای پروژه را افزایش داده است. این مقام مسئول با اشاره به تمهیدات ویژه‌ای‌که برای نمای داخلی و بیرونی ایستگاه اندیشه شده، بیان کرد: سقف ایستگاه وکیل تداعی‌گر معماری چشم نواز بازار‌می‌باشد و برای طراحی آن از مهندس ایروانیان به عنوان یکی از طراحان برجسته استفاده شده است.
مهندس مرادی افزود: این ایستگاه با اعتباری بالغ بر یک هزار و 500 میلیارد ریال در دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و بنا بر قول مساعد شهردار شیراز، شاهد احداث موزه‌ای‌در مجاورت آن خواهیم بود. مدیر عامل شرکت مترو شیراز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عملیات عمرانی خط دوم مترو شیراز با سرعت در حال انجام است و در فاز یک این پروژه ایستگاه‌های‌قهرمانان، عادل‌آباد، امیرکبیر و امام حسین به بهره‌برداری خواهند رسید. مهندس مرادی با اشاره به اعتباراتی که برای این پروژه مورد نیاز است، گفت: مبلغی در حدود 1300میلیارد تومان و 23میلیون یورو برای تأمین تجهیزات براورد هزینه شده که شهردار شیراز با حمایت ویژه‌ای‌که از این پروژه دارد، قول مساعد تأمین اعتبار را داده است.وی با اشاره به پیشرفت 75درصدی حفاری تونل‌های‌مترو در شیراز خاطر نشان کرد: در بخش حفاری زیرزمینی عوامل ناشناخته و پیش‌بینی نشده زیادی وجود دارند و تلاش‌می‌کنیم طبق برنامه زمان‌بندی شده این پروژه را به پایان رسانیم.
این مقام مسئول با اشاره به حمایت‌های‌شهرداری و همکاری شهردار شیراز، مهندس حیدراسکندرپور برای پیشبرد متروی در این کلانشهر گفت: با مساعدت‌های‌انجام شده تا به امروز با مشکلات مالی مواجه نشده‌ایم و مجموعه شهرداری در انجام تعهدات خود بمراتب از دولت جلوتر است. رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به دستاوردهایی که متخصصان ایرانی برای تأمین قطعات مورد نیاز مترو به آنها دست یافته‌اند، گفت: فرایند خرید بخشی از تجهیزات آغاز شده است و فقط سهمی معادل 30درصد از آنها را از خارج از کشور تهیه‌ می‌کنیم.
مهندس مرادی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای هر کیلومتر مترو نیازمند 50میلیون دلار اعتبار برای عملیات عمرانی، تجهیزات، ناوگان هستیم و در شرایط کنونی مشکل اصلی مترو شیراز تأمین واگن است که این وظیفه طبق قانون بر عهده وزارت کشور‌ می‌باشد و قول‌های ‌مساعدی هم در این زمینه داده شده است. وی با اشاره به برنامه‌های‌آتی سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز بیان کرد: در دهه مبارک فجر عملیات کلنگ‌زنی خط 3 مترو شیراز انجام‌می‌شود که این شبکه در امتداد خط اول فرودگاه شیراز را به گلستان و گویم متصل خواهد کرد. مدیر عامل شرکت مترو شیراز با اشاره به تعبیه امکانات لازم برای گسترش ایستگاه‌ها‌ در آینده گفت: عملیات اجرایی ایستگاه 15 خرداد فعلاً در اولویت نیست ولی زیرساخت‌های‌لازم برای ساخت آن در آینده پیش‌بینی شده است.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در ادامه گفت: مبالغ فروش بلیط فقط یک ششم از هزینه‌های‌جاری مترو را جبران‌می‌کند و باقیمانده هزینه‌ها‌توسط شهرداری شیراز به منظور حمایت از شهروندان و بهبود وضعیت محیط‌زیست پرداخت‌ می‌شود.به گفته این مقام مسئول ایستگاه‌های‌غدیر و رازی به زودی مجهز به پله برقی خواهند شد و آسانسور در ایستگاه کاوه که از بار حمل و نقل کمتری برخوردار است ایجاد ‌می‌شود.
در ادامه مجری خط اول و دوم متروی شیراز گفت: ایستگاه قهرمانان دارای 4دروازه است و بیش از 77هزار متر خاکبرداری داشته که 50درصد از عملیات فونداسیون آن اجرا شده است. مهندس حجت‌اله قهاری در جمع خبرنگارانی که در ایستگاه‌های‌احداث مترو حضور یافته بودند خاطر‌نشان کرد: ایستگاه قهرمانان در فاز یک این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید و دارای دو طبقه‌ می‌باشد. وی در ادامه با اشاره به مشخصات فنی ایستگاه دولت گفت: طول این ایستگاه 150متر و دارای عرض 26متر و عمق 20متر است که به دلیل حجم ترافیک زیاد و قرار گرفتن فیبرهای نوری و لوله‌های‌آب و گاز در فاز اول پروژه به بهره‌برداری نخواهد رسید. مهندس قهاری پیرامون مشخصات فنی ایستگاه استقلال خاطر نشان کرد: در این مسیر امکان انحراف ترافیکی وجود ندارد و به همین دلیل عملیات عمرانی آن به طور کامل زیرزمینی انجام ‌می‌شود. مجری خط اول و دوم متروی شیراز با اشاره به پیشرفت 750متری عملیات حفاری که در هر ماه به طور متوسط صورت‌می‌گیرد، تصریح کرد: طول ایستگاه استقلال 147متر با عرض 23متر و عمق 27 است و قسمت عمده‌ای ‌از عملیات اجرای تونل آن انجام شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر