[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۳۰
  • دوره جدید

اطلاعات محرمانه، روزنامه شیراز نوین

فرزاد وثوقی - روزنامه نگار

farzad_vossoghi@yahoo.com

گاهی بعضی اخبار را طبقه‌بندی ‌می‌کنیم و آنرا از رسانه‌های‌داخلی دریغ اما دراختیار رسانه‌های‌آن‌سوی مرزها قرار می‌دهیم. شاید نام این عمل را نشت اطلاعات باید گذاشت اما با خبر بودن رسانه‌های‌آن‌سوی مرز از برخی اخبار داخلی وسکوت رسانه‌های‌داخلی به پرسشی بزرگ در اذهان عمومی تبدیل شده است. بالاخره باید اعلام‌ می‌کردیم که چه خطای بزرگی را با سرنگونی یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط خارجی مرتکب شدیم. سیستم پدافند هوایی کشور هر چند وارداتی ویا تولید داخل با معایب بسیاری همراه است، حتی اگراین خطا انسانی باشد ویکی از افسران مربوطه دستش به اشتباه روی دکمه قرمزشلیک رفته باشد. یکی از خصوصیات جنگ‌های‌نوین (الکترونیک) همین اختلال در سیستم‌های‌راهبری وراداری است که به‌طور قطع هدایت‌کننده سیستم دفاعی موشکی کشورهاست...

در واقع برتری با ارتش‌هایی است که بیشتر و بهتر بتوانند درسیستم‌های ‌راهبری و راداری اختلال ایجاد کنند و بدون حضور فیزیکی از صف مقابل کشته بگیرند.
حالا ما مرتکب این اشتباه بزرگ شدیم. شاید بهتر بود این همه با افکار عمومی بازی نمی‌کردیم و همان روز نخست اصل ماجرا را به اطلاع ملت بزرگ ایران و نیز دولت های خارجی می‌رساندیم. در داخل کشور دو موج بزرگ خبری را باعث شدیم . موج اول اخبار رسانه‌های‌ دولتی بود که بشدت تکذیب‌ می‌کردند و از افکار عمومی‌ می‌خواستند به اخبار بیگانه توجهی نکنند و آب به آسیاب دشمنان نظام نریزند وموج دوم اخباری بود که طبق معمول از رسانه‌های ‌آن‌سوی مرز دریافت‌ می‌شد و انگار صادقانه‌تر بود.
معلوم نیست چرا در حالی که رسانه‌های ‌داخلی باید سکوت کنند اما اطلاعات دسته اول وگاهاً تصویری از رویدادهای داخلی توسط رسانه‌های‌ آن‌سوی مرز منتشر‌می‌شود. درواقع رسانه‌های آن‌سوی مرز در دریافت اطلاعات از داخل مقدم بر رسانه‌های ‌داخلی هستند. ما به رسانه‌های‌ داخلی سکوت و خود‌سانسوری را آموخته‌ایم و به رسانه‌های‌ آن‌سوی مرز دادن اطلاعات را آموخته‌ایم. آنها یادگرفته‌اند اخبار دسته اول را بدون اتلاف وقت منتشر کنند وهمیشه دسته اول باشند و البته رسانه‌های‌داخلی آموخته‌اند باید سکوت کنند وآب به آسیاب دشمنان قسم خورده نریزند.
یکی از تکنیک‌های‌ رسانه‌ای ‌برخورداری از منابع موثق وتأثیر‌گذار است. این منابع موثق معمولاً وبطور یقین در بدنه دولت‌ها‌ ودستگاه‌های برنامه‌ریز و اجرایی وجود دارند. در این بین هستند خبرنگارانی که نحوه کار و فعالیت آنان برای دریافت اطلاعات از این منابع طراحی شده است. در واقع انتشار هدفمند اخبار و یا پیش خبرهای مهم از یک رویداد و وجود و حضور عناصر منتشر کننده‌ای‌که بعضاً قابل تأیید وتکذیب است. دردنیای امروز آرایش رسانه‌ای‌ یک آرایش در جبهه خودی است . قدرت‌ها‌ رسانه‌ها‌ را با این آرایش در جبهه‌های ‌مختلف ومتناسب با نوع عملکرد واجرای عملیات روانی صف‌بندی ‌می‌کنند.
عملیات روانی رسانه‌ها‌ از اجرای عملیات‌های ‌نظامی تأثیرگذارتر وگاهی مخرب‌تر است. گرفتن اعتماد به نفس، تشدید روحیه ‌قدرت‌طلبی و یا شکست‌پذیری در تکنیک‌های ‌رسانه‌ای ‌دارای برنامه‌ریزی‌های ‌وسیعی است. تشکیل رسانه‌های ‌دارای قدرت و صاحب اطلاعات، با صرف اعتبارات لازم گاهاً از ایجاد برخی ارتش‌ها‌، لشکرها و شاید گردان‌های ‌انتحاری برای ایجاد وحشت جناح مقابل هم بیشتر است.
کاری‌ که داعش در مشرق زمین انجام داد اگر با پوشش قوی رسانه‌های ‌هدفمند همراه نبود هیچگاه چنین تأثیراتی نداشت. ایجاد رعب و وحشت با انتشار چند تصویر از ذبح انسان‌ها ونسل‌کشی تحت‌پوشش دین، آسیب‌های ‌بسیاری به اعتماد ملل جهان وارد کرد. تست‌های ‌موفقی هم در عالم اجرا از مهم توصیف کردن این عملیات روانی در بین ملل جهان گرفته  شد و تماماً تأثیرات مثبت را تأیید نمود. نمایش فیلم کوتاه در شبکه‌های ‌اجتماعی از رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته که با فریاد تکبیر یکی از حاضران، متزلزل‌ می‌شود و مراسم سخنرانیش بهم‌ می‌خورد نمونه‌ای‌ از این تلاش و توفیق درآن است.
این روزها کسی به معنای پیشین آن دنبال جنگ و صف‌کشی سرباز‌ها ‌نیست. توان نظامی در تجهیزات موشکی ونیروهای هوا فضا تمرکز یافته است. بیوتروریسم نمونه دیگری از این جنگ‌های‌ خاموش اما پُرتلفات است. تست‌های‌ موفق وهراس برانگیز آن را‌ می‌توان در انتشار اخبار کیک‌های‌آلوده مورد ملاحظه قرار داد. اتفاقی که هم صنایع تولیدی کشور را با خطر تعطیلی و موج بیکاری روبرو ‌می‌کند و هم افکار عمومی را به هراس وا می‌دارد. هراسی که عواقب وخیمی در بُعد امنیت داخلی به همراه دارد. بیو تروریسم نسخه جدید وتهاجمی دشمن است که حتی بصورت انتحاری با بهره‌گیری از یک نفر ، قادر خواهند بود تلفات بسیاری از صف مقابل بگیرند.
صادق بودن با افکار عمومی یکی از بهترین روش‌های‌ممکن در جنگ روانی است، عناصر فعال در رسانه‌های‌ داخلی‌می‌توانند به عنوان افسران جنگ نرم این فرصت را از دشمن بگیرند و زمینه را برای اجرای بسیاری برنامه‌ها‌ فراهم کنند. اجرای برنامه سهمیه‌بندی بنزین آنهم درشرایطی که رسانه‌های‌داخلی به نقل از وزرا ونمایندگان این خاطرجمعی را به مردم داده بودند که بنزین گران نخواهد شد یک نوع خودزنی اطلاعاتی بود. در واقع با این کار رسانه‌های‌داخلی ومنابع داخلی را بی‌اعتبار کردیم.
هم وزیر و هم نماینده مجلس بی‌اعتبار و دروغگو شدند هم رسانه‌های‌داخلی. با این حرکت غلط وشاید هدفمند به اعتماد مردم ضربه واردکردیم. 
در کلام پایانی باید به این نکته مهم توجه نمود که انتشار اطلاعات باید در زمان مناسب، فوری وتأثیرگذار انجام شود. درغیر این صورت میدان جنگ نرم را واگذار نموده‌ایم و باخت را برای خود رقم زدیم. انتظار می‌رود منابع داخلی رسانه‌های‌داخلی را مقدم بر رسانه‌های‌ آن‌سوی مرز بدانند و هدایت افکار عمومی را به صف خودی بسپارند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی