[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۸۵
  • دوره جدید

دانش‌آموزان اوتیسم مدرسه‌دار می‌شوند ، روزنامه شیراز نوین

معاون وزیر آموزش ‌وپرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور با اشاره به اینکه 14 استان کشور مدرسه دولتی ویژه اوتیسم ندارد، گفت: ازجمله استان‌های فاقد مدرسه دولتی اوتیسم فارس است که تلاش می‌کنیم ظرف یک و نیم سال آینده با تأمین زمینی که انجام خواهد شد این نوع مدرسه نیز در شیراز ساخته شود.
به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش فارس، دکتر سید جواد حسینی در آیین افتتاح گلخانه دبیرستان مهارت‌های حرفه‌ای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی مجید راهبی شیراز، با اشاره به سه رویکرد نظام تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه که در آموزش‌وپرورش کشور شروع‌شده، گفت: ما در جهت استمرار و تقویت این رویکردها اقدام خواهیم کرد.
معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور افزود: امروز در سطح جهان و در آموزش‌وپرورش کشور رویکرد تعلیم و تربیت با نیازهای ویژه از سمت رویکرد تفکیک به سمت تلفیق و از تلفیق به فراگیرسازی جهت پیداکرده است و ما باید این مسیر را با کیفیت بیشتر ادامه دهیم.
وی با اشاره به اینکه  بیش از 80 هزار دانش‌آموز در یک هزار و 600‌مدرسه استثنایی به‌صورت ویژه و با رویکرد تفکیک  مشغول به تحصیل هستند، گفت: بیش از 800 مدرسه ما به شکل تلفیقی دانش‌آموزان را تحت‌پوشش قرار داده‌اند.
حسینی افزود: به‌جز ناتوانان ذهنی، بقیه دانش‌آموزانی که از محدودیت‌های هفت‌گانه برخوردارند و  قابلیت اینکه در مدارس عادی که تحت عنوان مدارس پذیرا به شکل تلفیقی تعلیم و تربیت شوند دارند و  خدمات معلم رابط، مرجع و مناسب‌سازی خاص صورت می‌پذیرد.
معاون وزیر آموزش‌وپرورش بستر حرکت را به سمت فراگیرسازی دانست و گفت:  همان‌گونه که شهر ناشنوایان و نابینایان نداریم، آموزش‌وپرورش ناشنوایان و  نابینایان هم نباید داشته‌باشیم چراکه این انسان‌ها به شکل عادی دوشادوش دیگران زندگی و در  مناسبات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی حضور دارند.  
وی افزود: هر چه قدر دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بتوانند در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند این خود عاملی است که  به نفع  هر دو گروه دانش‌آموزان عادی و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خواهد شد.
رئیس سازمان استثنایی کشور با تأکید بر لزوم  مناسب‌سازی مدارس عادی برای حضور دانش‌آموزان استثنایی گفت: تمام تلاشمان بر مناسب‌سازی، همسوسازی، هم‌ترازسازی، همسان‌سازی مدارس عادی برای پذیرش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است و برای تحقق این امر نیازمند مناسب‌سازی در شهر، خانواده‌ها و بیش از همه در آموزش‌وپرورش هستیم.
وی با اشاره شعار جامعه در نظام بین‌المللی مبنی برساختن جامعه دوستدار انسان، گفت: جامعه دوستدار انسان جامعه دوستدار کودک، کتاب و معلولان  با نیاز ویژه  است و جامعه‌ای که نتواند برای بخشی از انسان‌های با نیاز ویژه مناسب‌سازی شود، نمی‌تواند ادعای جامعه انسانی داشته‌باشد.
حسینی افزود: باید مناسب‌سازی را در مدارس شروع کنیم و تا پایان سال 98 برای 15 استان و در پایان سال 99 برای تمام استان‌ها یک مدرسه عادی به شکل کاملاً مدرن مناسب‌سازی شود و بدین ترتیب  سایر مدارس هم می‌توانند به این شکل آماده‌سازی شوند و  زمینه حضور فیزیکی و کالبدی پذیرش دانش‌آموزان را داشته‌باشد.
وی با تأکید بر لزوم  مناسب‌سازی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در جامعه  و مدارس گفت: مناسب‌سازی باید در عناصر فضا،  معلم و کتاب‌های درسی و دانش‌آموزان عادی، تجهیزات و  وسایل آموزشی و خانواده دانش‌آموزان با نیازهای ویژه صورت پذیرد.
معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور افزود: در این راستا دانش‌آموزان  عادی  و معلمان باید بدانند دانش‌آموزان با آسیب شنوایی، بینایی یا معلولان جسمی - حرکتی یا حتی اوتیسم از چه شرایط، ظرفیت و استلزاماتی برخوردار است تا متناسب با آن‌ها رفتار کنند.  وی در خصوص مناسب‌سازی خانواده دانش‌آموزان با نیازهای ویژه گفت: در زمانی که طرح سنجش انجام می‌پذیرد هفت بسته و سی دی در زمینه برخورد مناسب بادانش‌آموز ویژه به خانواده آن‌ها تحویل داده می‌شود.
حسینی همچنین گفت: در همین راستا نیز در هفته معلولان 3 کتاب برای خانواده‌ها، 3 کتاب برای معلمان و 3 کتاب برای دانش‌آموزان عادی در زمینهٔ رویکرد مناسب‌سازی، تولید و توزیع شد.
وی یادآور شد: افزایش مهارت‌های زندگی، فنی و حرفه‌ای در آموزش‌های دانش‌آموزان با نیاز ویژه رویکرد جدی‌تری است که فقط برای مدارس پیش‌حرفه‌ای و حرفه‌ای بیش از 36 شاخه  فنی و حرفه‌ایی در نظر گرفته‌شده که بیش از 100 رشته را در بر می گیرد.
معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور گفت: ما در مدارسی که فضا دارند ایجاد مراکزی مانند گلخانه، مراکز فنی‌و‌حرفه‌ای و ساختن سالن‌های ورزشی با ابعاد 200 متر و سالن‌های ورزشی درون مدرسه‌ای را به‌عنوان سیاست پیگیری می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه  14 استان کشور مدرسه ویژه اوتیسم ندارد، گفت: ازجمله استان‌های فاقد مدرسه اوتیسم فارس است که  تلاش می‌کنیم ظرف یک و نیم سال آینده با تأمین زمینی که انجام خواهد شد این نوع مدرسه نیز در شیراز ساخته شود.
حسینی همچنین با اشاره به وجود 31 سالن ورزشی مخصوص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سطح کشور، گفت: در 15 استان ازجمله فارس سالن ورزشی مخصوص دانش‌آموزان با نیاز ویژه نداریم که در ساخت و بهره‌برداری سالنی به متراژ 200 متر که در این استان در دست‌ساخت است حتماً کمک خواهیم کرد.
گفتنی است گلخانه دبیرستان مهارت‌های حرفه‌ای دانش‌آموزان استثنایی کم‌توان ذهنی مجید راهبی شیراز در فضایی به مساحت 45‌مترمربع، با سازه فلزی و سقف پلی کربنات و هزینه‌ای بالغ‌بر 500‌میلیون ریال احداث‌شده است که به سیستم گرمایشی و سرمایشی نیز مجهز است.
این رشته امسال در مدارس مهارت‌های حرفه‌ای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی ایجادشده است و هدف از ایجاد آن آموزش رشته باغبانی گرایش گل‌های آپارتمانی به دانش‌آموزان استثنایی است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی