[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۲۹
  • دوره جدید

تراموا جایگزین اتوبوس‌می‌شود، روزنامه شیراز نوین

  سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: عملیات اجرای پروژه تراموای شیراز در دهه فجر سال‌جاری آغاز ‌می‌شود. دکتر مجتبی زوربخش صبح سه‌شنبه هشتم بهمن‌ماه در حاشیه دیدار از پروژه تراموا که به همراه رئیس پلیس راهور شیراز صورت گرفت به خبرنگار روزنامه شیرازنوین گفت: فرآیند نقشه برداری و اسکن تأسیسات زیرزمینی در حال انجام است و هماهنگی‌های‌لازم با شرکت‌های‌مخابرات، گاز، برق، آب و فاضلاب صورت گرفته است. وی از تراموا به عنوان خطوط تغذیه‌رسان مترو و جایگزین مناسبی برای اتوبوس‌های‌شهری یاد کرد و افزود: عمر متوسط هر دستگاه اتوبوس حدود هفت سال است و این در حالیست که تراموا‌ می‌تواند در بازه زمانی 35‌تا‌50ساله به صورت مستمر مورد استفاده قرار گرفته و زیرساخت‌های‌آن تا 80سال پایداری‌ می‌کنند. 
این استاد دانشگاه با اشاره به این که زمان و هزینه اجرای تراموا قابل مقایسه با مترو نیست خاطر نشان ساخت: وزارت کشور به شهرداری‌ها ‌توصیه‌ می‌کند به سمت و سوی استفاده از تراموا بروند و شهرداری کلانشهر شیراز با وجود تمامی مشکلاتی که در برهه کنونی با آنها روبرو‌می‌باشد، با جدیت به دنبال احداث تراموا در پایتخت فرهنگی ایران بوده و در این زمینه پیشرو است. البته همانطور که در چارچوب قانون و بخشنامه‌ها ‌ذکر شده این‌گونه پروژه‌های‌شهری باید از حمایت‌های‌دولتی نیز برخوردار گردند.
 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به حمایت‌های‌مالی شهرداری از پروژه‌های ‌دوستدار محیط‌زیست گفت: شهروندان شیرازی سهمی معادل یک ششم از هزینه‌های‌ جاری مترو را پرداخت ‌می‌کنند و مابقی آن را شهرداری شیراز متقبل شده است. امیدواریم سهم دولت نیز در این زمینه مورد توجه قرار گرفته و بتوانیم رویکرد مشابهی در تراموا نیز برای حمایت مالی از شهروندان داشته‌باشیم. دکتر زوربخش در بخش دیگری از سخنان خود به دوچرخه‌های‌هوشمند اشتراکی اشاره کرد و بیان داشت: آمار استفاده و استقبال شهروندان از بیدودها چشمگیر بوده و بر اساس افزایش تقاضای مردم، محدوده و تعداد آنها رشد ‌می‌یابد. 
وی به دیدگاه انسان محوری که سرلوحه عملکرد شهرداری شیراز است، اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: وجهه خودرو محوری در خیابان‌هایی نظیر ملاصدرا و عفیف‌آباد رشد نابسامانی داشت و شهرداری شیراز تلاش کرد با اتخاذ پروژه‌های‌انسان‌محور نظیر دوچرخه‌های‌هوشمند اشتراکی آن را تا حدودی احیا کند. 
البته پروژه بیدودها با گذشت زمان به تمامی نقاط شهر به صورت 24ساعته تعمیم خواهد یافت و با صبوری شهروندان شاهد اجرای آن در عمق محلات هم خواهیم بود. این مقام مسئول از دوچرخه‌های‌هوشمند به عنوان یک سرمایه ملی یاد کرد و بیان داشت: امکان سرقت دوچرخه‌ها‌ وجود ندارد ولی متأسفانه شاهد خسارت‌های ‌جزیی بوده‌ایم که مطابق قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.
دکتر زوربخش با اشاره به شاخصه فرهنگ‌مداری شهروندان شیرازی گفت: هزینه اشتراک بیدودها در تهران 189هزار تومان است که در شیراز با حمایت‌های‌شهرداری این کلانشهر به 20هزارتومان کاهش یافته و بسته‌های‌تشویقی نیز برای استفاده‌کنندگان در نظر گرفته شده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در پایان از بازآفرینی کامل محدوده باغ جهان نما درراستای اجرای پروژه‌های‌انسان محور شهرداری شیراز خبر داد.
در ادامه رئیس پلیس راهور شیراز به خبرنگار شیرازنوین گفت: تراموا یکی از ابعاد جدید حمل و نقل در ایران و شیراز است و به نظر‌می‌رسد که قوانین و آیین نامه‌ها ‌باید در این زمینه بروز رسانی شده و از تجربیات و قوانین کشورهای موفق استفاده شود. سرهنگ صادق سلیمی در ادامه با اشاره به اهمیت نقاط تلاقی تراموا، اتومبیل و عابران پیاده تصریح کرد: اجرای هر پروژه عمرانی فشار مضاعفی را بر فرایند حمل و نقل و ترافیک شهر وارد‌می‌کند. اما باید در نظر داشت که پروژه‌هایی نظیر تراموا و مترو برای سومین حرم اهل‌بیت(ع) و شهروندان ارزشمند است.
در ادامه این بازدید، مدیر اجرایی تراموا به خبرنگار شیرازنوین گفت: امیدواریم با تلاش‌ها ‌و مساعدت‌های‌انجام شده پروژه تراموای شیراز در حداقل زمان ممکن به بهره‌برداری برسد. مهندس محمدعلی ابراهیمی در ادامه با تأکید بر توانمندی مهندسان بومی در زمینه اجرای پروژه‌های‌کلان در سطح کشور بیان داشت: برای اجرای هر چه بهتر پروژه تراموا تعاملات پیوسته‌ای‌با پلیس و میراث فرهنگی انجام شده و بیش از 70جلسه کارشناسی و برنامه‌های‌مطالعاتی گسترده‌ای ‌در این زمینه در دستور کار است.وی با اشاره به اینکه 16رام قطار برای تراموای شیراز مورد نیاز است بیان داشت: فازهای اول و دوم این پروژه به ترتیب از شازده‌قاسم تا دروازه اصفهان و آرامگاه سعدی امتداد‌ می‌یابند و در فاز سوم با در نظر گرفتن مصوبات کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر، دو واریانت در دست بررسی است که با توجه به توجیهات اقتصادی و جمع‌بندی‌های ‌حاصل شده به مرحله اجرا خواهد رسید. وی در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط کشور باید دید چه ناوگانی در اختیار پروژه تراموای شیراز قرار خواهد گرفت تا عملیات احداث زیرساخت‌ها‌ براساس آن تدوین شود.
شایان ذکر است پروژه تراموای شیراز برای اولین بار در سطح کشور به همت شهرداری شیراز در سه فاز اجرایی ‌می‌شود و نقش ارزنده‌ای‌در رونق مادی و معنوی گردشگری مذهبی، احیای بافت تاریخی شیراز و رونق مناطق محروم شهر خواهد داشت. تراموای کلانشهر شیراز در دهه فجر سال جاری کلنگ‌زنی خواهد شد و تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی