[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۳۰
  • دوره جدید

یک متر آزادراه، روزنامه شیراز نوین

فرزاد وثوقی - روزنامه نگار

farzad_vossoghi@yahoo.com


در طول سال از محرومیت‌های‌ استان‌می‌گوییم واینکه چرا بعضی ادارات اعتبارات ملی را جذب نکرده‌اند ویا نوع مدیریت به گونه‌ای ‌بوده است که توان جذب اعتبارات را نداشته‌اند و درجلسات استانی به صراحت از مدیران اجرایی خواسته‌ می‌شودتا داستان جذب اعتبارات را جدی بگیرند و باقی قضایا.
داستانی که هر ساله در حال تکرارشدن است وتوان جذب در مدیران اجرایی وجود ندارد وبه سبب همین بی‌درایتی کیسه فارس چونان گذشته خالی است. اگر بخواهیم به اطراف خود نگاه کنیم پروژه‌های‌خاک گرفته بسیاری برای معرفی داریم که شایدبه لحاظ تأثیرات زمانی، تاریخ مصرف آنها گذشته باشد. مثلاً فارس یک متر آزاد راه قابل بهر‌ برداری ندارد و هرچه پرونده راه‌های استان را مرور‌می‌کنیم این پروژه وبال گردن مدیران ارشد فارس بوده است و به تحقیق پروژه آزادراه شیراز- اصفهان تا دلتان بخواهد کشدار شده است...

داستان تصادفات جاده‌ای ‌نیزکه بیشتر متوجه خطای انسانی شده از نبود زیرساخت‌های ‌لازم و به روز سرچشمه ‌می‌گیرد چرا که مدیران استانی فکر‌می‌کنند مردم هنوز با گاری به مسافرت ‌می‌روند. واقعیت این است که خودروهای وارداتی ویا قاچاق شده به داخل قابلیت‌های‌ بسیاری از جمله شتاب وسرعت دارند و با پیکان مدل 49 تفاوت‌های ‌بسیاری دارند. خودروهای وارداتی که بازار داخلی را تصرف کرده‌اند برای جاده‌های استانداردی طراحی شده‌اند که ما خصوصاً درفارس از آن بی‌بهره هستیم.
جالب آنکه درطول سال از نبود اعتبار و امکانات برای پیمانکاران راهساز می‌گوییم و سرشان را به اوراق قرضه وحواله‌های‌چندساله گرم ‌می‌کنیم و از طرفی اگر مدیری، وزیری ویا معاون رئیس‌جمهور به فارس بیایید چنان آب وجارو ‌می‌کنیم وگزارش‌های‌بلند‌بالا‌ می‌دهیم که انگارطرف را به مدینه فاضله دعوت کردیم.
آقای وزیر ویا معاون هم که از این همه میزبانی ودرخشش توان مدیریتی درفارس به شگفت آمده‌ به چند تکه هدیه صنایع دستی اکتفا‌ می‌کند و باقی قضایا. البته در سخنرانی‌های ‌رایج نیز اعلام می‌دارند که زیر ساخت‌های ‌فارس به دلیل توان مدیریتی استان از آن تاریخ تا این تاریخ به‌شدت وبه‌صورت غیرقابل تصوری رشد وتوسعه داشته است و همانطور که در چهل سال گذشته عرض شد فقط در انتظار سرمایه گذاران هستیم . معمولاً تکه‌های‌سخنان آقای معاون رئیس‌جمهور و یا وزرای دولت در رسانه‌ها‌ بولد ‌می‌شود ویا با آب طلا نوشته ‌می‌شود که به معنای همه چیز است و درسال‌های بعد چونان گذشته‌ می‌توان به این خلاء‌های ‌توسعه اشاره نمود.
یکی از دلایلی که ما هنوز یک متر آزاد راه قابل بهره‌برداری نداریم همین تعارفات کت وشلواری است. جاده‌های ‌فارس از چهار سو بوی خون ‌می‌دهد و وعده آزادراه از این سال به آن سال حواله می‌شود. آنچه جالب نظر است عدم تمایل نمایندگان استان به پیگیری اعتبارات آزاد راه وتوسعه خطوط ریلی است چرا که در پایان مجلس دهم همچنان راه وریل نداریم واگر گزارشی بخواهیم به‌طور قطع گزارشی هم برای ارایه وجود ندارد.
اینکه نمایندگان پیروز یک جناح تمام توان خود را بگذارند برای عزل ونصب مدیران وشهرداران دولت‌های‌گذشته یک خطای راهبردی است. به‌نظر می‌رسد مدیران و شهرداران دولت قبل باید بمانند و ادامه کارهای نکرده را هم گردن بگیرند وهم در اتمام آن بکوشند. اینکه مدیری با بهانه و برچسب سیاسی ازخدمت نکرده مرخص شود چه لطفی دارد؟ مگرمدیران ما به‌جای مردم وسازندگی کشوربرای اشخاص کار می‌کنند که با آمد و رفت این وآن ازخدمت مرخص ‌می‌شوند. به‌نظر می‌رسد این نوعی کج‌سلیقگی است که نظام مدیریتی را با آن سنجش‌می‌کنند. اینکه کارها عقب‌ماندگی شدیدی دارد به همین دلیل است که افراد برای کارهای کرده ونکرده خود پاسخگو نیستند.
مدیران از نمایندگان استان توقع وانتظاری ندارند ونمایندگان هم تا وقتی مدیران استان تلفن آنان را پاسخ‌ می‌دهند وخرده‌فرمایشات را انجام می‌دهند کاری به عزل ونصب‌ها‌ ندارند ودراین دور باطل، این زمان توسعه است که به تأخیر‌می‌افتد.
حالا باید دید این فرهنگ آسیب‌دیده چگونه قابل ترمیم است؟ نظام مدیریتی که نقد بسیاری برآن وارد است و برای وارد نمودن نقد‌های‌بسیار باید ظرفیت‌های ‌موجود را ارزیابی نمود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی