[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خام‌فروشی محصولات صادراتی ممنوع، روزنامه شیراز نوین

در جلسه معاونت گردشگری استانداری فارس با متولیان حوزه گیاهان دارویی موانع و مشکلات ورود حرفه ای استان به صنعت گیاهان دارویی مطرح و با نظر کارشناسان این حوزه تدابیری برای رفع آن مطرح شد.
به گزارش شیرازنوین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری فارس، محمد فرخ زاده در این جلسه با اشاره به ظرفیت فوق العاده استان فارس در حوزه‌های مختلف گردشگری از جمله گردشگری غذا، گردشگری دارو، گردشگری کشاورزی و سایر انواع گردشگری خاطرنشان کرد: نه تنها در استان فارس، بلکه در کل کشور ظرفیت‌های بالقوه زیادی وجود دارد که مغفول مانده است و استفاده از هرکدام می‌تواند موجب جذب گردشگر داخلی و خارجی با سلایق گوناگون شود.
فرخ زاده با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۴۷ نوع گیاه دارویی در سطح استان زیر کشت می‌باشد که از این تعداد شهرستان فیروزآباد با تنوع ۱۵ گیاه دارویی و مرودشت ۱۳ گیاه دارو بیشترین سهم را در استان دارند و بقیه شهرستان‌ها با تنوع بین ۲ تا ۸ گیاه دارویی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته اند، گفت: صنعت گیاهان دارویی به عنوان صنعتی که هرچه محصول در آن تولید شود در دنیا به ویژه کشورهای آسیای غربی و شرقی همواره خواهان دارد، لازم است بر آموزش، فرهنگ‌سازی و تسهیلگری برای رفع مشکلات موجود برای ارتقای این صنعت تلاش کرد.
به اعتقاد فرخ زاده، وجود ۵۷ شرکت دارای مجوز در حوزه گیاهان دارویی در سطح استان که در این بین شهرستان جهرم با تعداد ۱۹ شرکت بیشترین سهم را داراست، نشان از فعالیت‌های بسیار خوب فارس در این حوزه است که هم اکنون با جمع کردن، هم افزایی، تقسیم کار و تمرکز بر فعالیت‌های نیمه تمام، استان فارس می‌تواند خیز بلندی در راستای به ثمر نشاندن این صنعت بردارد.
در این جلسه متولیان و صاحب نظران اجرایی و دانشگاهی، گزارشی از فعالیت‌های انجام شده ارائه و مشکلات و راهکارها را بررسی نمودند.
یکی از دغدغه‌های مطرح شده در این نشست این بود که بیش از شش سال است ستاد گیاهان دارویی با چهار کمیته فرآوری و صنایع بسته‌بندی، تحقیق تولید توسعه، بازاریابی و صادرات و آموزش فعالیت دارد و نقشه راه و پروژه‌های تحقیقاتی به ویژه در حوزه ظرفیت‌های بالقوه و گونه‌های در معرض خطر انجام شده است، ولی لازم است این تحقیقات و پژوهش‌ها در قالب پایان نامه باقی نمانده و به صنعت ارائه گردد و برای شرکت‌های دانش بنیان در حوزه فرآوری و تولید محصولات باکیفیت با استانداردهای لازم برای صادرات تسهیلگری انجام شود. نماینده صمت نیز با بیان اینکه امکانات زیرساختی برای ایجاد مراکز صنعتی گیاهان دارویی به صورت اقساط وجود دارد، افزود: بیشتر تولیدکنندگان تمایل دارند کشت و صنعت را در کنار هم داشته باشند؛ لذا نیاز است فضایی جدا از شهرک‌های صنعتی فراهم شود که هم اکنون اقدامات برای ایجاد شهرک صنعتی ویژه این موضوع در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال انجام است.
برندسازی شهرستان‌های دارای گیاه خاص از جمله میمند با وجود گل محمدی و تعیین استانداردهای لازم برای صادرات بر اساس بازارهای هدف و جلوگیری از خام فروشی و صادرات محصول بی کیفیت از جمله پیشنهادات ارائه شده در این 
نشست بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی