[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۵۰
  • دوره جدید

خط مطالبه‌گری، روزنامه شیراز نوین

فرزاد وثوقی - روزنامه نگار

farzad_vossoghi@yahoo.com

چگونه می‌توان یک حضور ۴ ساله ویا هشت ساله در خانه ملت را بدون نتیجه واعلام گزارش مورد تحلیل و بررسی قرار داد.  پرسش اینجاست که چگونه ممکن است در این چهار سال و یا آن هشت سال قدمی برای بهبود حوزه اقتصاد برداشته نشده باشد و میزان مشکلات به حدی است که امروز دوباره همان محرومیت‌ها و پس‌رفت‌ها دستاویزی برای تبلیغ باشد. امروز هستند افرادی که می‌خواهند بحران‌های موجود را تعدیل بخشند اما با شعار و یا مدعی برخورداری ازطرح و برنامه‌ای هستند برای بهبود اوضاع و احوال اقتصادی. بد نیست بدانیم و بدانند اقتصاد زیرساخت امنیت اجتماعی است، بدون زیرساخت‌های اقتصادی ادامه راه سیاسی غیرممکن است، اقتصادی که حتی قادر به هدف قرار دادن  مذهب است..

 بحران‌های اقتصادی امروز غیر قابل انکار هستند و نمی‌توان این بحران‌ها را پنهان کرد. بسیاری طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی در بُعد ملی و بین‌المللی در استانی مانند فارس از گذشته‌های دور هدف‌گذاری شده بود اما همان بسیار‌ها‌ همچنان در گل ولای تنگ‌نظری‌ها‌ و ندانم کاری‌ها‌ گیر کرده  و پیشرفتی نداشته‌ایم.
اگر ما در گذشته در مورد پالایشگاه دوم شیراز سخن‌ می‌گفتیم امروز هم ‌می‌توانیم سخن بگوییم، اگر دیروز در مورد منطقه ویژه اقتصادی، برج الکترونیک، قطب الکترونیک، بندر خشک، اتصال به دریا، خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز، توسعه خطوط ریلی، بهره‌گیری از آزادراه‌ها، دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، انتخاب وهدف‌گذاری مناطق مستعد گردشگری، صادرات محصولات منحصر به فرد فارس و یا برخورداری ازآرگو و ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه شیراز سخنرانی می‌کردیم  امروز هم می‌توانیم سخنرانی کنیم. خیلی از جوانان در حال پیر شدن در صف اشتغال ایستاده‌ بودند و حالا جوانت‌ر‌ها‌ وارد این صف بدون تدبیر‌می‌شوند، صفی که  امتدادش اعزام شعارگونه نیروی کار به خارج را وعده کرد و نشد.
سفرهای خارجی مدیران شهر و استان بدین‌منظور همچنان ادامه دارد، سفرهایی که گره از مشکلات اقتصاد فارس نگشوده است، این سفرهای تفریحی به نام کسب تجربه هیچ  دستاوردی برای فارس نداشته است و پرسش اینجاست که مگر مدیر و یا نماینده سیاسی در دوره آتی مدیریتی بر مسند کار است که باید تجربه اندوزی کند.
 نقطه سرخط- نمایندگان مردم در خانه ملت قادر نبودند در چهار سال گذشته و یاد آن هشت سال، قوانین را اصلاح و برای گردش اقتصادی تصحیح نمایند. شمار قابل‌توجهی از نمایندگان این دوره به دلیل فساد اقتصادی تأیید صلاحیت نشدند و واسطه‌گری به یک دستگیره قانونی نیاز داشت که البته این دستگیره در خانه ملت به راحتی در دسترس مفسدین قرار گرفت.  باید دید چگونه ‌می‌توان به افرادی اعتماد کرد که حالا آنان با ورود به مجلس متحول می‌شوند و این تحول سیر فساد را تسهیل‌ می‌کند. آیا مردم‌ می‌توانند مسئولیت و عواقب  انتخاب خود را تقبل کنند به گونه‌ای که به افرادی رأی داده‌اند ومی‌دهند  که قبلاً  تعهد و تخصص‌شان مورد انتخاب، تأیید و تأکید شورای نگهبان وسایر فیلتر‌های امنیتی  قرار گرفته است. ملاک بصیرت انتخاب کنندگان  در چیست و مردم چگونه می‌توانند از میان تأیید صلاحیت شدگان وکلای خود  را انتخاب کند که در شمار آن ردصلاحیت شدگان  مجلس امروز قرار نگیرد.
این در حالی است که حال افراد متحول‌می‌شود، آن متعهد دیروز ‌می‌تواند مفسد اقتصادی امروز باشد. در واقع تحول همیشه نمی‌تواند سمت مثبت داشته‌باشد، سمت منفی نیز داشته وخواهد داشت. با تمام این تفاصیل امروز فارس نیازمند توسعه و رهایی از فقر و شوم‌بختی است، آیا مجلس یازدهم ‌می‌تواند فارس را از شوم‌بختی برهاند؟ پیشنهاد ما تقویت نظارت بر رفتار نمایندگان است، ابعاد نظارتی بر روی رفتار و کردار نمایندگان باید تشدید شود.
همچنین نمایندگان هر شش ماه گزارش عملکرد وپیگیری مثبت خود در بعد توسعه فارس را در قالب یک مجمع نمایندگان منسجم به پیشگاه ملت تقدیم نماید.
امروز شاهدیم نمایندگان دیروز بدون گزارش و بدون خداحافظی وچراغ خاموش پُست وکالت را ترک‌ می‌کنند و این سبک پذیرش مسئولیت با آن سبک دمکراسی شعار گونه در تضاد و به عنوان یک آسیب جدی  در مسیر توسعه قرار دارد چیزی که می‌توان نامش را پروژه فعال فقرسازی نامید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی