[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۵۰
  • دوره جدید

ارابه مرگ، روزنامه شیراز نوین

سعیدرضا امیرآبادی - روزنامه نگار

amirabadi_shznvn@yahoo.com

بزرگترین قاتل ایرانیان در گذرگاه‌های فارس به کمین نشسته است. افزایش حجم تردد در ایام تعطیلات سبب‌ می‌شود آمارهای نگران‌کننده‌ای از حوادث رانندگی مخابره شود و مردم همچنان در حسرت اقدامات زیربنایی و راهکارهای اصولی بمانند. اگرچه آمار تصادفات جاده‌ای نسبت به سال گذشته با رکود مواجه شده، با این حال میزان تلفات سالیانه جاده‌های فارس و ایران برابر با سقوط چند هواپیمای غول‌پیکر است. در نظر داشته‌باشیم که آمار تلفات جاده‌های ایران به سردمداری فارس فقط اشاره به شمار جان‌باختگان دارد و نشانی از سانحه‌دیدگانی که دچار معلولیت و از دست دادن سرپرست خانواده ‌می‌شوند، در دست نیست...

 با نگاهی واقع بینانه و با اجتناب از هجمه‌های احساسی، به این نتیجه خواهیم رسید که عامل کشتار فارسی‌ها‌ در جاده‌های این استان منحصر به یک عامل نمی‌شود؛ بلکه شاخصه‌های زیادی دست به دست یکدیگر داده‌اند تا رخت سوگواری بر تن همشهریان و هموطنان نشیند. 
بسیاری بر این باورند که خانواده تاریخ مصرف گذشته پرایدها و پژوها یکی از مسببان اصلی این قتل عام هستند. پلیس با آسیب‌شناسی بحران از خودروهای غیرایمن به عنوان ارابه‌های مرگ یاد‌ می‌کند و بر این باور است که تردد این قبیل وسایل نقلیه در محورهای برون‌شهری باید ممنوع شود. استاندارد خانواده پرایدها و گروهی از پژوها متعلق به چند دهه قبل است و در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی، در موزه‌های تاریخ خودرو‌ می‌توانیم نشانی از آنها بیابیم. با این حال بایدتبعات تعطیلی آنی و احساسی بزرگترین خطوط تولیدی سایپا و ایران خودرو را در نظر گرفت و به این حقیقت اعتراف کرد که با توقف تولید خانواده پرایدها و پژوها بسیاری از پیمانکاران و کارگران زحمتکش به ورطه شوم ورشکستگی و بیکاری مبتلا خواهند شد و کانون بسیاری از خانواده‌ها‌ در مسیر فروپاشی قرار ‌می‌گیرد. به همین دلیل، قبل از تعطیلی شتاب‌زده و هیجانی خطوط تولید خودروهای غیرایمن باید به فکر جایگزینی محصولی مطمئن و استاندارد بود که از معیارهای محیط‌زیستی تبعیت کرده و قیمت آنها از توان اقتصادی اقشار فرودست و متوسط جامعه فراتر نباشد.
متأسفانه در برهه معاصر شاخصه استاندارد خودروها با قیمت آنها رابطه مستقیمی برقرار کرده و بسیار از خودروهای قشر متوسط جامعه، از ضریب ایمنی مناسبی برخوردار نیستند. در حالی که شاخصه استاندارد و خطوط قرمز محیط‌زیستی باید برای همه اتومبیل‌ها‌ و فارغ از ارزش مادی آنها به صورت یک الزام درآید. در این میان، نباید همه تقصیر حوادث جاده‌ای را متوجه خودروهای بی‌کیفیت داخلی دانست. متأسفانه از سهم جاده‌های غیرایمن و غفلت رانندگان هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد و باید راهکار مؤثری برای پیشگیری در دستور کار قرار داد. نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی وظیفه دارند در مقام مدعی‌العموم ملت پیگیر اصلاح وضعیت جاده‌های پُرخطر فارس باشند و مصرانه از مسئولان درخواست کنند مسیرهای فرسوده و غیرایمن را با شتاب بیشتری بهینه‌سازی کرده و آنها را به حداقل استانداردهای جهانی نزدیک کنند. 
به نظر ‌می‌رسد در زمینه مبارزه با رانندگان متخلف که جان بسیاری از ایرانیان را با شیوه رانندگی لاابالی گرایانه به خطر‌ می‌اندازند هم باید مجازات‌های سنگین‌تری اتخاذ کرد. تجربه نشان داده است جریمه‌های چند صدهزار تومانی و توقیف خودرو برای برخی رانندگان قانون گریز دیگر وجهه بازدارندگی خود را از دست داده و قانون‌گذاران باید بسان بسیاری از کشورهای پیشرفته، ابتدا در زمینه فرهنگ‌سازی اقدام کرده و در نهایت مجازات‌های سنگین‌تری برای مقابله با متخلفان اتخاذ کنند. 
شاید با چنین راهکارهایی بتوان در برهه‌هایی که حجم تردد به اوج خود‌ می‌رسد، اندکی از شمار حوادث جاده‌ای کاست و از داغ‌‌دار شدن ابدی بسیاری از خانواده‌ها‌ جلوگیری کرد. اگرچه کاهش آمار حوادث جاده‌ای ‌می‌تواند سرآغاز خوبی برای پیشبرد امور باشد؛ اما دل‌خوش ماندن به کم شدن حوادث با شیب ملایم، ایده‌آل جامعه و مردم ایران نیست، چرا که آمار کشته‌شدگان آن‌قدر نگران‌کننده  و تأمل برانگیز است که کاهش تک رقمی آنها چندان به چشم نیاید. بزرگترین قاتل ایرانیان در جاده‌های فارس در کمین نشسته است.

پی نوشت:
براساس آمار منتشره تا آبان ماه سال 98، استان فارس با ۹۵۳ فوتی تصادف رتبه نخست جان‌باختگان را در کشور به خود اختصاص داده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی