[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

پژوهش محقق‌ایرانی برای تولید شکلات سالم تر، روزنامه شیراز نوین

گروهی از محققان با همکاری یک پژوهشگر ‌ایرانی با کمک زبان مصنوعی روی شکلات تحقیقی انجام داده‌اند تا نوعی از ‌این ماده غذایی را تولید کنند که چربی کمتری دارد و سالم‌تر است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، کم پیش می‌آید که عده کمی ‌لذت روان شدن چربی، شکر و کاکائو که همراه یک تکه شکلات در دهان به وجود می‌آید را انکار کنند. هرچند بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند ‌این حس را در قلمرو جادویی آشپزی حفظ کنند، محققان معمولاً تا زمانی که از چگونگی و چرایی رویدادها را درک نکنند، راضی نمی‌شوند.
در همین راستا گروهی از محققان به رهبری سیاوش سلطان محمودی در دانشگاه لیدز انگلیس سعی کردند با استفاده از یک زبان مصنوعی و چند تکه شکلات‌ این کار را انجام دهند. آن‌ها مدعی هستند لذت شکلات در درجه اول مربوط به آزاد شدن چربی است و همین امر به توسعه شکلات‌هایی سالم‌تر کمک می‌کند که خوردن آن‌ها همچنان لذت‌بخش است.
پژوهشگران در مسیر خود برای درک لذت خوردن شکلات از یک تکه از شکلات تلخ حاوی ۷۰ تا ۹۹ درصد کاکائو استفاده کردند. در مرحله بعد آن‌ها رفتار مالشی شکلات در دهان را بررسی کردند.
برای ‌این منظور آن‌ها یک تکه شکلات را روی زبان مصنوعی قرار دادند که در سال ۲۰۲۰ میلادی در دانشگاه لیدز ابداع شده بود.‌     این نخستین باری بود که از فناوری مذکور برای درک واکنش‌های شکلات در دهان استفاده می‌شد.
پس از آنکه شکلات‌های مختلف روی زبان مصنوعی قرار گرفت، محققان از نتایج عکس گرفتند و با کمک یک حوزه از مهندسی به نام سایش شناسی سعی کردند رفتار شکلات هنگام ذوب شدن و واکنش با بزاق را بررسی کنند. سایش شناسی مربوط به واکنش سطوح و مایعات در برابر یکدیگر است.
آن‌ها متوجه شدند احساس نرمی‌که شکلات در دهان ‌ایجاد می‌کند به دلیل آزادسازی چربی روی زبان و همچنین مربوط به پوشانده شدن ذرات کاکائو با چربی است. پس از آن چربی اضافی در شکلات تأثیر کمتری در دهان داشت.
بنابراین محققان معتقدند می‌توان یک تکه شکلات با چربی اشباع شده کمتر تولید کرد که فقط روی خارجی و اطراف دانه‌های کاکائو دارای ‌این ماده است. به ‌این ترتیب چربی داخل شکلات نیز کمتر خواهد بود و در نتیجه یک ماده غذایی سالم‌تر خواهد بود.
سیاوش سلطان محمودی محقق ارشد پژوهش در دانشگاه لیدز می‌گوید: با درک مکانیسم فیزیکی که هنگام خوردن شکلات در بدن افراد اتفاق می‌افتد، می‌توان نسل جدیدی از شکلات را توسعه داد که همان حس محصول با چربی بالا را دارد اما سالم‌تر است.
او در ادامه افزود: تحقیق ما گزینه‌های بیشتری برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند و آن‌ها می‌توانند به طور هوشمندانه شکلات‌های تلخی طراحی کنند که حاوی چربی کمتری است. ما معتقدیم که شکلات تلخ را می‌توان با ساختاری لایه بندی تولید کرد که چربی سطح و ذرات کاکائو را می‌پوشاند و بدون نگرانی درباره افزودن چربی زیاد به بدن می‌توان از آن لذت برد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی