[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۷۳
  • دوره جدید

گردشگری زیارتی شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) بایدها و نبایدها، روزنامه شیراز نوین

شیراز در سفر چند سال اخیر رهبر انقلاب با عنوان «سومین حرم اهل بیت علیه السلام» نام گرفت. عنوانی که از هر نظر مؤید و معرف این شهر زیارتی است. وجود حرم‌های بسیار و امامزادگان لازم التکریم به ویژه حرم مطهر و نورانی حضرت سیدالسادات الاعاظم آقامیراحمدبن‌موسی الکاظم مشهور به شاهچراغ(ع) و دیگر برادران بزرگوار او، حضرت سیدمیرمحمدبن موسی و حضرت سیدعلاالدین حسین‌بن‌موسی علیهم السلام که هر سه بزرگوار از برادران امام رضا علیه آلاف و التحیه و الثنا و از فرزندان بلافصل حضرت امام موسی کاظم(ع) هستند، در خاک پاک شیراز جنت طراز آرمیده‌اند.
بعد از این‌ها، حرمین شریف و مقابر امامزادگان دیگری هم در شیراز و اطراف آن در سطح فارس وجود داردکه می‌توان گفت این استان به لحاظ برخورداری از پایگاه محکم و ماندگار شیعی در ایران، به عنوان پناهی برای فرزندان و نوادگان امامان معصوم شیعی انتخاب شده است.
پس از آن سفر تاریخی که در اردیبهشت ۸۷ اتفاق افتاد، مصوبات خوبی در راستای احیای بافت قدیم شیراز و توسعه حرم‌های مطهر را شاهد بودیم که به لطف و محبت‌های دلسوزان شهر و استان و پیگیری‌های تولیت فقیدحرم مطهر مرحوم آقاسیدمهدی دستغیب رحمه الله علیه و بعد از آن بر اساس تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه فقیه عالی‌قدر آیت‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب نماینده مردم فارس در ادوار گذشته مجلس خبرگان رهبری و عضو ارشد جامعه روحانیت شیراز که هم‌اینک در سمت تولیت معظم آستان‌های مقدس و مبارک احمدی و محمدی علیهم السلام به ایفای وظیفه شرعی می‌پردازند، این مصوبات پیگیری شد و تا حدود بسیاری حرم‌های مطهر از انزوا بیرون آمده و دسترسی مردم به این اماکن متبرکه و در عین حال تاریخی آسان‌تر شد. توجه به این خواسته و مطالعه عمومی، همواره به عنوان دغدغه‌ای جدی در کار و عملکرد مسئولان شهری و استانی به ویژه استانداران یک دهه اخیر و شهرداران و اعضای شورای اسلامی شیراز و مدیران میراث فرهنگی و مسکن و شهرسازی و... نیز بوده و در این زمینه، اقدامات خوب و مؤثری را انجام داده‌اند که الحق و الانصاف نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.
بااین حال و علیرغم تلاش‌های ارزنده و خدمات خالصانه آنان، هنوز هم شاهد نوعی ترافیک و عوامل مزاحم در محدوده این اماکن هستیم که از جمله آنها کندی مسیر عبور و مرور، کمبود پارکینگ‌های نزدیک به حرم، وجود بازارها و تجارتخانه‌ها و مراکز خریدی که مزاحمت‌هایی را برای رسیدن زودهنگام مردم به این اماکن دارند و نبود اماکنی برای رفاه حال زائران سومین حرم ازجمله فقدان زائرسرا و کمبود فضای سبز اطراف حرم‌ها و.... است و باید با اجرای طرح‌های ضربتی و طراحی‌های مناسب شهری و زیباسازی‌ها محیطی جذاب و چشم‌نواز و در عین حال روحانی و معنوی را برای ساکنان و مجاوران زائرین و مسافرینی که قصد تشرف به این‌گونه اماکن مطهر را دارند فراهم آورد.
وقتی سخن از سومین حرم و گردشگری زیارتی در شیراز دارالعلم اولیا و بزرگان دین مطرح می‌شود، تمامی اقدامات و تلاش‌ها باید به این سمت و سو برود که مردم و به ویژه نسل جوان امروز، خود را علاقه‌مندتر به شناخت شخصیت و کرامات این عزیزان ببینند و در طول هفته یا ماه و سال، کارهایی در این شهرستان انجام شود که در خودشان و حرمت شیرازیان پیرو اهل بیت صورت پذیرد. شب‌های جمعه و ایام مناسبتی به ویژه در ماه‌های رجب و شعبان و رمضان و محرم که حرم مطهر شاهچراغ پذیرش بیشتری دارد و در ذی‌القعده که ماه برگزاری بزرگداشت حضرتش است و ایام دهه کرامت با این‌همه جمعیت و مخاطبان بسیار، باید فکری برای آنان کرد و حضورشان را تنها به برگزاری نماز جماعت و ادعیه کمیل و توسل و زیارت عاشورا و نوحه‌سرایی معطوف نکنیم؛ بلکه در کنار آنها، باید اماکنی برای نمایش فیلم‌ها و برنامه‌های فرهنگی مذهبی و اجرای همایش‌ها و برپایی نمایشگاه‌های دائمی درجهت معرفی مظاهر دینی و گفتگو و مصاحبه یا پرسش و پاسخ با شخصیت‌های اسلامی و انقلابی و دیدار با برجستگانی از مفاخر شیعی ایران و خارج از ایران و... پیش‌بینی شود تا روح مذهب و دین عیناً در کالبد شهر شیراز دیده و احساس شود.
اگر بخواهیم مردم و جوانان ایرانی و استان فارسی و شیرازی و حتی گردشگران خارجی را به اماکن تاریخی بافت قدیمی شیراز خصوصاً به حرم‌های مطهر بیاوریم، باید تمامی برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی و مذهبی شیراز حول محور برنامه‌های مرتبط با حرمین شریف شیراز و به ویژه حرم مطهر شاهچراغ(ع) باشد. بودجه‌های فرهنگی و مذهبی این شهر باید تجمیع و درجهت جذب مخاطبان بسیار حرمین شریف این شهر تقسیم و هزینه شود. حیف است گردشگران از کشور و خارج ازکشور به شیراز بیایند و به اطراف حرم‌های مطهر موجود در این شهر بروند، اما نشانه‌هایی از معماری ایرانی اسلامی را نبینند. وجود مجتمع تجاری بین‌الحرمین درست در قلب حرم‌های مطهر، بزرگترین خطا و ظلمی بود که به فرهنگ و مذهب و تاریخ و تمدن دینی شیراز شد.
این فضای مزاحم، مانع دسترسی آسان و درست مردم و زائران به حرمین شریف شاهچراغ و آستانه، یعنی حرم مطهر آقاسیدعلاالدین حسین علیهم السلام شده است. از آن گذشته، در این مسیر خانه‌های تاریخی و مدارس علمیه با قدمت چندصدساله و امامزادگانی هستند که به واسطه ساخت و سازهای غیرقانونی و منفعت‌طلبانه عده‌‌ای سودجو، دیده نمی‌شوند. به راستی آیندگان به ما چه خواهند گفت؟! متأسفانه ارتباطی صمیمانه بین حرم‌های اول و دوم و سوم یعنی مشهد، قم و فارس دیده نمی‌شود و از پتانسیل‌های گردشگری زیارتی این سه استان برای رفاه حال زائرانشان استفاده نشده و قراردادهای مرتبط با این موضوع بین این سه استان مؤثر در ترویج دین و این سه شهر مذهبی دیده نمی‌شود. به جاست استانداران و مدیران گردشگری و تولیت‌های حرمین شریف استان‌های خراسان رضوی، قم و فارس جلساتی فصلی یا لااقل سالانه داشته باشند تا در ارائه خدمات گردشگری به زائران تصمیماتی بگیرند.
آنچه در این زمینه مهم است، بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های دولتی و غیردولتی برای جلب و جذب مسافران و زائرانی است که به عشق دیدار و زیارت فرزند بزرگوار حضرت امام موسی کاظم(ع) یعنی شاهچراغ و برادران مکرم و محترمش به این دیار می‌آیند و ما شیرازیان وظیفه داریم درراستای تحقق منویات رهبر انقلاب و معرفی شیراز، شهری که در انقلاب اسلامی و دوران تابناک دفاع مقدس ۵۰۰۰شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کرده و از جهات تاریخی و فرهنگی و ادبی و مذهبی صاحب افتخارات بسیار و عناوین مهمی همچون پایتخت فرهنگی، پایتخت جوانان جهان اسلام، دارالعلم، دارالاولیا، شهر شهید محراب آیت‌الله دستغیب، مهد علم و ادب و عرفان و دیار حافظ و سعدی است بیش از گذشته بکوشیم. شورای فرهنگ عمومی هم در این خصوص وظایفی داشته که از وظایف خود در رابطه با مباحث سومین حرم اهل بیت علیهم السلام یا کوتاهی کرده یا مغفول مانده است‌. در این خصوص نیز باید شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری، بیشترین بودجه‌های عمرانی و فرهنگی خود را در بحث توسعه گردشگری زیارتی شیراز مصوب و مصرف کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی