[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۳۵
  • دوره جدید

پشت خاکریز شیراز، روزنامه شیراز نوین

سعید رضا امیر آبادی

1- رخوت و انفعال در حوزه پدافند غیرعامل، از سوی هیچ فرد و نهاد و دستگاهی مقبول نیست. در وضعیت کنونی، هریک از ارگان‌های کشور به فراخور مسئولیت‌های خود موظف‌اند با جدیت در حوزه‌های دفاعی وارد شده و در راستای مصلحت کشور و اقتدار نظام گام بردارند. ایرانیان همواره پیشینه پرفروغی در شکست متجاوزان داشته و آزادگی آنها در تاریخ به یادگار مانده است؛ اما در دوران معاصر، شرایط به گونه‌ای پیش رفته که نمی‌توان با فرهنگ شهادت‌‌طلبی و بینش ایثارگرایانه، به خنثی‌‌سازی نیرنگ‌های ناجوانمردانه همت گماشت. اینک در خاکریزهای دیجیتال و در بحبوحه جنگ نرم نیازمند افزایش درایت و خردمندی هستیم. به همین دلیل است که تمام ‌دستگاه‌ها باید با اقتدار و بینشی عمیق پا به میدان این کارزار نهاده و با آسیب‌شناسی دسیسه‌ها، در راستای خنثی‌سازی آنها گام بردارند. تجربه‌های دهه‌های معاصر نشان داده که تاباندن فانوس روشنگری بر تهاجمات زیرپوستی، بهترین راهکار برای آگاه‌سازی افکار عمومی ‌است.
2- اسلوب جنگ نرم دشمنان بر مبنای ارزش‌زدایی، ترویج بی‌ریشگی و نمایش تمدنی بدوی از ایرانیان استوار شده است. آنها با استفاده از مدیوم‌های خوش آب و رنگ و تریبون‌های پرطمطراق، ناجوانمردانه می‌کوشند از ملت ایران، ملتی متجاوز و زن‌ستیز و درنهایت بدوی ارائه کرده و فرازهای تمدنی ایرانیان را کمرنگ سازند. به یاد داشته باشیم افکار عمومی‌ جهان در برابر مدیوم‌های رسانه‌ای بی‌دفاع است و به راحتی مضامین ارائه شده بر ضمیر آشکار و نهان بسیاری از مخاطبان جهانی می‌نشیند. این جاست که تمام ارکان کشور باید به میدان عمل آمده و سد محکمی در برابر این تجاوز بی‌شرمانه علم کنند. خوشبختانه، پیشینه تمدنی و ارزشی گربه خاورمیانه آن‌قدر عمیق و پرمایه است که با کمبود محتوا در این زمینه روبرو نشویم و بن‌مایه‌های بی‌شماری برای خنثی‌سازی دسیسه‌های بیگانگان در اختیار داشته باشیم.
3- با افزایش افق‌های فکری، درمی‌یابیم نقش شهرداری‌ها در حوزه پدافند غیرعامل پررنگ‌تر از همیشه است. آنها از خاستگاه ارزشمند مردمی ‌برخوردارند و عملکردشان، تأثیر مستقیمی‌ بر کیفیت زندگی اقشار مختلف جامعه دارد. متأسفانه در گذشته، سیطره فعالیت آنها در حد آسفالت معابر و گسترش فضای سبز شهر و ارجاع مردم به کمیسیون ماده صد تقلیل داده شده بود و بسیاری از ظرفیت‌ها انکار می‌شد. در نظر داشته باشیم که در هیچ یک از کلان‌شهرهای دنیا از مجموعه شهرداری به عنوان دستگاه اجرایی با وظایف و اختیارات محدود یاد نمی‌شود؛ بلکه آنها حوزه عملکرد خود را به سطوح متنوع، طبق قوانین جاری کشور، تعمیم داده‌اند. با ذکر این مقدمه، به عملکرد شهرداری شیراز در حوزه جنگ نرم و اسلوب پدافند غیرعامل می‌رسیم. به نظرمی‌رسد شهرداری شهرراز به مؤلفه‌های جنگ نرم و اسلوب پدافند غیرعامل، نگاه ویژه‌ای داشته و با گسترش ارتباطات و تعاملات بین‌المللی، می‌کوشد پتانسیل‌های ارزشمند شهر شیراز را جهانی سازد. چنانچه جهانیان به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ‌شهر شیراز، پایتخت راستین فرهنگ و هنر ایران‌زمین، پی برند، بسیاری از تلاش‌های اهالی استعمار بی‌اثر خواهد شد و دستگاه دیپلماسی کشور فرصت مغتنمی ‌برای رهایی از بند تحریم‌های ظالمانه می‌یابد. این امر درنهایت به معنای ارتقای کیفیت زندگی همه اقشار جامعه خواهد بود.
4- شهرداری شیراز در سال‌های اخیر پیوندهای تحسین‌برانگیزی با شهردارانی از چهارگوشه جهان برقرار کرده است. آنها به شهر شیراز، نگین انگشتری خاورمیانه، می‌آیند و از نزدیک با فرهنگ و هویت و جامعه شهری ما آشنا می‌شوند. به طور حتم نقش مقامات ارشد کشورهای چون ترکیه، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، اتریش، اسپانیا، اکراین، استرالیا، ارمنستان، اسلوونی، عراق و چین، نقش سفیران برجسته فرهنگی است که پیامی‌ از صلح‌دوستی، هنر و شرافت ایرانیان را به کشورهایشان انتقال داده و جهانیان را با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ‌آشنا می‌سازند. چنانچه فرض محال را بر این بگذاریم که این مراودات فرامرزی دارای سود اقتصادی و برکت مالی آنی برای ما نباشد، هیچ کس نمی‌تواند ثمرات دیپلماتیک حضور مقامات بین‌المللی را در ایران انکار کند. این مسئله، به طور حتم از سودهای اقتصادی لحظه‌ای ارزش به مراتب بیشتری دارد؛ چرا که دعوت جهانیان به ایران و شیراز مقارن با رونق اقتصادی درازمدت و بهبود مراودات سیاسی در مقیاس وسیع است و درنهایت، خواهد توانست سایه شوم جنگ و تحریم را از از سر ملت شریف ایران دفع کند. به بیانی دیگر، به هر اندازه که تقویت قوای نظامی‌ کشور دارای وجهه بازدارندگی در زمینه وقوع جنگ است، افزایش تعاملات و بهبود روابط ایران با جهانیان در انزوای استعمارگران و پیمان‌شکنان مؤثر خواهد بود.
5- مجری خبری در گفت‌وگو با شهردار شیراز، با شتابزدگی تلاش کرد ارتباطی میان وضعیت اقتصادی مردم با عملکرد شهرداری‌ها برقرار کند و آنها را به حمایت نکردن از اقشار فرودست جامعه متهم کرده و طرح سنجیده فاصله‌گذاری اجتماعی را با یک علامت سؤال بزرگ روبرو سازد. باید در نظر داشت که مجموعه شهرداری‌ها نقش ناچیزی در تنش‌های تورمی، تکانه‌های ارزی، شکل‌گیری تحریم‌ها، حباب قیمت‌ها، فاصله روزافزون هزینه و درآمد و درنهایت، وضعیت اقتصادی کشور دارند. نباید با پاک کردن صورت مسئله و مطرح کردن پرسش‌های پوپولیستی، تمام ‌مشکلات معیشت مردم را بر گردن دستگاهی نهاد که از روزهای ابتدایی بحران، با حمایت‌های شورای اسلامی ‌شهر، به مقابله بنیادین با بحران پرداخته است. شاید مجری برنامه تلاش داشت موج نفرت افکار عمومی ‌را به سوی مجموعه مدیریت شهری هدایت کرده و منتظر عواقب آن در جامعه بماند. شاید اگر شهرداری شیراز حمل و نقل عمومی ‌را (با نقش 26.5درصدی در شیوع کرونا) تعطیل نکرده بود و تمام ‌بار قربانیان کووید 19 را به دوش علوم پزشکی و کادر درمانی می‌گذاشت، این چنین مورد هجمه مجری رسانه ملی قرار نمی‌گرفت و مؤاخذه نمی‌شد. به طور حتم، ادامه فعالیت مترو و اتوبوس‌ها سبب می‌شود آمار قربانیان کرونا در شیراز به شهرهای بحرانی، نظیر قم و رشت نزدیک شود و خانواده‌های بی‌شماری در تنهایی رخت سیاه عزا بر تن کنند. شاید انتخاب میان گرسنه ماندن و زنده ماندن است. حتماً کارشناسان بهتر از همه ما می‌دانند که مردم در روزهای قرنطینه برای در خانه ماندن، نیاز به اندوخته‌‌ای به نام پس‌انداز و حمایت دارند و در نظام اقتصادی‌ای که هر لحظه آبستن تنش‌های غیرمترقبه و تحریم‌های ناجوانمردانه است، چنین امکانی برای بسیاری از ایرانیان وجود ندارد. به همین دلیل، باید به سراغ سرچشمه بحران رفت و از فرافکنی‌های کودکانه اجتناب کرد؛ چرا که مردم می‌فهمند.
6- به همت پرستاران و پزشکان و بهیاران که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند، به همت پاکبانان و آتش‌نشانان که بی‌وقفه شهر را از ویروس چینی گندزدایی می‌کنند، به همت مدیریتی که شجاعانه راه‌های ورودی شهر را بر خودروهای غیربومی‌ می‌بندد و عواقب آن را به جان می‌خرد، به همت مجموعه‌ای که از اقدامات پوپولیستی اجتناب کرده و فراتر از وظیفه خود، روزانه پانصد دست غذا بین معتادان متجاهر و فرودستان اقتصادی پخش می‌کند، به همت مدیران و کارمندانی که در شب‌های سرد زمستان به میان کارتن‌خواب‌ها می‌روند و برای آنها پوشاک گرم تهیه می‌کنند، به همت همه اقشاری که مردم‌مدارانه با این ملت شریف رفتار می‌کنند و خود را برخاسته از آنها می‌پندارند، ما از روزهای سخت کرونا هم به سان بسیاری دیگر از ابربحران‌هایی که پشت سر گذاشته‌ایم، عبور خواهیم کرد. هرچند سیاه‌نمایی‌های خصمانه و زیرسؤال‌بردن اقدامات صحیح و دلسوزانه هر دستگاه و هر جناحی، به مثابه قرار گرفتن در صف دشمنان است.
7- با عبور از روزهای سخت و طاقت‌فرسای کرونا، به دوران آرامش نسبی قدم خواهیم گذاشت و شیراز همچنان تشنه آبادانی است. به طور حتم، مجریان پروژه‌های انسان‌محور می‌دانند که تن خسته شهر هنوز فاصله بسیاری تا ایدئال‌های خود دارد و این خطه دیرینه، از عقده‌های بی‌شماری در عذاب است که بر قامت افراشته شهر و شهروندانش سنگینی می‌کند؛ عقده‌هایی نظیر حاشیه‌نشینی، گره‌های ترافیکی، کوه‌خواری، تغییر کاربری باغات، معتادان متجاهر، کودکان کار، قتلگاهی به نام کمربندی که باید با همکاری شهرداری با دستگاه‌های دیگر و تأمین بودجه‌های مناسب، به آنها رسیدگی کرد.  
8- در پایان می‌توان به موازات یادآوری همه عملکردهای مثبت مجموعه مدیریت شهری شیراز، نیم‌نگاهی گذرا به مشکلات پیش روی شهرداری هم داشت. شهرداری کلان‌شهر شیراز، جهانیان را به شهرراز فرامی‌خواند و در مناسبت‌هایی نظیر یادروز حافظ، مراسم فاخری برای لسان غیب تدارک می‌بیند؛ اما صد افسوس که شمار اندکی از مردم شریف شیراز می‌توانند پشت درهای بسته به تماشای چنین رویداد ارزشمندی بنشینند و ضیافت‌هایی این چنینی، اکران عمومی‌ نمی‌یابد. شهرداری شیراز باید با نگاهی مردم‌مدارانه، همچنان سمت مردم بایستد و حمایت از شرکت‌های خصوصی را در بحبوحه انتخاب پیمانکار، بر هر چیز ارجح بداند؛ چرا که شرکت‌های خصوصی حقیقی برای مردم ایجاد اشتغال می‌کنند و استفاده از پتانسیل‌های آنها، به معنای رونق سفره‌های اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه است. شهرداری شیراز به شایستگی از تغییر کاربری باغ ایرانی با راهکار تملک ملک مصادره شده خودداری کرد؛ اما در نظر داشته باشیم که هنوز ده‌ها و صدها نمونه نظیر باغ ایرانی و سینما بهمن وجود دارند که تقاضای تغییر کاربری را بارها و بارها به انحای مختلف به شهرداری ارائه می‌کنند و سودجویان منتظر گریزگاهی برای دستیابی به سودهای نامشروع هستند.
9- شهرداری شجاع، شهرداری مقتدر، شهرداری فراجناحی همان مجموعه‌ای است که مردم در اعصار آینده از آن به نیکی یاد خواهند کرد. همه ما پشت خاکریز ایران و فارس و شیراز ایستاده‌ایم. رخوت و انفعال از سوی هیچ فرد و نهاد و دستگاهی در حوزه پدافند غیرعامل پذیرفتنی نیست.
10- مهندس اسکندرپور، شهردار شیراز، با ارسال پیامی ‌به شهرداران شهرهای دوست و خواهرخوانده و رؤسا و دبیران کل سازمان‌های بین‌المللی، خواستار هم‌صدایی آنها برای لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران در شرایط شیوع ویروس کرونا شد. پدافند غیرعامل جهت مقابله با تهاجم و تهدیدات دشمن، بدون استفاده از تسلیحات تهاجمی ‌یا دفاعی و با استفاده از مجموعه ای از اقدامات و تمهیدات تدافعی، موجب کاهش آسیب‌پذیری تأسیسات، تجهیزات و نیروی انسانی می‌گردد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی