[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اولین موفقیت تجاری در جذب مستقیم کربن از هوا، روزنامه شیراز نوین

تأسیسات شرکت Climeworks به اولین ارائه دهنده خدمات حذف کربن تأیید شده در جهان تبدیل شده است که گاز گلخانه‌ای کربن دی‌اکسید را به طور مستقیم از جو می‌گیرد و به سنگ تبدیل می‌کند و آن را در زیر زمین دفن می‌کند.
به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، اولین شرکت جهان که با موفقیت کربن دی اکسید را از جو جذب و به طور دائم آن را در زیر زمین برای فروش ذخیره می‌کند، موفقیت خود را اعلام کرد.
طبق بیانیه مطبوعاتی شرکت Climeworks مستقر در سوئیس، این اولین بار است که یک کسب و کار تسهیلات «حذف دائمی کربن دی اکسید»(CDR) را به مشتریان ارائه می‌دهد.
کریستف گبالد، یکی از بنیان‌گذاران Climeworks می‌گوید: ارائه خدمات CDR به اولین مشتریان، نقطه عطف هیجان انگیزی است که ما مفتخریم که به آن دست یافته‌ایم.
وی افزود: مقیاس‌سازی سریع عملیات ما تنها بخشی از مأموریت Climeworks است. بخش دیگر این است که این مقیاس‌پذیری از استانداردهای بالایی پیروی می‌کند و برای مشتریان ما تضمین می‌کند که می‌توانند به CDR ما که دارای بالاترین کیفیت، بسیار بادوام و امن است، اعتماد کنند.
گواهینامه معتبر
این روش که به عنوان جذب و ذخیره مستقیم از هوا(DAC+S) شناخته می‌شود، توسط مأمور مستقل DNV که یک شرکت پیشگام در ارزیابی کیفیت و امنیت است، تأیید شده است.
کربن دی اکسید از طریق این فرایند، با موفقیت از جو حذف و در زیر زمین مدفون می‌شود، جایی که در نهایت به سنگ تبدیل می‌شود.
این پیشرفت به عنوان یک گام بزرگ رو به جلو در مبارزه با تغییرات آب و هوایی در نظر گرفته می‌شود، زیرا پتانسیل کاهش چشمگیر سطح کربن دی اکسید در جو را دارد.
شرکت Climeworks اولین مشتریان خود را شرکت‌های مایکروسافت، شاپیفای(Shopify) و استرایپ(Stripe) معرفی کرده است.
روش DAC+S به طور مشترک توسط شرکت‌های Climeworks و CarbFix، یکی از شرکت‌های برتر جهان برای کانی‌سازی سریع زیرزمینی کربن دی اکسید توسعه داده شده و در سال ۲۰۲۲ توسط DNV تأیید شده است.
شرکت CarbFix سازندهای سنگ بازالت را با آبی که برای حل کردن کربن دی اکسید استفاده شده است، مخلوط می‌کند و ظرف حدود دو سال، فرایندهای طبیعی این ماده را به مواد معدنی کربنات جامد تبدیل می‌کند.
تسهیل جذب کربن
هزینه حذف و ذخیره‌سازی کربن دی اکسید برای مشتریان بر اساس میزان و مدت زمانی که شرکت‌ها خواهان حذف کربن هستند، تعیین می‌شود. با این حال، میانگین هزینه حذف کربن، چند صد دلار به ازای هر تن است.
هر کسی می‌تواند برای حذف کربن دی اکسید به منظور متعادل کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای خود به شرکت Climeworks مراجعه کند.
استیسی کائوک، رئیس بخش پایداری در Shopify می‌گوید: توسعه یک روش دقیق و به اشتراک‌گذاری آن به صورت عمومی یک گام مهم برای ایجاد اعتماد با شرکت‌های حذف کننده کربن است. این به ما اطمینان می‌دهد که آنچه ما برای آن هزینه می‌کنیم، در واقع نتیجه می‌دهد.
وی افزود: شرکت Climeworks با روش DAC+S خود با این چالش مقابله می‌کند و ما خوشحالیم که اولین مجموعه حذف کربن خود را از تأسیسات Orca تحویل می‌گیریم، زیرا می‌دانیم که دقیقاً همان چیزی را می‌گیریم که هنگام همکاری با Climeworks در سال ۲۰۲۰ انتظار داشتیم.
شرکت Climeworks علاوه بر متقاعد کردن مشتریان خود برای پرداخت هزینه حذف کربن بیشتر، تاکنون بیش از ۷۸۰ میلیون دلار سرمایه از تعدادی سرمایه‌گذار جمع‌آوری کرده است. فیلیپ گودمن، مدیر بخش حذف کربن شرکت مایکروسافت می‌گوید: مایکروسافت مفتخر است که یکی از اولین مشتریان شرکتی است که خدمات حذف کربن دی اکسید دارای گواهینامه معتبر را دریافت می‌کند.
وی افزود: ما به عنوان سرمایه‌گذار و مشتری Climeworks، می‌دانیم که ادامه رشد بازارهای حذف و ذخیره‌سازی کربن دی اکسید برای جهان و همچنین برای دستیابی به اهداف جاه‌طلبانه مبارزه با تغییرات آب و هوایی و منفی شدن تولید کربن تا سال ۲۰۳۰ ضروری است.
شرکت Climeworks در ژوئن ۲۰۲۲ اعلام کرد که دومین مرکز تجاری که سالانه ۳۶ هزار تن کربن دی اکسید را از هوا جذب و زیر زمین ذخیره می‌کند، در ایسلند می‌سازد.
البته این هنوز هم نشان دهنده بخش ناچیزی از انتشار سالانه کربن دی اکسید در جو زمین است، چرا که آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داده است که انتشار CO۲ در سال ۲۰۲۱ به رکورد ۳۶.۳ میلیارد تن رسیده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی