[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

وعده‌های عمرانی محقق شده‌اند، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر

 اشاره:
در یک سال اخیر طیف گسترده ای از پروژه‌های شهری در شهرداری منطقه 11 شیراز به بهره‌برداری رسیده و در حال احداث می‌باشند. از یک سو با طرح‌های لوله‌گذاری برای دفع آب‌های سطحی و دیوارگذاری رودخانه خشک در راستای ایمن‌سازی روبه‌رو هستیم و از سوی دیگر شمار قابل‌ملاحظه‌ای از پارک‌ها و بهسازی معابر و پروژه‌های روشنایی قرار دارند که چهره منطقه را در یک سال اخیر متحول ساخته اند. دستاورد این پروژه‌ها به مواردی نظیر ارتقای کیفیت زندگی، ایجاد ارزش افزوده برای شهروندان، نوسازی محلات، رشد ایمنی و موارد مهمی نظیر این‌ها بازمی‌گردد که در نهایت غبار کهنه محرومیت را از این منطقه نوتأسیس می‌زداید. در همین زمینه گروه گزارش شیرازنوین گفت‌وگویی با شهردار منطقه یازده شیراز داشته است. دکتر شهرام سبزیان‌فرد بر موضوع مردم‌مداری و عدالت‌محوری در تعریف پروژه‌ها تأکید کرده و جرئت تصمیم‌گرفتن برای پیشبرد پروژه‌ها را ضروری و سرنوشت‌ساز قلمداد می‌کند.
 اجرای پروژه‌ها بر اساس مطالبات شهروندان
شهردار منطقه 11 شیراز کارنامه خدمت‌رسانی در یک سال اخیر را تشریح کرد. دکتر سبزیان‌فرد با اشاره به این موضوع که تمرکز بر خواسته‌های مردمی با نگاهی کارشناسی در اولویت قرار دارد، اظهار کرد: خدمتگزاران مردم در شهرداری منطقه 11 برای جهاد خدمت‌رسانی به مردم یکدل هستند. او با اشاره به این موضوع که جرئت تصمیم گرفتن برای پیشبرد پروژه‌ها ضروری و سرنوشت‌ساز است، بیان داشت: در ابتدای شروع به کار در منطقه 11، نقاط ضعف و قوت بر اساس بازدیدهای میدانی و میزهای خدمت احصا شد و عمده مباحث مطرح شده از سوی شهروندان بر مدار خدمات شهری بود. از سوی دیگر کارشناسان عمرانی نیز به شناسایی نیازهای منطقه پرداختند که دستاورد آن اجرای بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها در زمینه‌های مختلف است. این مقام عالی شهرداری شیراز در ادامه خاطرنشان کرد: در ابتدا اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در صدر اولویت قرار گرفت و سپس برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای پروژه‌های جدید انجام شد که طی دو ماه اخیر به بهره‌برداری رسیدند.
 انقلاب عمرانی با تعریف پروژه‌های متنوع
دکتر سبزیان‌فرد با بیان اینکه پروژه‌های شاخص میدانی در شهرداری منطقه یازده بالغ بر اجرای 13 طرح با اعتباری بالغ بر 30میلیارد تومان است، به تشریح آنها پرداخت و افزود: احداث پارک‌های محله‌ای نیایش، ایثار، آفتاب و مهتاب، عملیات لوله‌گذاری و پیاده‌روسازی در بلوار جانبازان، اتمام فازهای اول و دوم دیوار رودخانه، ساختمان نمازخانه و مطالعه پارک رضوی، کلنگ‌زنی کتابخانه فال اسیری، سامان‌دهی خیابان پست، اصلاح روشنایی در خیابان‌های ساحلی و شهدای حج و کوهراه سایه و تعدادی دیگر از پروژه‌ها مراحل احداث آنها پایان یافته و آماده بهره‌برداری است. شهردار منطقه 11 شیراز با اشاره به طرح‌های فعال این منطقه گفت: پروژه‌های لوله‌گذاری بلوار رسول اعظم(ص)، پارک شهدای حج، ساخت پل‌های هوایی در بلوار تخت جمشید و رسول اعظم(ص) و جابه‌جایی شبکه برق برای نصب آنها، کلنگ‌زنی کتابخانه بلوار جانبازان، زورخانه خیرساز پودنک، پارک شهدای بازرگان، پارک مهربانو، پروژه‌های جدول‌گذاری و کانیواگذاری و لکه‌گیری آسفالت و تعدادی دیگر از طرح‌ها در دست انجام قرار دارند. او با اشاره به پروژه‌هایی که در بهمن ماه عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد، اظهار داشت: پیمانکار برای پروژه‌های لوله‌گذاری بلوارهای بنیانی و قدسی، ساختمان فرهنگی پارک نماز، فاز سوم دیوارگذاری رودخانه خشک، پیاده‌راه‌سازی بلوار فرصت و جانبازان، معین شده و چند روز آینده آغاز می‌شوند. وی به پروژه‌هایی که در اسفندماه سال جاری عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد، اشاره کرد و افزود: اقدامات و اخذ تأییدیه‌هایی در حوزه‌های طراحی، نقشه‌برداری، برآورد و هماهنگی با حوزه سیاست‌گذار در حال جمع آوری است که در مراحل pmis و مناقصه مجدد قرار دارند. همچنین پروژه تئاتر نصر در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.
 میزبانی منطقه یازده از پروژه‌های فاخر
شهردار منطقه 11 شیراز افزود: پیاده‌راه بلوارهای رسول اعظم(ص) و ابهری، آرام‌سازی خیابان ریاستی و پارک حاشیه‌ای بلوار سهراب سپهری نیز در مرحله مناقصه قرار دارند. در همین زمینه طراحی و برآورد پروژه یادمان شهدای گمنام به عنوان یک طرح فاخر و در اندازه‌های کشوری به اتمام رسیده و آماده برگزاری مناقصه است. دکتر سبزیان‌فرد از عزم جدی شهرداری منطقه 11 برای گسترش شور و نشاط در میان شهروندان خبر داد و افزود: احداث سه سالن ورزشی در زمره پروژه‌های این منطقه قرار دارد. او از سرمایه‌گذاری ویژه مدیریت شهری در حوزه روشنایی محورهای منطقه با اعتبار بیش از یک‌میلیارد تومان خبر داد و افزود: اجرای این پروژه‌ها نقش ارزنده ای در پیشگیری از حوادث، ایمن‌سازی، زیباسازی شهر و مواردی از این دست دارد. وی تنوع و تعداد پروژه‌های منطقه 11 شهرداری شیراز را در حوزه‌های افتتاح و بهره‌برداری قابل ملاحظه توصیف کرد و افزود: در سال گذشته بودجه این منطقه معادل 60میلیارد تومان بود که 58میلیارد تومان جذب شد و این به معنای کارنامه قابل‌قبولی در حوزه‌های عمرانی و اجرایی است. در سال جاری نیز بودجه منطقه معادل 170میلیارد تومان است که در حدود 40 درصد آن جذب شده و این احتمال وجود دارد که در متمم بودجه مقداری از آن کاهش و به سال آینده انتقال یابد.
 وعده‌های عمرانی محقق شدند
این مقام عالی شهرداری شیراز با تأکید بر این موضوع که تعهدهایی که در ابتدای شروع فعالیت بر انجام آنها تأکید داشتیم، تا حدود بسیار زیادی محقق شده، اظهار داشت: وضعیت مدیریت شهری به‌گونه‌ای نیست که تزریق مالی متداوم و منسجمی داشته باشد و پیمانکاران با تمامی قوا پروژه‌ها را به انجام برسانند. با این حال امکان اتمام 8 تا 10 پروژه تا پایان سال جاری وجود دارد. دکتر سبزیان‌فرد خاطرنشان کرد: زیباسازی محورهای منطقه همواره در دستور کار قرار داشته و در این راستا اجرای پروژه‌های متعدد دیوارنگاری، نگهداری و توسعه فضای سبز، طراحی المان‌های شهری، تصویرسازی در پارک‌ها و بوستان‌ها انجام شده است. همچنین در انتخاب مصالح نیز موارد عدالت‌محوری به خوبی رعایت شده و در اجرای پروژه‌ها از بهترین مصالح و مبلمان شهری که در بهترین نقاط شهر استفاده شده، بهره برده‌ایم. وی در ادامه از اعمال سیاست‌گذاری‌های ویژه برای نوسازی بافت فرسوده خبر داد و افزود: در ابتدای سال جاری با همکاری یاوران شورا برنامه‌ریزی مدونی در این زمینه تدوین شد که در طی آن شهرداری به بهسازی و سامان‌دهی معابر همت گماشته و به موازات آن تسهیلات و مشوق‌هایی را به شهروندان ارائه می‌کند تا به نوسازی پلاک‌های مسکونی علاقه‌مند شوند. این سیاست‌گذاری در عمل درآمدهای شهرداری را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد، اما در بهبود وضعیت محلات فرسوده و نوسازی آنها نقش ارزنده ای دارد.
 ارائه مشوق‌های قانونی برای نوسازی بافت فرسوده
او با بیان اینکه شهروندان از طرح‌های نوسازی بافت فرسوده استقبال قابل ملاحظه ای به عمل آورده اند، اظهار داشت: منطقه 11 شهرداری شیراز دارای 8 محله فرسوده شامل بنیانی، شاهیجان، قناعت پیشه، پودنک، ریحانه و... است که در این محورها اصلاح ضابطه افزایشی و سایر آیتم‌های تشویقی با در نظر گرفتن ضابطه‌های قانونی در دستور کار قرار گرفته است. وی یکی از سیاست‌گذاری‌های مؤثر در نوسازی بافت فرسوده را کشاندن پروژه‌های عمرانی در دل محلات عنوان کرد و افزود: عملیات خدمت‌رسانی در محلات و به طور کلی محرومیت‌زدایی در فرصت‌های زمانی بلندمدت محقق می‌شود و با برنامه‌ریزی‌های کلان و سیاست‌گذاری‌های دقیق می‌توان نسبت به اجرایی‌سازی آنها اقدام کرد. دکتر سبزیان‌فرد اعتبار پروژه‌های محرومیت‌زدایی در سطح منطقه یازده را 71میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در این حوزه در سطح کلان‌شهر شیراز پیشتاز هستیم و قسمت عمده ای از آن مدیون پیگیری‌های دکتر حسینی، ناظر شورای اسلامی شهر در منطقه 11 است. او در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون آسفالت بسیاری از معابر در سطح منطقه 11 در سطح مطلوبی قرار دارد و عملیات لکه‌گیری و ترمیم آنها به صورت متداوم در دستور کار قرار دارد. شهردار منطقه 11 شیراز در بخش پایانی این گفت‌وگو به موضوع درک شهروندان از خدمات انجام‌شده اشاره کرد و افزود: عمده درخواست‌های شهروندان در حوزه خدمات شهری است. تعداد تماس‌هایی که با سامانه 137 شهرداری شیراز پیرامون منطقه 11 برقرار می‌شود، طی ماه‌های اخیر مسیر کاهشی پیموده که این امر بیانگر توجه شهروندان به خدمات انجام شده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی