[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۸۸
  • دوره جدید

سرنوشت شیراز، روزنامه شیراز نوین

سعیدرضا امیرآبادی - روزنامه نگار

amirabadi_shznvn@yahoo.com

شاید سرنوشت ترافیکی پایتخت در انتظار اهالی شهرراز هم باشد. بسیاری از خیابان های شیراز دیگر مجالی برای گسترش ندارند و تناسب چندانی میان اتومبیل های ورودی به چرخه حمل و نقل و گسترش بزرگراه ها و خیابان ها دیده نمی شود. در ساعات اوج رفت و آمد، ازدحام اتومبیل ها به اوج خود رسیده و بحران شلوغی تا حدود زیادی تداعی گر وضعیت تهران با همه مشکلات روزافزونش است. از آنجایی که گره‌های ترافیکی شهر به صورت خزنده و زیرپوستی گسترش می‌یابند، بسیاری از شهروندان متوجه بارقه های منفی آن نشده و رفته رفته به ازدحام اتومبیل ها در مرکز شهر و گذراندن ساعات طولانی در پیچ و خم های متروپلیس عادت می کنند. این در حالی است که ساعت - انرژی فراوانی از شهروندان در این مسیرها به هدر می رود و عموم جامعه، تاوان سنگینی برای آن پس خواهد داد...

یکی از دلایل اصلی شکل گیری گره های ترافیکی در مرکز شهر، به تجمع پزشکان و مراکز درمانی در این منطقه باز‌می‌گردد. متأسفانه بسیاری از پزشکان همچنان ترجیح ‌می‌دهند در خیابان های قدیمی ‌و سنتی شهر به فعالیت پرداخته و تمایل چندانی به خرق عادت در این زمینه ندارند. نتیجه کار چنان شده است که خیابان زند و فرعی های آن، به مرکزی برای گره های کور ترافیکی بدل شوند. شاید شکل گیری دهکده سلامت فارس بتواند قدم‌های مؤثری برای حل ازدحام در مرکز شهر بردارد و انرژی کمتری از ساکنان تلف شود. در نظر داشته باشیم که شهر شیراز به دلیل حضور پزشکان حاذق به پایتخت پزشکی خاورمیانه بدل شده و جمعیت انبوهی از دامنه جنوب کشور و کشورهای حاشیه نشین خلیج برای مداوا و بهره مندی از خدمات پزشکی زیبایی، مسافر شهرراز ‌می‌شوند. به همین منظور باید راهکارهایی را مدنظر قرار داد تا تبعات منفی این گونه مهاجرت‌ها ‌بر دوش شهروندان شیراز سنگینی نکند و شاهد به بار نشستن بحران‌های پایتخت در شیراز نباشیم.
سهم مراکز تجاری و اداری هم در افزایش گره‌های ترافیکی شهر کم نیست. با نگاهی گذرا به خیابان ها، با تعداد زیادی از مجموعه های بزرگ روبرو ‌می‌شویم که بار ترافیکی مراجعه کنندگان را به خیابان های شهر و کوچه پس کوچه های مجاور تحمیل ‌می‌کنند. به راستی چه تفکری بر اندیشه گروهی از مسئولان پیشین شهری حکم‌ فرما بوده که بدون در نظر گرفتن پارکینگ، حکم به فعالیت مراکز بزرگ تجاری داده اند. امروزه بسیاری از شهروندانی که در اطراف این گونه مراکز قرار دارند، با مشکلات عدیده روحی و جسمی ‌مواجه شده و هیچ کس حاضر به خریداری مایملک آنها حتی با قیمت های نازل نیست. 
یکی دیگر از دلایل شکل گیری گره های ترافیکی به فقدان توازن میان پدیده فرهنگ سازی و گسترش زیرساخت‌ها ‌باز‌می‌گردد. تا به امروز هزینه های بسیاری برای گسترش خطوط مترو و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمو‌می‌ شیراز صورت گرفته و این در حالی ا‌ست که چنین تلاش هایی باید دارای عقبه و پشتوانه فرهنگ‌سازی و دعوت از شهروندان برای استفاده بهینه از وسایل حمل و نقل عمو‌می ‌باشد. با نگاهی اجمالی درخواهیم یافت که تعداد اتومبیل های تک‌سرنشین در مرکز شهر شیراز کم نیست و چنانچه فرایندهای تبلیغاتی مستمر و مؤثری در این زمینه شکل گرفته بود، با مشکلات کمتری روبرو بودیم.
برای گریز از سرنوشت ترافیک پایتخت باید اقدامات همه‌جانبه‌ای را در دستور کار قرار داد. آلودگی هوا، شیوع بیماری‌های تنفسی، ازدیاد افسردگی، وفور سرب، اتلاف انرژی، افزایش سکته های قلبی و مغزی فقط گوشه‌ای از آسیب های گره های ترافیکی است که بر پایتخت سایه افکنده است. در صورت غفلت و بی‌مبالاتی ما، شاید سرنوشت ترافیکی پایتخت در انتظار اهالی شهر راز هم باشد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی