[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۸۸
  • دوره جدید

۸ فایدۀ شگفت‌انگیز کلم، روزنامه شیراز نوین

کلم یکی از سبزیجات سبز تیره و برگ‌دار محبوب است که باید بخشی از رژیم غذایی باشد. سبزیجات صلیبی که از خانواده مشابه کلم، گل‌کلم و کلم بروکلی به دست می‌آیند، یک روش عالی برای دادن دوز مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین‌ها به بدن است.
به گزارش بهداشت نیوز به نقل از شفقنا کلم حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های A ، C و K است. همچنین به ازای هر کالری، آهن بیشتری نسبت به گوشت گاو دارد.
 کلم همچنین اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین‌های گروه B، پتاسیم، کلسیم، فیبر، منیزیم، منگنز، مس و فسفر را در خود جای داده است.
فواید سلامتی کلم شامل:
۱- بهبود سلامت قلب
خوردن منظم کلم می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند و حتی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.
این سبزی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است، این ماده همچنین منبع خوبی از پتاسیم است و این ماده مغذی برای سلامتی قلب مفید است. 
این امر به این دلیل است که پتاسیم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند و همچنین خطر بیماری قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
کلم همچنین می‌تواند به تنظیم سطح کلسترول کمک کند. مقادیر بالای کلسترول LDL (بد) و سطح پایین کلسترول HDL (خوب) می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و حمله قلبی را به شدت افزایش دهد. اما طبق مطالعه‌ای‌که در تحقیقات تغذیه‌ای ‌منتشر شده است، فیبر موجود در کلم بخار پز به حذف کلسترول LDL از بدن کمک می‌کند. 
۲- کاهش خطر ابتلا به دیابت 
همان‌طور که گفته شد، کلم حاوی فیبر است و تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی پُرفیبر به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می‌کند.
کلم حاوی منگنز نیز هست و این ماده مغذی می‌تواند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند و این یک وسیله عالی برای پیشگیری و همچنین مدیریت دیابت نوع ۲ است.
۳- کمک به هضم غذا
کلم حاوی فیبر است و همانطور که بیشتر ما می‌دانیم، این برای کمک به هضم غذا بسیار عالی است.
۴- کاهش خطر سرطان 
کلم عضو خانواده سبزیجات صلیبی است و به نظر می‌رسد که این خانواده از سبزیجات حاوی ترکیبات طبیعی هستند که می‌توانند به کاهش چشمگیر خطر ابتلا به چندین سرطان کمک کنند. کلم همچنین سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است و این اغلب بهترین دفاع در برابر ابتلا به سرطان است.
۵- محافظت از سلامت مغز 
کلم حاوی آهن و اسیدهای چرب امگا ۳ است که هر دو می‌توانند به محافظت از سلامت مغز کمک کنند.
آهن نقش مهمی‌در انتقال اکسیژن به سلول‌های بدن دارد که این امر برای سلامت ماهیچه‌ها و مغز بسیار مهم است. با توجه به سلامت مغز، اسیدهای چرب امگا ۳ به عملکرد شناختی مانند حافظه و عملکرد مغز کمک می‌کنند.
۶- شادابی استخوان‌ها
همه ما می‌دانیم که برای حفظ سلامتی استخوان‌ها به کلسیم نیاز داریم و مقدار زیادی از آن را در کلم می‌توان پیدا کرد. کلسیم همچنین برای سایر فرآیندهای بدن مانند سیگنالینگ سلولی و کمک به عروق خونی در انتقال خون از طریق بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
۷- خاصیت ضد یری پوست 
ویتامین‌های موجود در کلم ویتامین‌های مناسبی هستند که برای داشتن پوست‌های صاف و بی‌عیب و نقص به آنها نیاز است.
کلم حاوی ویتامین A (رتینول) است، ترکیبی که بطور منظم به عنوان یک ماده در تعدادی از محصولات و داروهای ضدپیری استفاده می‌شود.
ویتامین A رشد سالم سلول را تشویق می‌کند، این می‌تواند به کاهش علائم پیری مانند چین و چروک و رنگدانه کمک کند. همچنین به سالم ماندن موها کمک می‌کند.
کلم همچنین حاوی ویتامین C است و این ترکیب به تشویق تولید کلاژن کمک می‌کند. در انجام این کار، به ماندگاری پوست کمک می‌کند و همچنین باعث کاهش ظاهر زخم ، چین و چروک و رنگدانه می‌شود.
علاوه بر این، کلم حاوی آهن است و از آنجا که کمبود آهن می‌تواند باعث ریزش مو شود، آهن موجود در کلم ممکن است به حفظ موهای سالم کمک کند.
۸- محافظت از بینایی
دوتا ازآنتی اکسیدان‌های موجود درکلم می‌توانند به حفظ سلامت چشم و کاهش خطر افت بینایی در آینده کمک کنند. لوتئین و زاکزانتین آنتی‌اکسیدان‌های ‌کاروتنوئیدی هستند که سلول‌های سالم چشم را حفظ می‌کنند و همچنین به ‌نظر می‌رسد خطر ابتلا به اختلالات چشم، به‌ ویژه دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می‌دهند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی