[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۸۸
  • دوره جدید

خودروهای فرسوده از بزرگترین عوامل ایجاد آلودگی هستند، روزنامه شیراز نوین

اولین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان شهر شیراز و کارگروه پدیده مقابله با گرد و غبار در سال ۹۹ برگزار شد. به گزارش روابط عمومی‌اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس، اولین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان شهر شیراز و اولین کارگروه پدیده مقابله با گرد و غبار روز چهارشنبه شنبه ۳۱ خرداد ماه در دفتر معاون عمرانی استانداری فارس، به ریاست رضاییان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس و به دبیری حمید ظهرابی، مدیر کل حفاظت محیط‌زیست فارس و با حضور مدیران و مسئولان عضو کارگروه در سال ۹۹ برگزار شد‌. 
در ابتدای جلسه، مدیر کل حفاظت محیط‌زیست فارس، گزارشی از وضعیت کیفی هوای شهر شیراز در دو ماهه اول سال جاری و مقایسه ان با سال گذشته ارائه نمودند. حمید ظهرابی عامل اصلی کاهش کیفیت هوای شیراز را ذرات معلق با قطر کمتر از ۲/۵ میکرون عنوان کرد و گفت: به دلیل وجود کانون‌های گرد و غبار در اطراف شیراز به ویژه معادن شن و ماسه دوکوهک در اثر وزش باد شدید شاهد کاهش کیفیت هوا در ساعات بعد از ظهر هستیم. وی افزود: خودروهای فرسوده از بزرگترین عوامل ایجاد آلودگی و کاهش کیفیت هوا می‌باشند. به طوری که هر خودرو فرسوده به طور میانگین ۳تا ۵ برابر یک خودروی سالم ایجاد آلودگی می‌کنند.
وی همچنین در خصوص انتقال صنایع آلاینده به خارج از شهر گفت: کارخانه ریشمک به خارج از شهر منتقل شده و پرونده کارخانه سیمان نیز به دلیل عدم اجرای تعهدات مبنی بر انتقال و آلودگی زیست محیطی به مرجع قضایی  ارجاع شده. وی با انتقاد از مدیران کارخانه پشم شیشه در خصوص فعالیت توام به آلودگی اظهار داشت در صورت تداوم آلودگی  و عدم رفع آلودگی در مهلت تعیین شده، مدیران این واحد هم تحت تقیب قانونی قرار می‌گیرند. وی افزود شرکت روغن نباتی  بخش عمده‌ای ‌از خط تولید را متوقف کرده اما باید تمام کارخانه به خارج از شهر منتقل شود.
مدیر کل حفاظت محیط‌زیست فارس افزود: به منظور نتیجه‌گیری بهتر و در راستای جلوگیری از بروز آسیب در بخش تولید تصمیم بر پیگرد قضایی شخص مدیر عامل صنایع آلاینده  گرفته شده است.
در ادامه رضاییان، معاون امور عمرانی استاندار گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی‌(درون شهری) و خصوصی ( بین شهری) و پیش‌بینی آن در لایحه بودجه ۹۹ از برنامه ششم توسعه می‌باشد.
رضاییان افزود: در راستای کاهش آلودگی هوای ناشی از منابع متحرک بایستی از مسیرهای موازی استفاده شود. از جمله بحث معاینه فنی که می‌تواند مانع حضور خودروهای فرسوده و آلاینده در سیستم حمل و نقل درون شهری و برون شهری باشد و جریمه نمودن خودروهای آلاینده خود عامل بازدارنده دیگری می‌تواند باشد.
وی گفت: در بحث منابع آلاینده ثابت(صنایع) بایستی اعمال فشار بیشتر انتقال به خارج از شهر صورت پذیرد. از سوی دیگر بوی نامطبوع در جنوب شرقی شیراز باید با‌شناخت منابع اصلی آلودگی و الزام دستگاه‌ها به‌پیگیری و کاهش آلودگی در برنامه زمان‌بندی‌مناسب از بین برود. گفتنی است این کارگروه یکی از فعال‌ترین کارگروه‌های استان بوده و طی سال‌های اخیر به طور منظم برگزار می‌شود. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی