[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

افزایش ۷میلیون لیتری مصرف بنزین به دلیل ناترازی گاز، روزنامه شیراز نوین

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با ناترازی گاز و افزایش مصرف در بخش خانگی، توزیع سی‌ان‌جی در کشور محدود شد که این موضوع باعث افزایش ۷میلیون لیتری مصرف بنزین در کشور شده است.
به گزارش ایرنا، «علی‌اکبر نژادعلی» دیروز در جلسه ستاد بحران سوخت در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه سوخت رسانی سوخت مایع در شهرها و روستاهایی که با افت فشار گاز روبه‌رو بوده‌اند به صورت مناسب در جریان است، افزود: در شهرها و روستاهای مناطق شمالی و شمال شرقی کشور با وجود قطع گاز، سوخت جایگزین دریافت کردند.
وی با بیان اینکه خراسان رضوی دمای منفی ۱۸ درجه را تجربه کرده است، ادامه داد: با توجه به اینکه افت فشار شدیدی در تربت‌جام داشتیم، با تمهیدات ویژه توزیع نفت سفید و گاز مایع با شدت انجام شد و ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: با وجود اینکه تعدادی از جایگاه‌های سی‌ان‌جی تعطیل شد، اما بنزین به اندازه کافی در اختیار مردم قرار گرفت. نژادعلی با تأکید بر اینکه به منظور تأمین گاز مورد نیاز بخش خانگی برخی از جایگاه‌های سی‌ان‌جی از مدار خارج شد، گفت: این موضوع باعث شد تا مصرف بنزین افزایش پیدا کند و با تمهیدات اندیشیده‌شده، مجاری عرضه سوخت بدون محدودیت بنزین توزیع کردند و هم اکنون به میزان کافی موجودی داریم و سایر فرآورده‌های نفتی نیز بدون مشکل تأمین می‌شود. وی ادامه داد: مردم در شرایط سخت وارد میدان شدند و کمک کردند در تأمین انرژی پایدار موفق باشیم. امسال شرایط سختی در ارتباط با انرژی در کشور حکم‌فرما بود و چالش‌هایی برای تأمین سوخت در شرایط بحرانی وجود داشت.
نژادعلی با اشاره به اینکه پشتیبانی تحویل سوخت جایگزین در نقاط شمالی کشور انجام شد، گفت: با برنامه‌ریزی صحیحی که از ابتدای سال انجام شد، چالش‌ها شناسایی شد و تصمیمات و مصوباتی یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون لیتر نسبت به سال گذشته سوخت مایع بیشتری به نیروگاه‌ها تحویل دادیم.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: با ذخیره‌سازی انجام شده در نیروگاه‌ها و انبارهای نفت و شرایط سرمای هوا، ۲.۳میلیارد لیتر میزان تحویل سوخت بیشتری نسبت به سال گذشته به نیروگاه‌های کشور ارسال شد. از ابتدای سال تاکنون ۱۴.۵میلیارد لیتر سوخت در نیروگاه‌های کشور توزیع شده و ۱۴میلیون لیتر نیز به مصرف رسیده است.
وی با اشاره به اینکه تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها امسال ۱۰ درصد افزایش داشته است، گفت: مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.
نژادعلی با بیان اینکه در روزهای گذشته سرمای کم‌سابقه‌ای در کشور حاکم شد و برودت منفی ۲۸ درجه را داشتیم، ادامه داد: این برودت و مصرف باعث شد فشار در نقاط انتهایی مسیر خط لوله گازرسانی کاهش پیدا کند. با پیش‌بینی‌های قبلی، تمام فروشندگی‌ها در ارتباط با عرضه نفت سفید را تجهیز کردیم و به میزان مناسب در نقاط مختلف نفت سفید را ذخیره کردیم. همچنین آماده سازی کپسول‌های گاز مایع در مناطق شمالی انجام شد.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: سوخت جایگزین اصناف، صنایع و مرغداری‌ها و نانوایی‌ها بر اساس برنامه‌ریزی منظم تأمین سوخت انجام شد. هیچ گزارشی از تعطیلی این مراکز نداشتیم.
وی ادامه داد: روزانه ۲۳.۵میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور مصرف می‌شود که با تعطیلی برخی جایگاه‌ها در استان‌های کشور به منظور تأمین گاز بخش خانگی، مصرف به سمت بنزین آمد و مصرف بنزین کشور ۷میلیون لیتر بیشتر شد. بنزین به میزان کافی وجود دارد و این سوخت به صورت پایدار تأمین می‌شود.
نژادعلی با اشاره به مصرف ۱۱۸میلیون لیتر بنزین در یک روز در دی‌ماه، افزود: این در حالی است که میانگین مصرف بنزین کشور امسال روزانه ۱۰۳میلیون لیتر بوده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: در سال ۹۷ به خودکفایی در تولید بنزین رسیدیم و اکنون نیز واردات بنزین نداریم. از مردم می‌خواهیم با مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف این خودکفایی حفظ شود و تراز تولید و مصرف را مثبت نگه داریم تا ذخیره‌سازی مناسب‌تری داشته باشیم. وی با تشکر از مردم ایران برای همراهی در این شرایط، گفت: شدت مصرف انرژی به حدی بالاست که رتبه اول را در دنیا داریم و با توجه به اینکه تعداد نفرات جمعیتی و وسایل حمل و نقل از برخی کشورها کمتر است، اما در مدیریت مصرف اقدامات لازم انجام نشده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی