[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۲۵
  • دوره جدید

سازندگی کلانشهر در روزهای کسری بودجه، روزنامه شیراز نوین

  سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com
 
اشاره: کمربندی شیراز قتل‌گاه بسیاری از همشهریان و هموطنان است. با گسترش جمعیت، شمار شهرک‌های اقماری در حاشیه کلانشهر با سرعت افزایش یافته و این در حالی است که بسیاری از زیرساخت‌های اولیه نظیر مسیرهای دسترسی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. کمربندی شیراز با طول 42 کیلومتر در بین پرحادثه‌ترین مسیرهای استان و کشور قرار می‌گیرد و مطابق آمارها هشت درصد از تلفات انسانی جاده‌ای ‌استان پهناور فارس در مسیر کمربندی شیراز رخ می‌‌دهد. این در حالی است که با سرمایه‌گذاری و احداث سخت افزارهای لازم می‌توان از داغدار شدن بسیاری از خانواده‌ها جلوگیری کرد. در کنار معضلات حاشیه‌ای، مرکز کلانشهر هم از نظر تجمع اتومبیل‌ها در وضعیت چندان مطلوبی نیست. گره‌های ترافیکی در مرکز شهر هر روز کورتر می‌شوند و پل‌ها و زیرگذرها - که بودجه‌های بیت‌المال را بلعیدند - آن چنان که انتظار می‌رفت نسخه شفابخشی برای این بیماری مزمن ارایه ندادند. ما در عمل شاهد هستیم که شماری از زیرساخت‌های عرصه حمل و نقل، ترافیک اتومبیل‌ها را از میادین به خیابان‌های مجاور پرتاب می‌کنند و همچنان انرژِی - دقیقه بی‌شماری در عقده‌های ترافیکی شهر تلف می‌شود. با مشاهده این ماجرا می‌توان این فرضیه را مطرح کرد که در اولویت‌بندی پروژه‌ها می‌توانستیم تصمیمات خردمندانه‌تری اتخاذ کنیم. چنانچه مدیران شهری توجه ویژه‌ای‌ به کمربندی شیراز و این قتلگاه 42کیلومتری داشتند و قسمتی از  بودجه‌هایی که به احداث پروژه‌ها در مرکز کلانشهر اختصاص یافته بود، در کمربندی شیراز که در معرض دید و جلب توجه کمتری قرار دارد هزینه می‌شد، امروز با تصادفات مرگبار کمتری در این مسیر کوتاه روبرو بودیم. در نظر داشته‌باشیم این گذرگاه پرخطر دیگر در حاشیه و جبهه بیرونی کلانشهر شیراز قرار ندارد و در انحصار عبور و مرور کامیون‌ها و اتوبوس‌ها و مسافران بین شهری نیست. بلکه رشد جمعیت و احداث شهرک‌های اقماری سبب شده است تا جاده کمربندی شیراز به یکی از محورهای درون شهری تبدیل شده و هر روز شمار بسیاری از شهروندان ناچار به عبور و مرور از این مسیر پر خطر هستند. خوشبختانه در روزهای پیش رو شاهد بهره‌برداری از پروژه‌هایی خواهیم بود که می‌تواند ضریب ایمنی مسیرهای دسترسی را تا حدودی ارتقا بخشد. اگرچه هنوز کاستی‌های بی‌شماری در محور کمربندی شیراز وجود دارد، اما افتتاح تقاطع غیرهمسطح استاد بهمن بیگی، بزرگراه مهندسی و تقاطع غیرهمسطح رودکی و پروژه‌هایی از این دست نقش مؤثری در بازگشایی گره‌های ترافیکی و پیشگیری از تصادفات مرگبار و ارتقا ورودی‌های شیراز خواهد داشت. امید می‌رود روند اجرای این گونه پروژه‌ها در مناطق محروم که چندان هم به چشم نمی‌آیند در آینده تسریع شود و نگاه‌های انسان‌محور تا زدایش فقر از حاشیه‌های مظلوم کلانشهر شیراز تعمیم یابد. متأسفانه تحریم‌های ظالمانه‌ای‌که علیه ملت ایران روا شده همه ارکان کشور را در مخمصه بحران‌های مالی و کسری بودجه گرفتار کرده و نتایج آن در اجرای پروژه‌های شهری هم مشهود است. تأخیر و توقف هر یک از پروژه‌های عمرانی زندگی روزمره را برای مردم دشوارتر می‌کند و کمربندی شیراز تا زمانی که به سوی شاخصه‌های استاندارد و ایمن‌سازی میل نکند، با شتاب فراوانی قربانی خواهد گرفت. به همین دلیل و با وجود همه کسری بودجه‌ها باید در این زمینه گام‌های استواری برداشت و تهدید شوم تصادفات مرگبار و چند پاره شدن پرایدها توسط کامیون‌ها را از سر شهرک‌نشینان مظلومی‌که به حاشیه کلانشهر تبعید شده‌اند، بر طرف ساخت، چرا که بنیان جمهوری اسلامی‌ایران بر مبنای حمایت از اقشار آسیب‌دیده و مستضعفان بنا شده است.
کیفیت، قربانی اجرای سریع نشود
به همت شهرداری و با حمایت‌های شورای اسلامی‌شهر شیراز، 4 پروژه عمرانی در کلانشهر شیراز در روزهای آتی به بهره‌برداری خواهد رسید. رئیس شورای اسلامی‌شهر شیراز در حاشیه بازدید از 4پروژه بزرگ عمرانی در کلانشهر شیراز گفت: پروژه‌های سه‌گانه‌ی ورودی غربی شیراز یکی از اقدامات ماندگار شورای پنجم و شهرداری شیراز است.
دکتر «سید عبدالرزاق موسوی» وضعیت اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری شیراز را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: اینکه در شرایط فعلی که تمام کشور با مشکلات جدی روبروست شهرداری شیراز توانسته اجرای پروژه‌های عمرانی خود را بدون وقفه ادامه دهد، بسیار ارزشمند است و من به نمایندگی از مردم از شهرداری شیراز تقدیر می‌کنم. رئیس شورای اسلامی‌شهر شیراز اظهار داشت: معمولاً وقتی پروژه‌ای ازجمله این پروژه‌های بزرگ عمرانی به بهره‌برداری می‌رسد، نقش کوچک و بزرگ تمام کارگران، کارمندان و افراد و شهروندان مختلف در مراحل مختلف اعم از طراحی، اجرا و بهره‌برداری از آن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد اما همه ما باید قدردان تلاش دست‌اندرکاران ارائه خدمت به شهر و شهروندان‌مان باشیم. موسوی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه پروژه‌های عمرانی شیراز در موعد مقرر به بهره‌برداری برسند، تأکید کرد: البته همانطور که قبلاً هم بارها تأکید کرده‌ایم اجرای سریع پروژه‌ها نباید به معنای غفلت از کیفیت شود بلکه ضروری است که ضمن تسریع در اجرای پروژه‌ها رعایت استانداردهای فنی نیز با دقت و حساسیت مورد توجه قرار داشته باشد. رئیس شورای شهر شیراز با یادآوری وضعیت ورودی غرب شیراز از سمت بوشهر، گفت: کسانی که وضعیت ورودی شیراز در گذشته را به یاد دارند بیش از دیگران می‌دانند که پروژۀ بزرگی همچون تقاطع‌های غیرهمسطح رودکی و بهمن‌بیگی و همچنین بزرگراه مهندسین در این منطقه چه کار بزرگی محسوب می‌شود و چه تأثیری می‌تواند در تسهیل تردد مسافران، شهروندان شیراز و بلکه عموم مردم در پی داشته‌باشد. موسوی پروژه‌های سه‌گانۀورودی غرب شیراز را یکی از اقدامات ماندگار شورای پنجم و شهرداری شیراز قلمداد و خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که همه پروژه‌های عمرانی شیراز در موعد مقرر در اختیار مردم قرار گیرد و بتواند در بهبود کیفیت زندگی شهروندان شیراز نیز اثرگذار باشد.
تسهیل ترافیکی و افزایش ایمنی
در ادامه بازدید از پروژه‌های بزرگ عمرانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی‌شهر شیرازگفت: تسهیل ترافیکی و افزایش ایمنی تردد شهروندان، از اهداف اصلی پروژه‌های عمرانی جدید در رینگ پیرامونی شیراز است.دکتر «نواب قائدی» در این بازدید با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی شهرداری با جدیت در حال پیگیری است، گفت: نگاه شورای پنجم در حوزه عمرانی، اجرای پروژه‌هایی است که حداکثر اثرگذاری را برای افزایش رضایتمندی شهروندان ایجاد کند. وی با اشاره به جزئیات سه پروژه ترکیبی در محور جنوب غرب، تصریح کرد: سال‌های متمادی به دلیل تردد خودروهای سبک و سنگین از بلوار امیرکبیر و ورودی غربی شیراز، شرایط سختی برای مسافران و شهروندان وجود داشت که بهره‌برداری از سه پروژه تقاطع غیرهمسطح استاد بهمن بیگی، بزرگراه مهندسی و تقاطع غیرهمسطح رودکی شاهد تسهیل ترافیکی خوبی در این محدوده خواهیم بود. قائدی ادامه داد: این پروژه‌ها که هم‌اکنون آماده بهره‌برداری شده است، یک زیرگذر دیگر نیز دارد که در فاز بعدی اجرا خواهد شد و مسیر تردد به بزرگراه گلبهار و به نوعی اتصال محدوده‌ی جنوب، غرب و جنوب غرب شیراز را امکان‌پذیر می‌کند. این عضو شورای شهر شیراز همچنین از روشنایی ورودی جنوب غرب شیراز تا محدوده پل گچی خبر داد و افزود: هم‌زمان با بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی، تکمیل فازهای دیگر آن‌ها نیز مورد توجه است.رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در ادامه با اشاره به جزئیاتی از پروژه تقاطع غیرهمسطح دکتر خدادوست در تقاطع بلوار شهید باهنر و کمربندی شیراز، گفت: این پروژه علاوه بر تأثیری که بر تسهیل بار ترافیکی واقع در کمربندی شیراز می‌گذارد، افزایش ایمنی شهروندان ساکن در شهرک‌های مجاور کمربندی را نیز تقویب خواهد کرد. وی تصریح کرد: با توجه به عبور پرتعداد خودروهای سنگین در کمربندی شیراز، شاهد تصادفات ناگوار و مرگباری در کمربندی شیراز هستیم و با توجه به اینکه در محدودۀ مجاور این کمربندی شهرک‌های پرجمعیتی همچون هویزه، فرهنگیان، بهاران، رضوان و... واقع شده است، اجرای این پروژه نیز از اولویت ویژه‌ای برای ما برخوردار بوده است. قائدی با یادآوری اینکه برای پروژه دکتر خدادوست تعداد چهار لوپ پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: در این مقطع زمانی دو لوپ که مسیر تردد را به داخل کمربندی هدایت می‌کند دارای اولویت بیشتری بود که امیدواریم تا ابتدای شهریورماه در اختیار شهروندان قرار گیرد.
شیراز میزبان 4 پروژه عمرانی
در ادامه بازدید از پروژه‌های بزرگ عمرانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری شیرازگفت:  چهار پروژه بزرگ عمرانی در شیراز آماده افتتاح شده است. مهندس «اسماعیل صالحی» نیز در این بازدید با بیان اینکه شهرداری شیراز طی دو سال گذشته پروژه‌های بزرگی را آغاز کرده بود، افتتاح چندین پروژه بزرگ را تا شهریورماه نوید داد و گفت: طی ماه‌های اخیر تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها، اولویت نخست ما بوده است.وی در جریان بازدید از پروژه تقاطع چپ‌گرد رودکی، با اشاره به اینکه عملیات عمرانی این پروژه به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است، گفت: این تقاطع افزایش ضریب ایمنی خودروها را تأمین و نقش به‌سزایی در روان‌سازی ترافیک منطقه خواهد داشت. به گفته معاون عمرانی شهرداری شیراز، طی شش ماه گذشته سرعت پیشرفت این پروژه به میزان محسوسی افزایش یافت و با تمام مراحل اجرا، هم‌اکنون در انتظار دستور افتتاح قرار دارد. معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با بیان اینکه پروژه تقاطع غیرهمسطح استاد بهمن‌بیگی نیز به مرحله بهره‌برداری رسیده است، اظهار کرد: این پروژه در محدوده جنوب غربی شیراز، بار ترافیکی را از مسیر کمربندی به سمت جاده بوشهر و بالعکس انتقال می‌دهد. صالحی با اشاره به اجرای سریع پروژه بزرگراه مهندسین حد فاصل تقاطع رودکی و تقاطع استاد بهمن‌بیگی به طول بیش از دو کیلومتر، اضافه کرد: این پروژه نیز آماده افتتاح است و به زودی با حضور مسئولان استانی یا کشوری به بهره‌برداری خواهد رسید. وی همچنین از تکمیل پروژه بزرگ زیرگذر گلستان در محور شمال غرب خبر داد و افزود: عملیات عمرانی این زیرگذر به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است. معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز، افزود: تقاطع غیرهمسطح دکتر خدادوست در تقاطع کمربندی و بلوار شهید باهنر که مشکل ترافیکی شهرک‌های اقماری اطراف را حل می‌کند از جمله پروژه‌هایی است که تا شهریورماه به بهره‌برداری خواهند رسید. صالحی در پایان با اشاره به اینکه پروژه چپ‌گرد صدرا هم اکنون در دست اجرا است، اظهار کرد: این پروژه بزرگ تأثیر به‌سزایی در کاهش ترافیک محور گلستان و جاده صدرا خواهد داشت و پیش‌بینی می‌کنیم که با رفع مشکلات ناشی از نوسانات قیمتی و محدودیت‌های خرید خارجی، تا پایان شهریورماه به اتمام برسد.
سازندگی از شمال تا جنوب
بر پایه این گزارش گفتنی است تقاطع غیرهمسطح رودکی با سه پل هرکدام با بیش از دو کیلومتر، بزرگراه مهندسین با 2.2 کیلومتر و 55 متر عرض و 6 باند و تقاطع غیرهمسطح استاد محمد بهمن‌بیگی با دو کیلومتر طول پل‌سازی؛ به صورت ترکیبی یک رینگ جدید ترافیکی در جنوب غرب شیراز را ایجاد می‌کنند. تقاطع غیرهمسطح دکتر خدادوست نیز در تقاطع بلوار شهید باهنر، کمربندی و شهرک فرهنگیان هم‌اکنون در حال اجرا است. پل چپ‌گرد صدرا نیز با یک هزار و 100 متر طول از فراز زیرگذر گلستان عبور می‌کند و به ورودی شهر صدرا می‌‌رسد. علاوه بر پروژه‌های یاد شده شایان ذکر است شهرداری شیراز نهضت آسفالت را در 11منطقه شهری با پوششی برابر با 2میلیون متر مربع از معابر شهر آغاز کرده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی