[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۱۸
  • دوره جدید

فرزند صبح طلوع می‌کند، روزنامه شیراز نوین

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «فرزند صبح» می‌گوید: در حال حاضر سه نسخه متفاوت از این فیلم وجود دارد که شاید آن‌ها را برای مقایسه و به عنوان تجربه‌ای سنگین و زرین در سینمای ایران به نمایش بگذاریم. به گزارش ایسنا «فرزند صبح» به نویسندگی و کارگردانی بهروز افخمی‌که تقریباً تنها فیلمی‌است که در این سال‌ها به طور خاص با محوریت شخصیت امام خمینی (ره) در سینما ساخته شده، سال ۸۳ کلید خورد و با وجود همه حاشیه‌هایی که در این سال‌ها بویژه در همان دهه ۸۰ و پس از اولین نمایش در جشنواره فجر سال ۱۳۸۹ داشت، بعد از گذشت ۱۶ سال هنوز اکران نشده و دست‌اندرکارانش همچنان منتظرند شرایط برای اکران آن مهیا شود. آنچه از این فیلم چند سال قبل در جشنواره فجر نمایش داده شد مورد انتقاد بهروز افخمی‌قرار گرفت تا جایی که دخالت در ساخت یا نظارت آن را تکذیب کرد ولی حالا شرایط تغییر کرده است. محمدرضا شرف‌الدین درباره آخرین وضعیت اکران این فیلم بیان کرد: «فرزند صبح» در زمانی ساخته شد که مناسبات اکران نوین به صورت آنلاین وجود نداشت. از آنجا که ما خیلی حرفه‌ای و قاطع به اکران فیلم روی پرده فکر می‌کردیم و نیز با توجه به اینکه «فرزند صبح» تنها یا اولین فیلم سوپر ۳۵ گرفته شده با نگاتیو است، این ایجاب وجود داشت که فیلم حتماً روی پرده دیده شود، اما با توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی و شیوع کرونا که سالن‌ها شرایط مساعدی برای نمایش فیلم ندارند، برنامه اکران ما هم تحت‌تأثیر قرار گرفته و در اولین فرصت فیلم را اکران خواهیم کرد. او افزود: قرار بود نسخه نهایی «فرزند صبح» در جشنواره جهانی فیلم فجر نمایش داده شود، اما متأسفانه جشنواره لغو شد. با این حال هنوز به اکران در سینما امیدواریم ولی ا اگر شرایط مهیا نشود، مانند سایر تولیدات سینمایی سراغ مکانیزم نمایش‌های جدید خواهیم رفت. وی در پاسخ به اینکه آیا با شرایط محدودی که با بازگشایی سینماها در نظر گرفته می‌شود و اینکه مشخص نیست استقبال مردم چطور خواهد بود، باز هم اکران سینمایی را ترجیح می‌دهد؟ گفت: خیر قاعدتاً آن وقت به طرف نمایش‌های نوین خواهیم رفت. شرف‌الدین درباره تفاوت نسخه جدید این فیلم با آنچه در گذشته یک بار نمایش داده شد، بیان کرد: دو نسخه تفاوت زیادی با هم دارند و این بالاخره نسخه کارگردان فیلم است. من همانطور که بارها گفتم، در آن زمان بین اخلاق حرفه‌ای و اخلاق حقوقی، مجبور بودم اخلاق حقوقی را رعایت کنم چون به عنوان تهیه‌کننده برای تحویل فیلم با مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) قرارداد داشتم و باید به آن متعهد می‌بودم. آن زمان فیلمبرداری فیلم تمام شده و زمان قرارداد هم به پایان رسیده بود، باید آن را به عنوان تهیه کننده تحویل می‌دادم و تنها چیزی را هم که در دست داشتم بر اساس سیناپس ادیت کردم. من مجبور بودم این کار را انجام دهم که البته جشنواره فجر و خود مؤسسه هم آن را پذیرفتند. وقتی یک جشنواره فیلمی ‌را می‌پذیرد نشان دهنده کامل بودن آن است. او ادامه داد: بنابراین معتقدم در آن مقطع به عنوان تهیه‌کننده وظیفه خود را انجام دادم، گرچه اشکالاتی هم وجود داشت و مواردی بود که مطابق با نظر کارگردان نبود تا اینکه بالاخره آقای افخمی‌خودشان پای کار آمدند و الان هم این نسخۀ آماده شده کاملاً موردتأیید وی است. وی در پاسخ به اینکه آیا این نسخه موردتأیید خود او هم هست؟ ‌گفت: ما تکلیف‌مان را انجام دادیم. باید این فیلم را می‌ساختیم و در یک چارچوب و نظارتی حرفه‌ای، قانونی و حقوقی کار را تمام می‌کردیم. من در مقام تهیه‌کننده این کار را به خوبی انجام دادم. شرف‌الدین در پاسخ به اینکه اگر شرایط فعلی مثلاً تا یک ماه دیگر هم ادامه داشته باشد آیا ممکن است سراغ اکران آنلاین بروند؟ گفت: این بحثی است که باید سرمایه‌گذار (مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره)) فیلم به‌خاطر سرمایه‌ای که هزینه کرده و مالکیت مادی فیلم را بر عهده دارد نیز درباره‌اش تصمیم بگیرد. خود من نظرم بر این است که باز هم منتظر باشیم، چون اکران آنلاین چیزی نیست که آن را از دست بدهیم و همیشه وجود دارد ولی اگر در سینماها با همان فاصله گذاری و کمی ‌و کاستی‌هایش فرصتی فراهم شود قطعاً درآمد و آورده‌ای خواهیم داشت. وی اظهار کرد: ما در حال حاضر سه نسخه از این فیلم داریم که شاید یک زمان برای مقایسه، هر سه را اکران کنیم، آن هم به عنوان تجربه‌ای ذرین و سنگین، البته سنگین که می‌گویم نه فقط بخاطر هزینه‌های مالی، بلکه برای تجربه‌ای که سینمای ایران در این باره کسب کرده و می‌تواند فرصتی باشد تا آن‌ها را به صورت آنلاین اکران کنیم.
این نسخه‌ها شامل یک نسخه تدوین شده توسط مرحوم سیف‌الله داد است، یک نسخه همان است که به نوعی نسخه تدوین شده توسط تهیه کننده براساس سیناپس بود و یک نسخه هم همین آخرین کاری است که خود کارگردان تدوین کرده و جامع الشرایط است و مورد تأیید سرمایه‌گذاران و من به عنوان تهیه‌کننده قرار دارد. شرف‌الدین افزود: انصافاً فکر می‌کنم نسخه‌ای که آقای افخمی‌تهیه کرده نسخه خوبی است. باید توجه کنیم آقای افخمی‌یک فیلمساز مؤلف است البته نه به آن معنایی که در ایران برای برخی‌ها متأسفانه باب شده است. به نظرم وی بیشتر از آنکه فیلم بسازد، سینما می‌سازد و سبکی هم برای خودش دارد. آقای افخمی‌ الان به بلوغ فیلمسازی خود رسیده و به نوعی بعد از فیلم «گاوخونی» سبکی را ارائه داده که مختص خودش است، مثل خیلی از فیلمسازهای بزرگ دنیا یا حتی فیلمسازهای ملی خودمان که اگر سکانسی از فیلم آن‌ها را ببینید و از فیلمسازی‌اش شناخت داشته‌باشید متوجه می‌شوید که سازنده فیلم کیست، مثل عباس کیارستمی، اصغر فرهادی یا رسول ملاقلی‌پور و این ویژگی‌ای است که بعد از به بلوغ رسیدن یک کارگردان اتفاق می‌افتد. البته درباره آقای افخمی‌فیلمی‌به اسم «روباه» هم هست که با ساختار‌های‌فنی و استعدادهای ذاتی او ارتباطی ندارد و بیشتر یک پروپاگاندا است، اما بعد از «گاوخونی» سبکی برای خود انتخاب کرده که متفاوت است.فیلم «فرزند صبح» با بازی عبدالرضا اکبری در نقش امام خمینی در میانسالی، محمدرضا شریفی‌نیا در نقش سیداحمد خمینی و هدیه تهرانی در نقش دایه امام خمینی (ره) ساخته شده و محمدعلی کشاورز، آتیلا پسیانی، الیکا عبدالرزاقی و فرهاد قائمیان هم از دیگر بازیگران هستند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی