[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۱۹
  • دوره جدید

شهرداری مجری سازندگی شیراز، روزنامه شیراز نوین

  سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
 به همت شهرداری کلانشهر شیراز، چهار پروژه بزرگ عمرانی و شهری آماده بهره‌برداری است. شهردار شیراز ظهر یکشنبه 18 خردادماه در بازدید از آخرین ایستگاه از خط اول قطار شهری که با عنوان وکیل‌الرعایا از آن یاد می‌شود در جمع خبرنگاران گفت: امتیاز این دوره شهرداری این است که درب‌های‌بافت تاریخی شهر پرپیشینه شیراز را بر روی عموم جامعه باز کرده است.مهندس اسکندرپور با اشاره به این مسئله که ایستگاه‌وکیل در طراحی اولیه وجود نداشت و با درخواست و پیشنهاد کسبه محترم بازار و مردم در دستور کار شهرداری شیراز قرار گرفت، خاطر نشان کرد: ایستگاه وکیل‌الرعایا از لحاظ فنی و اجرایی و معماری در کشور بی‌نظیر است و شهرداری شیراز طی سه سال گذشته به انحا مختلف تلاش کرده با بافت تاریخی شیراز که ثروت حقیقی شهر محسوب می‌شود دوستانه برخورد کند.
احیای گردشگری مأموریت نوین شهرداری
وی با بیان اینکه محورهای گردشگری را در بافت احیا کردیم، اظهار داشت: یکی از مشکلات سال‌های‌گذشته شیراز این بود که گردشگران به دیدار اماکن پرفروغی نظیرحافظیه و سعدیه می‌رفتند اما وارد بافت تاریخی نمی‌شدند. بنابراین در دوره جدید مدیریت شهرداری با شناسایی محورهای گردشگری در بافت توانستیم رونقی دوباره به بسیاری از آنها عطا کنیم. شهردار شیراز با اشاره به بازدید از بازارچه فیل در سال‌های‌قبل بیان داشت: در گذشته شاهد کسادی بازارچه‌های ‌فیل و اماکنی از این دست بودیم که به کلونی معتادان تبدیل شده بود. بنابراین شهرداری کلانشهر شیراز در صدد احیای این محور برآمد و کلونی معتادان را به محلی برای تفرج و کسب درآمد تبدیل کرد تا بدین‌وسیله چالش‌ها را برای مردم به فرصت تبدیل کند. این مقام مسئول با بیان اینکه در ایستگاه بازار وکیل امکان افتتاح از مدت‌ها قبل فراهم بود، گفت: پروژه‌ها در شهرداری شیراز باید با کیفیت اجرا و افتتاح شوند و به منظور این که در پروژه وکیل‌الرعایا معماری متناسب با بافت و محور زندیه داشته‌باشیم افتتاح آن به تأخیر افتاد. به همین دلیل بود که در اجرای معماری برخی از قسمت‌ها دوباره بازسازی شد تا به ایده‌آل‌هایی که در نظر داشتیم، دست یابیم. 
ایستگاه وکیل‌الرعایا هدیه‌ای ‌به شهروندان
شهردار شیراز با بیان اینکه ایستگاه وکیل الرعایا هدیه‌ای ‌از سوی شهرداری به شهروندان و گردشگران است، اظهار داشت: بهترین درسی که از این پروژه می‌توان گرفت این است که باید در انجام پروژه‌ها حوصله به خرج دهیم و به معماران خوبی که اهل دانش هستند اعتماد کرده و در نهایت به نتایج متفاوت‌تری دست یابیم. وی با بیان این‌که این ایستگاه مسیر گردشگری ومقصد گردشگری خواهد شد، اظهار داشت: در ایستگاه وکیل‌الرعایا مسیرهای به عنوان گالری هنری پیش‌بینی شده و به دلیل مجاورت به بافت تاریخی از پتانسیل‌های‌ارزشمندی برخوردار است. مهندس اسکندرپور با اشاره به اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی این پروژه گفت: ایستگاه وکیل‌الرعایا چالش‌های‌خاص خود را داشت. در مسیر احداث ما در خیابانی فعالیت داشتیم که باید محور عبور و مرور آن باز باشد و هم‌زمان در زیر آن عملیات حفاری و احداث ایستگاه انجام شود. در نظر داشته‌باشیم کیفیت خاک و میزان آب و وجود تأسیسات شهری کار را به مراتب دشوارتر می‌کرد و ما در واقع بعد از تهران و مشهد سومین شهری بودیم که موفق به انجام این روش شدیم. شهردار کلانشهر شیراز با اشاره به آمادگی تمامی‌این پروژه‌ها برای افتتاح رسمی ‌اظهار داشت: تلاش داریم با حضور یکی از مقامات ارشد کشوری این پروژه‌ها را افتتاح نماییم و در کنار آن بتوانیم امتیازات و اعتباراتی را برای کلانشهر شیراز جذب نماییم.
همگام با برنامه پنج ساله عمرانی 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرفت خوب کار در پروژه شهید قاسم سلیمانی ظرف ۶ ماه گذشته گفت: پیش‌بینی می‌شود این پروژه در سال آینده به بهره‌برداری برسد. وی افزود: با وجود محدودیت‌های‌شدید مالی و رکود بازار و در حالی که بسیاری از شرکت‌ها نیروهای کار خود را تعدیل کرده‌اند شهرداری شیراز با قوت و جدیت پروژه‌ها را به پیش می‌برد. شهردار شیراز با بیان اینکه از برنامه پنج ساله عمرانی شهر عقب نیستیم، اظهار کرد: از هم اکنون تا شهریورماه به طور پیوسته افتتاح پروژه خواهیم داشت.
آغاز نهضت آسفالت در راستای افزایش‌امید
اسکندرپور با بیان اینکه به شهرداران مناطق یازده‌گانه تأکید شده تا در ابتدا معابر اصلی و سپس معابر فرعی را آسفالت نمایند، گفت: هدف ما از اجرای پروژه‌ها انتقال حس امید به شهروندان است و در شرایطی که رکود اقتصادی و شیوع ویروس کرونا مردم را ناامید کرده ما تلاش داریم با افتتاح این پروژه‌ها امید به آینده را در مردم تقویت نماییم. وی در پایان افزود: در این شرایط رسانه‌ها می‌توانند با درج اخبار پر امید مردم را به سرزندگی تشویق نمایند.
اجرای با کیفیت پروژه‌ها در زمان کوتاه
در ادامه معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در بازدید از پروژه‌های‌تقاطع شهید رودکی، بزرگراه مهدیه و تقاطع استاد بهمن بیگی گفت: اجرای پروژه‌های‌سنگین عمرانی که در انها بستر کار فراهم باشد برای شهرداری عملیات آسانی است و در کوتاه‌ترین زمان به سرانجام می‌رسد.مهندس اسماعیل صالحی با اشاره به سرعت و کیفیت مجموعه شهرداری شیراز در اجرای عملیات‌های‌عمرانی گفت: زمان آغاز این سه پروژه از سال 95 بود ولی در عمل از تابستان سال گذشته عملیات اجرایی آنها به شکل جدی پیگیری شد. وی با اشاره به گوشه‌ای ‌از مشکلاتی که شهرداری شیراز در مسیر احداث بزرگراه و تقاطع‌ها با آنها روبرو بوده، اظهار داشت: مسایل تملکی و جابجایی زیرساخت‌های‌سنگین شهری از مهم‌ترین چالش‌هایی بود که مدیریت شهری در این مدت با آنها روبرو بوده است. معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با اعلام این که چهل میلیارد تومان هزینه جابه‌جایی تأسیسات آب و برق و گاز شبکه فشار قوی و فیبر نوری در این سه پروژه عظیم برای شهرداری هزینه در بر داشته، بیان داشت: مقداری از زمین‌ها متعلق به کارخانه سیمان و بخش خصوصی بود که هزینه سنگینی در بحث تغییر کاربری و تملک به شهرداری وارد کرد. به گونه‌ای‌که هزینه تملک محور پروژه مهندسین با طول 2.2 کیلومتر 220 میلیارد تومان و هزینه تملک پروژه استاد بهمن بیگی 13.5 میلیارد تومان بوده است. مهندس صالحی هزینه تملک این پروژه‌ها را در مجموع 915 میلیارد تومان برآورد کرد و اظهار داشت: 40 میلیارد تومن هزینه جابه‌جایی تأسیسات شهری در این پروژه‌ها  بوده که با هماهنگی‌های ‌به عمل آمده تغییراتی در خط پروژه به منظور صرفه‌جویی به عمل آمد و یکی از پل‌های‌این پروژه ظرف مدت 3 ماه عملیات اجرایی ان به پایان رسید. وی افزود: در روند جابه‌جایی تأسیسات، برنامه‌های‌توسعه‌ای‌ دستگاه‌های‌خدمت‌رسان نظیر آب و برق و گاز برای سال‌های ‌آتی انجام شده و هزینه آنها را شهرداری به منظور افزایش تعاملات بر عهده می‌گیرد.
آمادگی پروژه‌ها برای بهره‌برداری
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به خبرنگار شیرازنوین گفت: نورپردازی سازه‌ها 2 تا 3 ماه پس از پایان پروژه آغاز می‌شود و این در حالی است که مابقی کارها مثل زیباسازی و طراحی فضای سبز  و تابلوهای ترافیکی و روشنایی تقاطع‌ها و پل‌ها با هزینه شهرداری تقریباً به صورت کامل اجرا شده است. مهندس صالحی با بیان این که استفاده از نمای آلوبوند در طراحی پل‌ها و تقاطع‌ها منسوخ شده، گفت:  در این پروژه‌ها به اندازه یک پارک بزرگ شهری کار فضای سبز انجام گرفته و جز آمار هزینه‌ها نیامده است. وی در پایان با اشاره به اجرایی‌سازی داده‌های ‌مطالعاتی در جزییات این پروژه‌ها خاطر نشان کرد: گونه‌های‌گیاهی و ترکیب و نوع چینیش درختان بر‌اساس دانش مهندسی فضای سبز و جغرافیای منطقه طراحی شده و منظر شهری چشم‌نوازی را پس از چند مدتی به نمایش خواهد گذاشت.
شایان ذکر است شهرداری شیراز در کنار طراحی و ساخت پروژه‌های‌تقاطع شهید رودکی، بزرگراه مهدیه، ایستگاه وکیل‌الرعایا و تقاطع استاد بهمن بیگی، شهرداری شیراز نهضت آسفالت را با وسعت دومیلیون‌متر مربع در تمامی‌نقاط کلان‌شهر شیراز آغاز کرده که در مناطق یازده‌گانه در حال انجام است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی