[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۸۷
  • دوره جدید

به پایان آزادراه نزدیک می‌شویم، روزنامه شیراز نوین

آزاد راه 370 کیلومتری شیراز به اصفهان در حالی در دست ساخت است که مسیر 222 کیلومتری در حال احداث آن در فارس پیشرفت حدود 78 درصدی دارد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی راه و شهرسازی فارس، فارس به عنوان شاهراه اتصال جنوب کشور حتی از یک متر آزاد‌راه بی‌بهره است و این استان پهناور تنها یک خط ریلی از شیراز به سمت اصفهان دارد. این مسئله وجود آزادراهی که بتواند نیاز این استان به روان شدن حمل و نقل به خصوص در مسیرهای  منتهی به پایتخت را تأمین نمایند بیش از بیش ضروری می‌سازد.
احداث آزاد راه شیراز اصفهان گر چه سال 88 کلنگ خورد ، اما روند اجرایی آن از سال 92 و با کار آمدن دولت یازدهم آغاز گردید، پروژه‌ای‌که صدها میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده است.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس در تشریح آخرین وضعیت این آزادراه گفت: آزادراه شیراز - اصفهان هم اکنون پیشرفت حدود 78 درصدی دارد و برای اتمام به 2 هزار و 850 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
زاهدی با بیان اینکه این پروژه با مشارکت بخش خصوصی در حال اجرا است، ادامه ادامه داد: دولت سرسختانه با وجود وضعیت اعتباری موجود و کمبود نقدینگی به دنبال تأمین اعتبار و اتمام این پروژه بزرگ تا پایان دولت دوازدهم یعنی تا سال 1400 می‌باشد.
وی گفت: با وجود وضعیت کمبود نقدینگی در کشور در قانون بودجه سال 99 آزادراه شیراز- اصفهان اعتبار 200 میلیارد تومانی گرفته است و بخش خصوصی نیز به دنبال تأمین نقدینگی برای اتمام هر چه سریع‌تر این پروژه است.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس اظهار داشت: بخش خصوصی از طریق 60 میلیارد تومان وام بانکی و نیز از طریق معرفی املاک به عنوان آورده خود، قرار است سهمش را برای اجرا و اتمام این پروژه تأمین نماید.
زاهدی بیان داشت: وام مذکور قرار است از بانک‌های ملی، مسکن و سپه تأمین شود که از بین بانک‌ها، تنها بانک مسکن 100 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.
وی با بیان اینکه در سطح مدیریت عالی استانی و مدیریت عالی کشوری تلاش‌ها برای اتمام این پروژه بزرگ در حال انجام است، اظهار داشت: استاندار فارس به جد به دنبال حل مشکلات این پروژه از جمله معارضان است ضمن آن که قرار است با حمایت استانداری فارس مشکل پادگان ملوسجان که در محدوده آزادراه شیراز- اصفهان قرار دارد را حل و اراضی موجود را آزاد نماییم.
زاهدی با بیان این که وزیر راه و شهرسازی نیز در پنج ماه اخیر تنها برای بررسی وضعیت این پروژه به شیراز سفر کرده بود، افزود: همه پیگیری‌ها و تلاش‌ها معطوف به آن است که این پروژه به اتمام برسد اما باید واقعیت، از جمله وضعیت نقدینگی کشور را نیز در نظر گرفت.
وی با بیان اینکه آزادراه شیراز - اصفهان در محدوده استان فارس بر 7قطعه و به طول 222 کیلومتر در حال اجرا است، افزود: به جز قطعه 7 که مشکل آزادسازی اراضی دارد زیر سازی در ساید قطعه‌ها انجام شده و در مرحله روسازی قرار دارد.
به گفته زاهدی قطعه یک تا 6 پیشرفت 80 تا 85 درصدی دارند و با در نظر گرفتن وضعیت فعلی قطعه 7 که تنها 12 کیلومتر وسعت دارد می‌توان میانگین پیشرفت این پروژه را 78 درصد اعلام کرد.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس اظهار داشت: قطعه یک 54 کیلومتر، قطعه دو 31 کیلومتر، قطعه سه 21 کیلومتر، قطعات چهار 3، پنج و شش هر کدام 35 کیلومتر و جمعاً 105 کیلومتر و قطعه 7 نیز 12 کیلومتر طول دارد. وی با بیان این که این پروژه اولین آزادراه جنوب کشور و واقع در کریدور بین‌المللی شیراز به جنوب است، افزود: با اتمام این آزادراه مسیر شیراز تا تهران 135 کیلومتر کاهش یافته و مدت زمان سفر حدود دو ساعت کم می‌شود. زاهدی کاهش مصرف سوخت به میزان 136 میلیون لیتر در سال، کاهش سالانه 180 میلیارد تومان هزینه تصادفات جاده‌ای ‌و کاهش استهلاک خودروهای عبوری را از مزایای این پروژه بزرگ عنوان کرد. وی بیان داشت: همچنین از منظر ملاحظات ترافیکی می‌توان به ساماندهی ترافیک حومه شهر شیراز ، عدم تداخل ترافیک شهری و برون شهری، کاهش زمان سفر به ورودی‌ها و خروجی‌های شهر شیراز و توزیع اصولی ترافیک آزادراه شیراز - اصفهان به داخل شهر شیراز و مقاصد دیگر عنوان کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی