[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

شروعی امیدوارکننده برای طلایی پوشان ، روزنامه شیراز نوین

محمدرضا جوکار - از هفته هفدهم و آغاز نیم‌فصل دوم رقابت‌های لیگ دسته اول کشور، تیم ‌فجر شهیدسپاسی شیراز در ورزشگاه حافظیه میزبان تیم ‌متحول شده ون پارس اصفهان بود و در یک بازی نزدیک موفق شد با یک‌گل از سد این حریف سخت عبور کند و با یک‌پله صعود و تفاضل گل بهتر نسبت به تیم‌سایپا، به رده دوم جدول رده بندی لیگ صعود کند.
در این مسابقه که در زمین ناهموار حافظیه برگزار شد، رجب زاده با تغییراتی نسبت به بازی قبل در جام حذفی و  ترکیبی کامل‌تر نسبت به بازی‌های گذشته لیگ تیم خود را روانه میدان مسابقه کرد.
در این بازی، کادرفنی دوباره به فرزاد طیبی‌پور جوان در درون دروازه اعتماد کرد و او جایگزین یوسف بهزادی درون دروازه شد. محمد آژیر هم بعد از چند بازی غیبت به‌دلیل مصدومیت، در این بازی به میدان رفت.
محمدرضا خدری مدافع مورد اعتماد این روزهای  مهدی رجب‌زاده  در مرکز خط دفاعی قرار گرفت و بازگشت محمدحسین خسروی در کنار احمد زنده روح در میانه میدان هم از تغییرات مهم ترکیب فجر در این بازی بود.
فجری‌ها به مانند سایر بازی‌ها با ترکیب ۴/۴/۲ وارد زمین ‌مسابقه شدند و البته جابه‌جایی بازیکنان در طول مسابقه به وضوح قابل مشاهده بود که عملاً کار بازی‌خوانی و یارگیری را برای تیم حریف  مشکل کرده بود.
بازی مطابق پیش بینی در زمین ناهموار حافظیه از کیفیت بالایی برخوردار نبود و علی‌رغم شروع طوفانی فجر در ۱۵ دقیقه اول رفته رفته بازی افت کرد و دو تیم بیشتر در میانه میدان سعی در کنترل بازی  و برتری در جنگ‌های فیزیکی داشتند. شاید مهم‌ترین موقعیت فجر در این نیمه ضربه آزاد غیر مستقیم درون محوطه جریمه تیم ون پارس ایجاد شد که زردپوشان از این موقعیت مناسب بهره‌ای نبردند.
رجب زاده که به نظر می‌رسید از کار شاگردان خود در نیمه اول چندان راضی نیست، خیلی زود دست به تغییر در ترکیب خود زد و از محسن سیفی خرید تازه فجر رونمایی کرد. همچنین در ادامه با اضافه شدن علی آل کثیر در خط حمله، قوای هجومی ‌تیم خود را تقویت کرد.
 تیم ون پارس اصفهان که حساب ویژه‌ای روی ضربات ایستگاهی و همچنین استفاده از بال‌های کناری خوب خود باز کرده بود، سعی در کنترل بازی و استفاده از ضد حملات داشت. از طرفی  اصرار فجری‌ها به بازی روی زمین و پاس‌های مکرر در طول و عرض زمین  و پشت هیجده قدم حریف، که البته خیلی کم  شاهد پاس‌های ریسکی و موقعیت ساز  در محوطه جریمه حریف بودیم، منتظر فرصت و یا اشتباه خط دفاعی حریف برای راهیابی به دروازه ون پارس بود، تا اینکه تعویض‌های طلایی رجب زاده (که تا دقیقه ۷۰ هر پنج تعویض خود را صورت داد) جواب داد و پاس در عمق رضا خانی را محسن سیفی در موقعیت تک به تک با گلر ون‌پارس قرار داد  تا فجری‌ها روی اولین ضربه به چهار چوب حریف، توسط جدیدترین بازیکن خود به گل برتری دست پیدا کنند.
بعد از این‌گل، تلاش‌های ون پارس برای جبران نتیجه ثمری نداشت و از طرفی این تیم ‌فجر بود که با استفاده از ضد حملات خطرناک خود می‌توانست صاحب گل دوم  و حتی سوم هم بشود که درخشش گلر حریف و البته پرچم اشتباه کمک داور مانع از آن شد.
در پایان‌تیم فجر شهیدسپاسی با یک پیروزی در دیداری حساس با یک‌پله صعود  و ۲۹ امتیاز به رده دوم صعود کرد و تیم‌ شایسته ون‌پارس اصفهان هم با ۲۰ امتیاز در رده یازدهم جدول باقی ماند.
حال به چند نکته از این بازی  اشاره خواهیم داشت:
۱. بعد از مدت‌ها در این بازی شاهد حضور هواداران شیرازی در ورزشگاه حافظیه بودیم، هر چند اگر اطلاع رسانی در مورد مجوز حضور هوادار در این بازی وسیع‌تر و مناسب‌تر انجام‌ می‌شد شاهد حضور بیشتر هواداران در ورزشگاه بودیم، اما حضور  همین تعداد کم تماشاگران هم بر  انگیزه مضاعف بازیکنان  افزوده بود.
۲. هر بار باید از کیفیت ضعیف و نامناسب چمن ورزشگاه حافظیه  انتقاد کرد. زمین ناهموار حافظیه در کیفیت فنی پایین این بازی تأثیر بسزایی داشت. نکته جالب اینکه تیم ‌فجر همچنان اصرار  به بازی  روی همین زمین ناهموار دارد. کیفیت فنی تیم فجر در این زمین به مراتب پایین‌تر از دیدار در شهرهای دیگر است.
هر چند مسئولین باشگاه فجر و کادر فنی این تیم منتظر روشن شدن وضعیت استادیوم دستغیب هستند تا حداقل بازی‌های خانگی خود را در چمن‌ مصنوعی دستغیب برگزار کنند، ولی هنوز هیچ مسئولی پاسخ مناسبی در مورد وضعیت این استادیوم تازه ترمیم شده نداده است.
۳. محسن سیفی و  احمد زنده روح دو بازیکن جدید فجر ‌که از ابتدای نیم‌ فصل  دوم به تیم فجر اضافه شده‌اند در این مسابقه بازی قابل قبولی ارائه دادند. سیفی تک گل پیروزی بخش تیم فجر را به ثمر رساند و زنده روح ‌هافبک باتجربه و مطرح فجری‌ها در کنار محمد حسین خسروی، کمربند میانی فجر را مستحکم‌تر و با طراوت‌تر کرده بود.
۴. تیم ون پارس اصفهان که در چند مسابقه قبلی خود  در لیگ و همچنین در آخرین بازی جام‌حذفی مقابل پرسپولیس تهران بازی‌های قابل قبولی ارائه کرده بود، با وجود بهره بردن از چندین بازیکن شیرازی  و سابق تیم فجر، با جو ورزشگاه حافظیه بیگانه نبود.
نکته قابل تحسین کادر فنی و همچنین بازیکنان این تیم‌، بی حاشیه بودن و احترام به تیم ‌مقابل و تصمیمات داور در طول این ‌مسابقه بود. بعضاً در بعضی از مسابقات این فصل از سوی میهمانان تیم فجر شاهد ایجاد حاشیه‌ها و فشارهایی روی داوران مسابقه بوده‌ایم اما چنین موردی در رفتار ون پارسی‌ها مشاهده نشد.
۵. فجری‌ها همانند چند بازی اخیر خود در لیگ، کمتر شوت زنی کردند.‌ هافبک‌ها و مهاجم‌های این تیم علی‌رغم دوندگی بالا خیلی کم خود و سایر هم تیمی‌ها را در موقعیت شوت زنی قرار می‌دهند. همچنین از ضربات ایستگاهی بی‌شمار در اطراف محوطه جریمه هم چندان بهره‌ای نمی‌برند.
مطمئناً در بازی‌های سخت و نزدیک لیگ‌یک، استفاده از ضربات ایستگاهی تفاوت‌ها را رقم خواهد زد.
تیم ‌فجر شهیدسپاسی شیراز در یکی از حساس‌ترین مسابقات فصل خود در  هفته آینده در خرم آباد میهمان تیم خیبر می‌باشد که با توجه به شرایط نسبتاً خوب فجری‌ها  کسب امتیاز در این مسابقه حساس دور از دسترس نخواهد بود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی