[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۰۰
  • دوره جدید

کاندیداهای کلان‌شهرها و ایده‌های گردشگری، روزنامه شیراز نوین

 

گروه گردشگری و میراث: سید محی الدین حسینی ارسنجانی

کاندیداهای شورای اسلامی شهرها در این دوره از انتخابات شوراها باید در رابطه با گردشگری شهری طرح و برنامه داشته باشند، به ویژه در کلان شهرهایی مثل تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، قم، اهواز و... که بیشترین مسافران و گردشگران را به همراه شهرهای یزد و کیش و... پرداختن به ایده‌های گردشگری در ایام تبلیغات انتخاباتی مهم است. البته صرفاً تبلیغات در این حوزه راهگشا نیست؛ بلکه باید در طول دورانی که کار کرده‌اند و سوابقی که دارند در این عرصه ورودی داشته باشند. 
گرچه داشتن دیدگاه‌های سیاسی و فرهنگی در شورا خوب و لازم است؛ اما باید افرادی که به نوعی خود را کاندیدای شهرهای مطرح، تاریخی، مهم و مؤثر می‌کنند از شهر و دیار خود و جاذبه‌های گردشگری آن آگاهی داشته باشند. در هر حوزه کاری هم که تخصص داشته باشند باید بتوانند اطلاعات ذی‌قیمتی را درباره گردشگری شهری و رونق آن به عموم، به ویژه مخاطبان خود ارائه دهند. داشتن اطلاعات و آمار دقیق و درست از تعداد تفرج‌گاه‌ها و اسامی آن‌ها که در شهر و حومه شهر محل سکونتشان است یا داشتن اطلاعاتی از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات حوزه صنعت گردشگری و باخبر بودن از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شایان توجه و موجود در این بخش، حداقل انتظاری است که کاندیداهای کلان شهرها در رابطه با امر مهم و ارزشمندی نظیر گردشگری شهری باید بر آن مسلط باشند. 
وقتی کاندیدای مجلس شورای اسلامی یا کاندیدای شورای شهر نداند که شاخص‌ترین مرکز گردشگری، تفریحی و اقامتی شهرش کجاست و چه نام دارد یا در مراکز عمده گردشگری محل سکونت و اشتغال خود چه خدماتی به جهانگردان و ایرانگردان ارائه می‌شود، نمی‌تواند فرد مفیدی برای انتخاب شدن باشد. بنابراین، مطالبه عمومی باید به نحوی باشد که کاندیداها را در این عرصه به پاسخ برای آینده گردشگری شهرشان وادارند و پرسش‌های بی‌شمار آنان را در این حوزه پاسخگو باشند. 
در شهری زیبا و تاریخی مثل شیراز که در واقع بهترین شهر جنوبی ایران محسوب می‌شود، انواع و اقسام گردشگری از تاریخی و فرهنگی گرفته تا طبیعی و انسان‌ساز و... را شاهدیم و خوب می‌دانیم که این شهر را گردشگران بسیاری از اقصی نقاط ایران و جهان آرزوست تا ببینند. اما آیا از میان صدها کاندیدایی که در این دوره از شوراهای اسلامی ثبت نام کرده‌اند، ده درصد آنها شیراز را می‌شناسند یا با نام آثار تاریخی و گردشگری این شهر اندک آشنایی دارند؟ آیا می‌دانند که با گسترش گردشگری در شیراز می‌توان به راحتی مشکل بیکاری جوانان جویای کار را حل و فصل کرد؟ کاندیداهای این دوره و دوره‌های بعد، چه در مجلس و چه در شورای شهر، حتی کاندیداهای ریاست جمهوری نیز باید با بهره‌مندی از مشاوران مطلع از اوضاع و احوال شهری بدانند که در این حوزه طرح و برنامه ارائه دهند و ایده‌های خود را بگویند که اگر چنین کنند، به جذب و جلب مخاطبان انبوه خود در پای صندوق‌های رأی کمک کرده و از آن گذشته، مردم و خصوصاً سرمایه‌گذاران را تشویق و ترغیب به انجام امور مشارکتی در حوزه گردشگری کرده‌اند. 
شما ملاحظه کنید هرکسی از راه می‌رسد می‌آید و برنامه‌هایی ارائه می‌دهد؛ در حالی که بسیاری از این طرح‌ها و برنامه‌ها در حیطه تخصص و تحصیلات اوست و نه امکان عملیاتی شدن آنها موجود است. از این جهت، امروزه همان‌گونه که در شورای شهر به مهندس شهرساز و آگاه به امور عمران شهری نیازمند است، باید از متخصصین فرهنگی و آشنا به امور گردشگری نیز برخوردار باشد؛ چرا که زیبایی شیراز و ساماندهی مناظر آن جز با ترویج فرهنگ گردشگری بومی و محلی و دخیل کردن مردم در ساختن شهرشان محقق نخواهد شد. کاندیدای شورای اسلامی شهر شیراز باید در خصوص احیای بافت تاریخی شیراز و ساماندهی منازل میراثی و تاریخی و صنایع دستی کهن رو به افول در این شهر حرفی برای گفتن و طرحی برای اجرا شدن داشته باشد. احساسی و هیجانی صحبت کردن و بدون عقل و تدبیر مطالبی را روی کاغذ آوردن، نمی‌تواند چاره‌ساز شهری باشد که تشنه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری پایدار و ماندگار است. 
آری، شیراز را باید شهر گردشگران بسیار دید و نباید دلخوش به فصل بهار و تابستان آن بود که عده گردشگران خارجی‌اش، بیش از پاییز و زمستانش است. چرا نباید شیراز در ایام نوروز اماکنی برای اسکان جمعیت میلیونی مسافران نوروزی پیش‌بینی نکند تا مسافران در ایام بارانی سردرگم نباشند و گاه مجبور شده به زیر چادرهای مسافرتی بروند یا در مدارسی اسکان پیدا کنند که امکانات مناسبی ندارد؟! از این جهت، کاندیدایی که در حوزه گردشگری شهری نه طرحی و نه برنامه‌ای دارد ولو تخصص او نباشد یا علاقه‌ای نشان ندهد، نمی‌توان فردی موفق یا پیروز در انتخاباتش دید. 
داشتن برنامه‌های علمی و عملیاتی در حوزه گردشگری شهری، نشان از عمق علاقه این کاندیدا به شهر و زادگاه خویش است و معلوم می‌شود او در اندیشه عمران و آبادانی، تولید و اشتغال و زیبایی شهر خود است. امید آن که در فرصت باقی مانده، بتوانیم از انبوه تبلیغات انتخاباتی یا بروشورهای عجیب و غریب یا تراکت‌هایی هرچند ساده از تبلیغات و طرح و برنامه‌های کاندیداها در زمینه گردشگری شهری را شاهد باشیم. 

Arsanjani.moiin@gmail.com

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی