[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

شاهنامه فردوسی هویت فرهنگی ادبیات ایران است، روزنامه شیراز نوین

 داور یزدانی- گروه شهرستان‌ها- ارسنجان
مراسم زادروز شاعر حماسه‌سرا حکیم فردوسی در آموزشگاه حضرت معصومه(س) شهرستان ارسنجان برگزار شد. همزمان با زادروز فردوسی شاعر حماسه‌سرای ایران‌زمین، مراسمی با حضور فرماندار، مدیر آموزش و پرورش، کارشناس آموزش متوسطه، کارکنان و دانش‌آموزان آموزشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد. فرماندار شهرستان ارسنجان در ابتدا ضمن ادای احترام به ساحت بزرگ مرد اندیشه، زبان، فرهنگ و تمدن ایرانی خاطرنشان کرد: فردوسی پیامی را بیان می‌کند که نزدیک به هزار سال از عظمت آن گذشته و هزار سال دیگر نیز خواهد گذشت؛ ولی هرگز دچار کهنگی و بی تأثیری نخواهد شد. وی در مورد فضای کلی شاهنامه به مواردی همچون زبان‌آوری فردوسی اشاره کرد و گفت: فردوسی با ایجاد جریانی بزرگ از زبان فارسی دفاع کرد که لازمه این دفاع اوج شناخت زبان فارسی می‌باشد. 
رضایی در ادامه به اهمیت پارسی گستری در کلام فردوسی اشاره کرد و گفت: از ابتدای شاهنامه تا آخر آن کمترین کاربرد واژگان عربی وجود دارد که این نشان‌دهنده عزت فردوسی می‌باشد که فردوسی را به تنهایی بنیان‌گذار یک جریان زبان سازی می‌نماید. 
رضایی دومین اقدام مهم فردوسی را فرهنگ‌سازی دانست که با نگاهی کوتاه به مقدمه شاهنامه فردوسی، به خوبی متوجه این فرهنگ سازی می‌شویم که تمدن و فرهنگ ایرانی در زبان فردوسی تجلی می‌یابد و جایگاه زن در کلام فردوسی متبلور می‌شود و توانسته فرهنگ دینی و فرهنگ ملی را تلفیق کرده و یک فرهنگ ستودنی و ارزشمند به جا بگذارد. فرماندار شهرستان ارسنجان سومین اقدام فردوسی را تاریخ‌سازی برشمرد که توانست تاریخ با عظمت ایران را زنده و احیا کند که اگر زبان فردوسی نبود، بخشی از تمدن و فرهنگ ایرانی فراموش شده بود. 
وی در پایان خطاب به دانش آموزان رشته علوم انسانی آموزشگاه حضرت معصومه(س) گفت: خوشا به حال شما که در رشته ای مشغول به تحصیل می‌باشید که با زبان سعدی و حافظ و مولوی و فردوسی می‌خواهید از عزت ایرانی و چندین هزار سال تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران دفاع کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی